Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Dalarna

FTX på vinden eller i tvättstuga?

Ska bygga 1-plans hus, ca 145m2.

Ska ha en tvättstuga på ca 10m2.

Har ni nå tips om jag ska ja FTX aggregatet i tvättstugan eller på vinden?

Personligen tycker jag det skulle vara skönt att slänga upp det på vinden för att få
    mycket plats i tvättstugan.

Eller väger fördelarna över att ha den i tvättstugan?

Tacksam för dina tips!

2.    länk #2
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Med tanke på hur mycket vatten som produceras i en FTX så skulle jag föredra att ha den i ett våtrum á la tvättstuga. Dessutom blir underhållet lättare tack vare åtkomsten.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Östergötland
    Inloggad
    Jag tvekar inte 1 sek. Välj vinden....
    1/ Ljudnivå (de är ej ljudlösa)
    2/ Plats (all plats som möjligt behövs med tiden i bo-våningen, även tvättstugan)
    3/ Enklare rördragning (lite iallafall :-)
    4/ Snyggare (läs mindre fult)
    5/ Bra att gå upp på vinden ibland och kolla läget

Jag installerade ett riktigt filter för uteluften innan korsströmsvärmeväxlaren (F7 pollenfilter i låda) samt ett lättillgängligt frånluftsfilter med dammsugbar filtermatta innan vv. "Servicen" jag gör är att dammsuga filtermattan 3-4 ggr / år samt byte F7-filtret varje el varannat år. Jag går upp på vinden för att lämna/hämta prylar betydligt oftare så det är inget problem med svårare åtkomst.
    Vattnet ska man naturligtvis inte hälla ut på vinden :-) då har man fattat fel. Det SKALL ledas ned i en slang till ett lämpligt avlopp och det fungerar 100% underhållsfritt.
    Jag har dessutom aldrig haft EL-tillskottsvärme aktiverad, med 85% verkningsgrad så räcker det ändå. Trots att det ibland har varit -20g.
    mvh Lars

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson