Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Tips om planlösning

har sett att andra frågar om råd på planlösningar och det är ju fantastiskt vad hyggliga människor är!! Så jag tänkte be om råd om någon har något tips om denna som jag blivit intresserad av. Den ska rymma våra två barn, 5 och 8 år. Huset är på 189 kvm boyta.
    MVH Strandtomt
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	byggahus bild.jpg
Visningar:	93
Storlek:	35.5 KB
ID:	26001  

Senast redigerad av Strandtomt 2009-02-23 10:09

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008

Vad exakt vill du ha tips på?
    Huset är ju stort och fint, ni kan ha barnrummen t v, vuxenavd t h.

3.    länk #3
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005

Huset ser ut som en lada, men det kan nog bli snyggt ändå

Jag tycker att dörrlösningen mellan garderob - badrum och sovrum ser dålig ut. Dörren till badrummet öppnas ju ovanpå garderobdörren. Dessutom är jag motståndare till badrum som man endast kommer in i genom ett sovrum.

Mina käpphästar förråd och kamin kan ni ju fundera på också. Och behöver man två badkar? Jag skulle ta bort det ena och göra en bastu.

Desutom tycker jag att de dubbla badrummen uppe ser lite tråkiga ut. Jag skulle försöka få ihop det till en större relax istället, kanske med en avskild toa.

Jag skulle flytta ihop dörrarna till de övre vänstra sovrummen och på så sätt få två möblerbara hörn utanför dem.

4.    länk #4
    Ellas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004
    Ålder: 42
    Län: Östergötland

År det ett befintligt hus eller ett hus på planeringsstadiet?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2009

Hej! Tack för synpunkter!! Det är ett färdigt hus från en husfirma, som jag tittat på. Men i planeringsstadie alltså. Funderade i samma banor som Pinebar, men det är ju lätta förändringar att göra....

6.    länk #6
    Fabrikör Stavas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008

Hej strandtomten,

Vi håller på med ett hus precis liknade ert till utseende, både ut och invändigt.
    Rörvikshus har en variant på sin hemsida som är på 198 kvm. Vi har dock utökat den till ca 214 kvm. Det är alltid svårt att säga om en planlösning är bra eller dålig om man inte vet väderstreck, tomtförhållanden, närhet till ev. grannar etc.
    OM du vill kan jag maila dig vår egenhändigt gjorda planlösning vid tillfälle i ett PM.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson