Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Nykomling Medlem: Sep 2006

Vilket projekt! Riktigt snyggt...
    Har du lust att dela med dig av lite mått? Nockhöjd, takhöjder, bredd, längd osv?

2.    länk #32

Här är ett förslag på planlösning som vi ritat själva.
    Är det möjligt att göra loft över entrén samt över högra flygeln (d.v.s. kök/matplats, sovrum och groventré)?

Det är menat att vara ett genomgående ryggåstak genom entré och vardagsrum med gavelspetsar åt båda hållen. (Dålig på att förklara )

3.    länk #33
    Gudfader Medlem: Dec 2004

Om "nockhöjd" och "markens medelnivå" kan du läsa mer här (sidan 193) -
    http://www.boverket.se/Global/Webbok...h_kontroll.pdf

Kravet på sadeltak medför inga problem i ert fall. Det borde vara mycket lätt att plocka in ett souterrainhus med sadeltak på er tomt med så enkla planbestämmelser.

4.    länk #34

Grovskiss över önskad placering av loft:

5.    länk #35

Om tomten sluttar mot utsikten borde ni absolut börja om från ruta noll. Slopa detta med loft och satsa istället på två hela våningsplan. På mindre schakt och grund får ni samma boyta och sjöutsikt från så gott som varenda rum.

6.    länk #36

Med sadeltak och allt, nåt sånt -
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	lasseponken02.jpg
Visningar:	6
Storlek:	29.6 KB
ID:	54818  

7.    länk #37
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Billy, det blir i alla fall helt exemplarisk VVS-dragning där.

Jag har också skissat på badrum "mitt i huset", men funderat på ifall det blir tråkigt att sakna fönster i badrummet.
    Å andra sidan har jag bott i många lägenheter där badrummet inte legat mot någon yttervägg ...

Jag har umgåtts med iden att ha ett överljus både i yttervägg och badrumsväggen mitt för varandra, och på så sätt släppa in ljus i badrummet, men då får man förvisso ingen utsikt.
    Den som vet mest, gissar minst.

8.    länk #38

I badrummet är spegeln din vackraste utsikt

Allvarligt talat har det sina fördelar att slopa fönster i våtrum. Det blir lättare att inreda effektivt. Och eftersom du inte kan "fuskvädra" genom att öppna fönstret (när din vackra nuna inte längre syns i spegelimman) blir du piskad att ha en fungerande automatisk luftväxling.

9.    länk #39

Om tomten sluttar mot utsikten borde ni absolut börja om från ruta noll. Slopa detta med loft och satsa istället på två hela våningsplan. På mindre schakt och grund får ni samma boyta och sjöutsikt från så gott som varenda rum.
    Vi ska ha med det som alternativ, absolut.
    Men som sagt. Vi vill ha allt på ett plan, och loftet/källarvåningen som bonus.
    I källaren kan jag tänka mig att ha SPA/bastu, arbetsrum/gästrum, en WC och så.

10.    länk #40

Skulle vilja reda ut lite här...
    Vad är skillnaden mellan en källarvåning och en souterrängvåning?
    Är sluttningshus och souterränghus samma sak?

Kan nån på ett enkelt sätt förklara hur jag mäter markens medelnivå för att se om jag klarar 5.5m nockhöjd? Har tittat i PDF:en ovan men förstår inte riktigt.

Detta hus skulle kanske funka; Fiskarhedenvillan Ugglan. Vet någon vad det kostar nyckelfärdigt?
    http://www.fiskarhedenvillan.se/vara...ngshus/Ugglan/

11.    länk #41
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Vilket projekt! Riktigt snyggt...
    Har du lust att dela med dig av lite mått? Nockhöjd, takhöjder, bredd, längd osv?
    Tack
    Jag ska kolla om jag har någon ritning med måtten på som jag kan skicka....
    Men huset är ca 11X8,9 + altanen, 27 graders takvinkel och höjd till nock borde vara ca 6m
    Skicka ett PM till mig om du behöver mer info.

//R
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

12.    länk #42

[QUOTE=Sanrog;1411470]Skulle vilja reda ut lite här...
    Vad är skillnaden mellan en källarvåning och en souterrängvåning?
    Är sluttningshus och souterränghus samma sak?/QUOTE]

Synonymt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42