Hej,

vi är en trebarns familj som fått våra första skisser på vårt önskehus. Våra önskemål är att barnen ska få övervåningen inklusive tvättstuga och att nedre plan består av sociala ytor samt masterbedroom och gäst/arbetsrum.

Vi vill även gärna ha en grovéntre samt en finéntre samt en gästtoalett. Med andra ord ganska många önskemål :P.

Vi tycker att det är bra första skisser. De stora frågetecken gäller att det inte finns en ingång till kök från éntre/hall samt att hallen känns lite trång. Frågan är också om köket räcker till. Kom gärna med synpunkter och idéer.

Tack!

Eftersom jag antar att huset ska byggas i Sverige rekommenderar jag starkt att ni ser över planen i hall och groventré. Det blir mycket kläder som ska hängas någonstans när man kommer in!

Ta minst 50 cm från köket till groventrén, det kommer ni inte ångra. Som det ser ut nu finns ingenstans att hänga av sig och hela rummet har korrindorkänsla. Tänk på att det går åt en hel del plats för diverse installationer och teknik. I vårt hus över 1,5 meter väggyta. Plus värmepumpen.

Resten av bottenvåningen tycker jag ser trevlig ut (fast jag kan inte förstora bilden, så jag ser inte så bra!).

Men förresten... Var är toaletten? Är det den pyttelilla smatten till vänster? I så fall uppfyller den nog inte handikappkraven.

P
Groventrén.. Var ska ni förvara saker där? Inga garderober? Vore det inte bättre att byta plats på VP och dörr så ni har hela väggen till att klä med garderober och krokar. Nu får man ju gå diagonalt genom rummet.
Dressingroom på 4kvm? Nää där kan ni inte gå in i. 4kvm är inte mycket. Ta plats från gästrummet. Att ha ett arbetsrum på 9kvm är rätt lyxigt när dushen är så liten. Sen är det lite konstigt att ha storarumet på 55. Känns som ni har tagit all yta till dessa 55 och sen försökt verkligen trycka in allt annat på mycken liten yta.. Tror ni ska försöka fördela lite.Och som man skriver ovan.. Nu när det är nybygge.. Kommer inte kommunen kräva möjlig handikappsanpassning?

Tack så mycket för era kloka kommentarer! Håller helt och fullt med er.
Hallen och grovéntren måste justeras om på något sätt. Grovéntren blir som påpekat rätt avlång och svårmöblerad (nu är det inte inritat några garderober dock) så där måste till en bra lösning liksom "finéntren" så att vi får plats med alla kläder. Det har även arkitekten kommenterat. Frågan är dock hur vi löser det....

Vad gäller de 55 km så är det både vardagsrum samt matsalsdelen men det kanske är mycket ändå? Hursom så stämmer det att proportionerna behöver stuvas om så att det blir bättre, frågan är bara hur?:S

Tror att nedre plan blir ok handikappsmässigt då vi har toalett/dusch i föräldrasovrummet men jag kan inte de reglerna så det måste kollas upp. Vi tyckte att det behövdes en gästtoalett så att de inte behöver gå upp eller gå in i föräldrasovrummen men det blir trångt... Förslag hur man löser det mottages tacksamt!

Jag lyckades inte få bilden större för då gick den inte att ladda upp men det kanske finns något fiffigt knep som gör att den blir mindre men ändå tydlig?

Håller även med om att minska på arbetsrum/gästrum och göra dressingroom toalett större.

Vi kommer att få nya skisser som är mer "asymmetriska" som förhoppningsvis löser lite av ovan problem. Är det någon som har något bra förslag hur man löser det redan nu som man kan skicka till arkitekten så är jag tacksam för förslag :P.

P
Tycker nog att arkitekten ska kunna det där med handikappsregler. Tror det är så att man ska kunna (efter viss ändring) kunna rita en cirkel på 1.2meter framför toan och handfat.

En annan sak jag tänkte på är detta med toa på nedervåning. Man måste gå genom hallen med "allt grus". Om man nu inte använder mastertoa.
Försök att undvika att behöva gå igenom hallen oavsätt var du ska gå.
I vårt förra nybyggda hus hade man placerat trappan till ovanvåningen i hallen så man blev grusig när man gick från undervåning till övervåning.. Men här finns dock inte det problemet.. men som sagt toan har problemet.

En duktig arkitekt måste inte slösa flera hektar golvyta. Som bevis och inspiration. http://hsb.se/goteborg/valo-fyr

Skissen nedan har jag utvecklat med utgångspunkt i lithors kravspec och Anders Landströms husmodeller utanför Göteborg. Cirka 150 kvm boyta totalt.

Okey! Det finns ingen klädkammare intill entrén. Det saknas groventré. Men duschrummet fyller åtkomlighetsnormen, och man får optimal utsikt från varenda rum! Återigen: Börja alla funderingar från era egna behov och från tomtens möjligheter. Och varför inte slå en signal till Landström -
http://www.landstrom.se/omosstext.htm

• lithor01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.