Planlösningar
Pontusand: Tack för denna intressanta sammanställning! Jag hade nog plockat upp det mesta från andra håll men det hade ju sparat mycket möda om jag hittat denna tidigare. Sen som det står så får man ju också beakta konstruktion/infrastruktur etc men det tror jag jag har kläm på också. Passar på att bumpa denna eminenta tråd nu vintern 2022
annsofian: Nåt sånt här kanske? Jag skulle också rekommendera att ha en tvättmaskin på övre plan, det är där den mesta tvätten produceras. Jag gav iden till en barnfamilj nyligen och nu efteråt tycker de att det är superbra. 🙂
BirgitS: Det kan vara bra att välja den ventilationsfirma som brukar göra OVK i föreningen.
BirgitS: Jag tror att du längst till höger behöver en pelare som går upp till taket (och sitter fast i taket) för att få väggen tillräckligt stabil. Inte trevligt om väggen svajar om man råkar stöta till den. Likaså måste infästningen till vänster vara helt stabil, nuvarande träskivor får inte röra sig om man trycker/drar så hårt man kan man mot dem. Blir den det med de träskivor som
BirgitS: Det är ju som så att ökar man ett rums storlek, innebär det att andra rum måste bli mindre. Vilket/vilka rum kan bli mindre utan att det blir problem? Man kan t.ex. göra ett sovrum av matplatsen och ha kvar ett parallellkök samt äta i vardagsrummet (ny dörr mot vardagsrummet för sovrummet nedanför). Eller sätta upp en vägg i vardagsrummet för att få ett sovrum längst ner. De två
Vinkelkaka: Tack för förslag. Ja, det är en variant att undvika taklyftet och trycka in mer där nere. T.ex. ett sovrum, möjligtvis en toalett till, kanske dusch också. Det som blir lite surt är att det ändå blir en kännbar kostnad och får endast två "riktiga sovrum". Vinden blir mer ett loft än ovanvåning (ca 2m i nock). Skulle absolut få plats ett rum i vardera gavel och ett slags
BirgitS: Vad jag förstår skiljer det knappt 1 m i längd mellan de två varianterna på sovrummet med balkongen. Hur påverkar det möbleringen? Du får göra en noggrann ritning med skalenliga möbler. Hur får du det till att originalets kök bara skulle ha matbord för 2? Det är ju stor golvyta där. Det är ju en lägenhet avsedd för en familj så det är ju planerat att hela familjen ska få
BirgitS: Om du menar att du vill göra ett sovrum/arbetsrum i matsalen och undrar var väggen kan placeras, är det väl lämpligt med en vägg som går vänster-höger i ritningen under dörren till serveringsgången. Sov- och arbetsrum bör ha fönster och tilluft. Eller menar du hur man bygger en vägg?
SnettMenStabilt: Hej! Jag har en 1,5:a på 40kvm med en lite speciell planlösning och skulle vilja förbättra övergången mellan sovdel och vardagsrum. Jag funderar på att bygga en vägg innan jag går vidare med andra renoveringar, som golvslipning, målning med mera. Problemet är att det inte finns någon självklar linje där en sådan vägg skulle placeras, så jag är nyfiken på om någon här har
RoTe: Du måste nyttja höjden då du inte har några andra alterntiv. Jag har tvärt om bara ett pytteförråd i källaren typ gallerbur så alla ser vad man har där. Det har jag proppat från golv till tak i princip. I lägenheten har jag fått bygga förvaring både som stor platsbyggd garderob (pga ventilationskanal i taket) och förvaring under sängen, ändå har jag inte nog med förvaring
Fjällöparn: Tack för feedback, soffgruppen är tänkt som en extra tv-plats / soffhängs plats utöver den huvudsakliga som finns i gillestugan i källaren. Förhoppningsvis innebär det att jag och frun ibland kan få se något vi vill på tv då barnen (6, 8 och 11) nu börjar bli i åldern att det ofta är upptaget på kvällarna. Sen kanske barnen sitter där och läser läxor medan man lagar mat osv.
mrbackstrom: [citat] Snyggt! Får +1 av mig (-: Till trådskaparen: Förstår att du vill ha eldstaden i vardagsrummet men detta är en juste kompromiss tror jag!
BirgitS: Vad finns det för möjlighet att ta upp fönster? Man bör ju ha fönster både i sovrum och allrum. Rum utan fönster räknas inte som rum vid t.ex. uthyrning och försäljning. Är väggen utan dörr i hallen bärande?
SågspånPappspikEternit: Tips från coachen: du har ändå ritningarna på fil, förmodligen med bra upplösning så det syns mer detaljerat. Lägg upp filerna direkt i ett inlägg, i stället för att skärmdumpa på telefonen och lägga upp skärmdumpen med sämre upplösning.
Demmpa: [citat] Huset är väll inte 45*90 meter? Du menar väl att husets BOA är 90+45 m²? (Eller menar du att väggens stående reglar är 45*90 mm?) Vad är längden och bredden på huset? Hur ligger trappans öppning i mellanbjälklaget?
Johan Gunverth: Bra början, men ett tips och en fundering. - hämta in mätvärden från välgjorda trappor som är sköna att gå i. Hur har trappsnickaren tänkt? - notera att vagnstyckena i princip alltid är svängda för L-trappor med balanserade steg. De två i mitten i bilden nedan är en L-trappa, 2,9m höjd, 3,8m horisontell längd och med ett extra utskjut på 0,3m efter ”svängen. [bild] (De två
BirgitS: 1. Om man gör ett handfat där toaletten är idag och sen har en toalett mot ytterväggen där badkaret är. Då borde det gå att dela av med en vägg så att gästtoaletten blir 80 cm bred, och ändå få en tillräckligt bred gång framför nuvarande handfat och dusch. Tror jag. Två dörrar mot allrummet, ena garderoben får kanske tas bort. 2. Är det krypgrund eller platta? Men det går
BirgitS: [citat] I så fall bör skafferiväggarna inte vara bärande. Men inga garantier.
BirgitS: [citat] Det är bra att ha ungefär 10 cm mellan väggen och gångjärnen så att det går att öppna dörren 90 grader utan att handtaget slår i väggen.
Gele: Föteningen är informerad och de ska ta ställning till mina planer efter att jag anlitat en byggnadsingenjör som kan kolla och se om jag kan riva väggen.. men om det inte skulle gå så hoppas jag att jag kan få ta ett dörrhål istället ..
Burthen: [citat] Sant. Har flyttat säng hit och dit, slutade med detta. Då lyckades jag få till en hel del klädförvaring också, som det var väldigt lite av i lgh.
BirgitS: Om det inte finns några bärande väggar finns det inte heller något behov av att ha någon balk, inte heller i kökstaket.
Bonzo2000: [citat] Det är en väldig massa rör och expansionskärl på väggen som är 158 cm, så det utrymmet kommer jag förmodligen bara ställa in någon form av förvaring på. Fläktkonvektorn sitter redan monterad och kommer till största sannolikhet få sitta kvar där den är. Jag pratade lite med sambon och hon var inte så fäst vid idén om spegel över handfatet som jag trodde, så jag har
BirgitS: [citat] De brukar ha just de ritningar och beskrivningar som du har laddat upp. Om huset har ändrats på något sätt som har krävts bygglov, kan de ha ritningar från det tillfället. [citat] Som Alikzus skriver är det bäst att en byggkonstruktör gör hembesök.
qvirre: Det skulle motsvara en HEA stålbalk på ca HEA220. Så du kan spara ca 10 cm höjd med det. Stålbalk är inte lika lätt att bygga med och kostar mer i både inköp och byggkostnad.
Borgz: Hej. Vi har planer på att skapa en lägenhet på övervåningen för att kunna hyra ut men vill då komplettera med ytterligare en invändig trappa mellan "våra" delar och låte det befintliga trapphuset tillhöra den nya lägenheten så jag önskar få alla tips och erfarenheter av er! Och får man bygga trapp hur som helst om man har en annan som är mer tillgänglighetsanpassad? Givetvis så
Jarlsgård: [bild] [bild] Såg detta i helgen och kom att tänka på er. Känns som att det hade gått och anpassa utifrån era önskemål relativt enkelt genom att göra ett sovrum till där nere samt att göra om det som är föräldrarum där uppe till två barnrum istället. https://www.vargardahus.se/husmodeller/villa-sjovik
ltmrt: [citat] Jodå, tomten är den största av alla 16 tomter, 1618kvm. Förstår att det inte är ett problem med entré och altan på samma sida. Frågan är var man "bäst"/mest praktiskt ska förlägga entrén på vinkelhuset om man utgår att huset är placerat som planlösningen med en stor altan i vinkeln och vägen framför. Tänker att huskroppen ut mot blivande väg blir kök och vardagsrum
BirgitS: Klinker på hela den yta som folk kommer att gå på med ytterskorna på.
ltmrt: [citat] Hej! Sitter och tittar på planlösningar för enplans vinkelhus. Får man fråga om inner-/yttermått (längd och bredd på båda vinklarna) på ert hus? Får många idéer av er planlösning. Vilket program har du/ni använt? Jag gissar att ni förmodligen byggt vid det här laget, blev ni nöjda med planlöningen och blev det ungefär som på exemplet?