Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län
    Inloggad

Något snille där ute?

Hej.

Fästemön och undertecknad har köpt oss ett hus med inflytt under mars 2010. Vi skulle verkligen behöva lite tips och idéer på planlösning på andra plan. Och vilka är bättre att fråga än er!?

Förutsättningarna: 1 ½-plans med källare, byggt 1936. Varje plan är runt 68 kvm. På entréplanet ligger kök, tänkt matsal, vardagsrum, stor hall med liten toa samt trappa ner till källaren och trappa upp till andra plan. Och till sist entrén. Vi kommer öppna upp mellan matsal och vardagsrum, behåller annars planlösningen som den är.

På övre plan finns en hall eller vad man ska kalla den öppna ytan, ett större sovrum med alkov, två mindre sovrum samt ett litet badrum. Utgång till balkongen. Vi kommer att riva ut badrummet och göra det en smula större det första vi gör.

I källaren finns ett inrett sovrum, pannrum, förvaringsrum, badrum och tvättstuga. Saken är den att man kommer ner i pannrummet. Och jag vill inte låta någon bo där nere faktiskt.

Nu är alltså frågan hur övervåningen ska planeras. Först hade vi tänkt att låta det vara som det är förutom badrummet. Men alla golv och tak ska bytas efterhand och då kan man ju även tänka nytt. Men vi kommer att behöva 3 sovrum med tanke på kommande ungar.

Vad skulle ni ha gjort? Alla idéer tas tacksam emot, även gällande entréplanet. Bifogar planlösningar.
    Bifogade filer Bifogade filer

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Dec 2004

--------------------------------------------------------------------------------
    Ett hus med denna lilla yta blir trångbott om man försöker använda det som hem för fem. I synnerhet blir det trångt och bökigt under ovanvåningens tak. Men jag kan heller inte låta bli att reflektera över begreppet "trångboddhet" i historiskt perspektiv.

Bottenvåningen har traditionell "korsplan", med fyra rumsenheter runt centralt placerad skorsten. Däruppe har man ursprungligen tänkt sig ETT hyfsat rum plus genomgångshall. Vindsutrymmena närmast takfoten användes enbart som dragiga garderober. I detta skick kan denna villa på 1930 talet mycket väl ha hyst åtta, tio (!!!) personer inklusive inackorderade ungkarlar, lärlingar eller yrkesskoleelever. Men med sentida krav på både toa och badrum inomhus plus egna rum till varje barn har man med tiden splittrat upp planen i en massa små (för små) sovrum.

Jag tycker att ni gör helt rätt som hejdat er innan ni börjar rota med nytt badrum. Ett samlat grepp från början ger alltid bästa slutresultat. Det är svårt att ge riktigt bra råd utan att känna till helheten (tomten, omgivningen och era egna planer och intressen). Mitt första råd är att ni från början inser att det här huset kommer att bli för litet till och med för en kärnfamilj med två barn i nedre skolålden. Planerar ni att skaffa barn bör ni därför antingen planera in en flyttning eller en utbyggnad. Och väljer ni att skaffa större yta blir den mest fördelaktiga lösningen att helt enkelt förlänga byggnaden från endera gaveln i takåsens riktning.

Man måste inte göra allt på samma gång. När man väl har en robust och klok plan kan man mycket väl genomföra den etappvis.

3.    länk #3
    cederbuschs avatar
    Inloggad
    Tack för kommentaren, även om det inte var mkt in den jag kan hålla med om. Gissar att vi har ganska så olika uppfattningar om hur stort man MÅSTE bo, standard osv. Jag hade förstått ditt svar bättre om jag stod inför att buda på ett hus och frågat om det var stort nog. Nu har vi ju köpt det, och självklart har vi funderat över om det är stort nog och om planlösningen är ok.

Som du kanske såg så är inflytt först nästa år, så det är inte fråga om att vi hejdat oss. Och jag ser inte riktigt var omgivningen och tomten har med planlösningen att göra. Det är ju utomhus, och där finns också de flesta av våra intressen. Inne önskar vi få plats med en familj på 4.

Någon annan som kan ge ett konkret förslag på en planlösning där uppe. Att jag frågar beror inte på att vi inte kan tänka oss att ha det som det är, utan för att jag snöat in på en lösning men behöver lite nya ögon.

4.    länk #4

Omgivningen har med planlösningen att göra på flera sätt: 1. Kommunikation mellan hus/garage och gata. 2. Insyn från gata och grannar. 3. Utsikt värd att tillvarata. 4. Skuggbildande träd och befintliga byggnader. 5. Topografi för anläggning av terrass och accecss mellan hus och trädgård.

Konkreta förslag? För det första bör du begränsa antalet sovrum till ett för vuxna och ett för barn. Huset mår bra av lite färre mellanväggar. För det andra bör man lokalisera badrum till bottenvåningen. Man kommer nämligen bara att bevilja bygglov om huset med enkla medel blir möjligt att handikappanpassa vid behov.

I brist på måttsatt och skalenlig grundritning kan jag inte leverera någon meningsfull skiss. Men ETT av flera tänkbara alternativ är att disponera bottenvåningen för entré med trappa, kök med matplats, badrum plus ett sovrum. Ovanvåningens plan fördelas då på sovrum plus ett vardagsrum (som inreds där de små sovrummen idag är inhysta.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Västra Götalands län

Hej

Det är jättesvårt att hitta lösningar utan en måttsatt skiss att utgå från. Började skissa lite åt er men det blir så tajt att varje mått blir viktigt. Bifogat finner ni vår övervåning (skiss). Sno gärna insperation om det är något ni gillar. Kommer gärna med förslag om du lägger in en måttad skiss här eller skickar den till mig direkt.

Mvh Markus
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Övervåning.jpg
Visningar:	16
Storlek:	33.1 KB
ID:	33109  

6.    länk #6
    cederbuschs avatar
    Inloggad
    Tack. Inser att jag kanske varit otydlig med ritningarna. Har ju ritat dem för eget bruk och tänkte inte så mkt på att andra ska förstå också.

Innermåtten är 7,44 X 8,78 m. Min ritning är skalenlig och sängarna har jag ritat i måtten 90X200 cm och 180X200. Det mörkare fältet är en skorsten som inte låter sig flyttas dessvärre. Utbyggnaden är balkong ovanpå entrén.

Gillar din ritning men ser att det inre kommer gå med tanke på murstocken och utbyggnaden. Förstår jag dig rätt om jag tror att det är en rund trappa du ritat dit?

7.    länk #7

Precis. Skissen jag skickade är på vår nya övervåning. Vi har en spiraltrappa... Skickade med den som insperation för er. Nu har jag ju fått lite mått så jag ska aktivera min Auto Cad och min "inrednings-sambo" så kanske vi kan leverera ett förslag till er...

8.    länk #8

Befintlig trappa blockerar det mesta. Genom att bygga ny trappa på mer strategiskt ställe får du allt att lossna, som du själv märker.

Då får man plötsligt plats med ett rejält badrum, ett föräldrasovrum och kök med rymligt matrum i bottenvåningen. Det nya trappschaktet erbjuder fint visuellt samband mellan köket och ovanvåningen. Däruppe hamnar ett stort vardagsrum med snedtak plus barnens rum.

Observera att jag flyttat ett befintligt fönster till det blivande matrummet. Då blir det lättare att placera in garderober i föräldrasovrummet.

I köket finns möjligen ett fönster för mycket. Kommer att försvåra rationell skåpsinredning.

9.    länk #9
    cederbuschs avatar
    Inloggad
    Tack, det var konkret. Inte så dum lösning. Ett litet "aber" är dock att källartrappen ligger i höjd med trappen till övervåningen idag. Ska lufta idén med sambon.

10.    länk #10
    lurk12345s avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Tack, det var konkret. Inte så dum lösning. Ett litet "aber" är dock att källartrappen ligger i höjd med trappen till övervåningen idag. Ska lufta idén med sambon.
    Hur skulle det vara att utgå från Billys förslag men låta trappan vara kvar på sin plats? Badrummet får plats utmed trappan om man tar lite av föräldrasovrummet. Man förlorar sambandet mellan vardagsrum och kök, men det blir enklare att bygga om.

11.    länk #11

Jag förblir lite osäker på var ni har befintlig källartrappa. En lösning kan vara att flytta den också. I vilket fall som helst måste man noga kartlägga husets bärande delar innan man bestämmer sig för ingreppen.

12.    länk #12
    cederbuschs avatar
    Inloggad
    Det är nog jag som är otydlig. Det är en ganska klassisk lösning där källartrappen leder ner från hallen med trappen till övervåningen som tak. De ligger alltså på samma plats i huset men i olika plan, bättre än så kan jag inte förklara det.

Det känns som ett ganska stort ingrepp det du, billy bäver, föreslår, även om jag gillar det. Men det är nog en smula mer än vi tänkt oss. Men jag ska ta med det i funderingarna på framtiden.

Jag tar tacksam emot fler förslag, om det nu går att göra så mkt mer med övervåningen än det vi redan tänkt.

13.    länk #13

Billigaste lösning blir att anlägga utvändig källartrappa. Ifall ni funderad på taktäckt uteplats i anslutning till huset kan man kanske använda detta tak också till att skydda källarnedgången.

Denna lösning borde vara godtagbar ifall källaren ändå bara ska hysa ekonomiutrymmen.

14.    länk #14

Hej igen

Detta var en svår nöt att knäcka. Jag har inte tagit hänsyn till bef. fönsterplaceringar. Vet heller inte var gränsen för full ståhöjd går i huset. Har gjort vad jag kan med bibehållet trappläge... Se det som insperation. Hoppas ni hittar en lösning som fungerar.

Mvh Markus

Namn:	Förslag 1 Bild1.jpg
Visningar:	21
Storlek:	42.6 KB
ID:	33151  

Namn:	Förslag 1 Bild2.jpg
Visningar:	15
Storlek:	45.2 KB
ID:	33152  

Namn:	Förslag 2 Bild1.jpg
Visningar:	16
Storlek:	41.9 KB
ID:	33153  

Namn:	Förslag 2 Bild 2.jpg
Visningar:	15
Storlek:	42.3 KB
ID:	33154  

15.    länk #15
    cederbuschs avatar
    Inloggad
    Ett stort tack Wasa för att du tog dig tid att göra ritningarna. Mycket uppskattat. Bra inspiritation som vi absolut kommer att titta på.

Förstår att det kanske inte går att göra så mkt mer med det vi har. Återstår att se när vi står där med släggan i hand.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson