4 376 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Verktygspool!
Sida 1 av 2
Jag fick en vild tanke, absolut inte färdig arbetad på något vis
Men kan tänka mig att man inom visst geografiskt område, startar en pool där man kan låna o låna ut verktyg.
Att man är kanske 10 pers, var av man har ett typ av forum på nätet.
Där man skriver in behov av , och vad man har låna ut.
Reglerna är enkla, har man sönder nått får man betala.
Alla måste låna ut X antal saker, och då räknas kanske inte skruvmejslar till den kategorin.
Utan det måste vara batteri/bensin drivna verktyg ex.
Hjälp mig gärna utveckla tanken!
Men kan tänka mig att man inom visst geografiskt område, startar en pool där man kan låna o låna ut verktyg.
Att man är kanske 10 pers, var av man har ett typ av forum på nätet.
Där man skriver in behov av , och vad man har låna ut.
Reglerna är enkla, har man sönder nått får man betala.
Alla måste låna ut X antal saker, och då räknas kanske inte skruvmejslar till den kategorin.
Utan det måste vara batteri/bensin drivna verktyg ex.
Hjälp mig gärna utveckla tanken!
Skaffa du en bandgrävare och 400kg's markvibrator så är jag med i din pool direkt

Det är en god ide. Jag kan se några uppenbara problem.
Vi alla är olika, någon lämnar tillbaka verktyget tillräckligt rent enligt honom, eller lite skadat men "Det där är ju så litet, det påverkar ju inte funktionen...!"
Känns inte kul för pedanten i gänget.
Man kan på sikt tycka att det blir orättvist, "Jag har faktiskt flest / finast / dyrast verktyg"
"Jag får låna ut mycket mer än jag lånar själv..."
Många har redan samma sorts verktyg, dvs det man annars måste hyra, måste man fortfarande hyra.
Men är man varandra rätt lika till ordning och skötsel men olika vad det gäller verktygsarsenalen så blir det nog lyckat.
Det är en god ide. Jag kan se några uppenbara problem.
Vi alla är olika, någon lämnar tillbaka verktyget tillräckligt rent enligt honom, eller lite skadat men "Det där är ju så litet, det påverkar ju inte funktionen...!"
Känns inte kul för pedanten i gänget.
Man kan på sikt tycka att det blir orättvist, "Jag har faktiskt flest / finast / dyrast verktyg"
"Jag får låna ut mycket mer än jag lånar själv..."
Många har redan samma sorts verktyg, dvs det man annars måste hyra, måste man fortfarande hyra.
Men är man varandra rätt lika till ordning och skötsel men olika vad det gäller verktygsarsenalen så blir det nog lyckat.
Jag undrar om det inte är en bättre ide att gå samman några och gemensamt köpa ett eller några verktyg som sen inte är någons enskilda egendom. Då kan man köpa saker som alla saknar och har användning för.
Men denna ide är nog lättast att genonföra bland de som inte alls har så många verktyg redan.
Att enas om att köpa in en kap/ger-såg eller borrhammare är kanske inte svårt, bara inte några redan äger en sådan. Att lyckas köpa in mer ovanliga verktyg som passar alla kan däremot bli en rätt delikat uppgift.
Men denna ide är nog lättast att genonföra bland de som inte alls har så många verktyg redan.
Att enas om att köpa in en kap/ger-såg eller borrhammare är kanske inte svårt, bara inte några redan äger en sådan. Att lyckas köpa in mer ovanliga verktyg som passar alla kan däremot bli en rätt delikat uppgift.
Idén är säkert bra men funkar nog bäst över grannstaken av praktiska skäl. Jobbigt att åka 5 mil för en slipmus...
Men i villaområden med god grannsämja så förstår jag inte varför alla har en varsin gräsklippare snöslunga, vedklyv osv för en massa pengar. Bättre att gå ihop och köpa dessa grejer med ett bra regelsystem för hur grejerna ska skötas och se ut efter användandet. Lägger sen alla "delägare" några hundralappar per år i en rep-fond så ska det väl inte vara allt för mycket krångel kan jag tycka.
Men i villaområden med god grannsämja så förstår jag inte varför alla har en varsin gräsklippare snöslunga, vedklyv osv för en massa pengar. Bättre att gå ihop och köpa dessa grejer med ett bra regelsystem för hur grejerna ska skötas och se ut efter användandet. Lägger sen alla "delägare" några hundralappar per år i en rep-fond så ska det väl inte vara allt för mycket krångel kan jag tycka.
Får mig att tänka på 30-talets ryska Kolchoser och 60-talets kolektiv (när man skulle dela fruar med varandra, bara man gjorde ren dom före återlämnandet) när man inte fick kredit för det arbete som utfördes. Slet du som en myra eller var klappfull och sov utgick samma betalning. Resultatet blev att alla blev klappfulla med svält som följd. Blir nog lika med verktygspoolen också. Om jag får låna din Festool får du låna min Bruksbo.
En annan stor utgiftspost är slitage på verktygen. Hur gör man det rättvist? Om jag får låna din såg att såga MDF och ek med får du låna min fräs att fräsa balsa med. Sen är det dethär med dolda fel som inte upptäcks direkt. Resultatet blir att man börjar misstänka den som lånade verktyget sist som skyldig fast han kanske är oskyldig.
I teorin är det bra men inte i praktiken med verktygspool.
En annan stor utgiftspost är slitage på verktygen. Hur gör man det rättvist? Om jag får låna din såg att såga MDF och ek med får du låna min fräs att fräsa balsa med. Sen är det dethär med dolda fel som inte upptäcks direkt. Resultatet blir att man börjar misstänka den som lånade verktyget sist som skyldig fast han kanske är oskyldig.
I teorin är det bra men inte i praktiken med verktygspool.
Kul idé, perfekt för den som inte använder verktyg så ofta så det motiverar ett inköp.
Bilpooler funkar så varför inte verktyg, iofs så betalar man för både körsträcka och tid samt en månadsavgift oavsett om man använder bilen eller inte men det funkar även om folk kör olika hårt med bilen så det borde funkar för verktyg om det är poolen som äger dem och man betalar en liten månadsavgift och en liten hyra.
En viktig detalj är nog att folk ska äga sina sågklingor/frässtål/sanpapper som hör till maskinerna vilket iofs är en liten extra investering för varje medlem men betydligt billigare än att köpa egna verktyg, sen kanske inköp av förbrukningsmaterialen till verktygen kan gå genom poolen som kan köpa in större kvantiteter billigare, är dessutom alla verktyg från samma tillverkare går det kanske att få det ännu billigare och kanske även verktyygen billigare.
Bilpooler funkar så varför inte verktyg, iofs så betalar man för både körsträcka och tid samt en månadsavgift oavsett om man använder bilen eller inte men det funkar även om folk kör olika hårt med bilen så det borde funkar för verktyg om det är poolen som äger dem och man betalar en liten månadsavgift och en liten hyra.
En viktig detalj är nog att folk ska äga sina sågklingor/frässtål/sanpapper som hör till maskinerna vilket iofs är en liten extra investering för varje medlem men betydligt billigare än att köpa egna verktyg, sen kanske inköp av förbrukningsmaterialen till verktygen kan gå genom poolen som kan köpa in större kvantiteter billigare, är dessutom alla verktyg från samma tillverkare går det kanske att få det ännu billigare och kanske även verktyygen billigare.
Frodda,
Ser att du också är skåning. Härligt!
Jag är gärna med. Kanske inte bara med vertygspool, det brukar lösa sig. Vad sägs om en hantverkspool?
/Jörgen
Ser att du också är skåning. Härligt!
Jag är gärna med. Kanske inte bara med vertygspool, det brukar lösa sig. Vad sägs om en hantverkspool?
/Jörgen
Vi hade en sådan pool i villaföreningen här tidigare, inköpen finansierades med medlemsavgifterna. Den avvecklades av två orsaker: Ingen ville förvara grejorna. (Föreningen hade inga gemensamma lokaler.) Ingen ville ta hand om administration och skötsel av det hela. Det slutade med att grejorna såldes till högstbjudande.
Jag är inte helt säker, men brukar inte bilpooler ha leasede bilar med fullserviceavtal.rickardg skrev:Bilpooler funkar så varför inte verktyg, iofs så betalar man för både körsträcka och tid samt en månadsavgift oavsett om man använder bilen eller inte men det funkar även om folk kör olika hårt med bilen så det borde funkar för verktyg om det är poolen som äger dem och man betalar en liten månadsavgift och en liten hyra.
Dvs, spelar i princip ingen roll om folk sliter hårt eller inte på bilarna, det påverkar ändå inte totalkostnaden ...
Varför inte bara hyra den elmaskin Du för stunden behöver? Det finns företag som hyr ut, typ Lambertsson exempelvis. Dom har flera av samma sort, så Du behöver inte vänta på Din tur, och den maskin Du hyr är förmodligen i gott skick.
Gemensam egendom....
Min granne och jag köpte 1985 en gräsklippare tillsammans. Jag byggde ett "garage" till den och har servat den under alla år med oljebyte och knivslipning. Grannen får sköta undersidan med erforderlig rengöring. Den, maskinen, fungerar fortfarande.
Min måg och jag köpte en hydraulisk vedklyv tillsammans, fungerar bra.
MEN, att vara flera om maskiner tror jag inte på! Vi är som människor alltför olika.
per
Gemensam egendom....
Min granne och jag köpte 1985 en gräsklippare tillsammans. Jag byggde ett "garage" till den och har servat den under alla år med oljebyte och knivslipning. Grannen får sköta undersidan med erforderlig rengöring. Den, maskinen, fungerar fortfarande.
Min måg och jag köpte en hydraulisk vedklyv tillsammans, fungerar bra.
MEN, att vara flera om maskiner tror jag inte på! Vi är som människor alltför olika.
per
Redigerat:
Vi har diskuterat det ibland på jobbet - att gå ihop i en ekonomisk förening, köpa en bobcat och lite annat dyrt, ett släp att ha allt på och så får man köpa in sig i föreningen med en årsavgift dessutom - den senare skulle då gå till rep./nyinköp.
Dvs, typ starta en hyrpool ;-)
En annan variant är att starta en jobbpool - du får hjälp av 9 gubbar 1 dag om du ställer upp 9 dagar ;-) Då har du med dina egna verktyg, och den man besöker har grill och mat framme ;-)
10 personer och 1 dag kan åstadkomma en hel del
Dvs, typ starta en hyrpool ;-)
En annan variant är att starta en jobbpool - du får hjälp av 9 gubbar 1 dag om du ställer upp 9 dagar ;-) Då har du med dina egna verktyg, och den man besöker har grill och mat framme ;-)
10 personer och 1 dag kan åstadkomma en hel del
Jag lånar den här tråden för en modifierad idé.
Jag tror inte på begreppet gemensam egendom av ungefär alla skäl som beskrivits i tråden. Men jag tror definitivt på att vissa saker borde nyttjas av flera. Gångtiderna på gräsklippare och snöslungor är ju löjligt låga.
Vad tror ni om följande: En bra snöslunga för användning i Norrland på lite ytor kostar runt 15.000kr att köpa ny. Jag gör en deal med min granne att jag betalar honom 1.500kr/år för att nyttja hans snöslunga en timme vid snöfall. Bensin står jag för själv, han står för service. Är det någon som skulle vilja hyra ut en snöslunga på de villkoren?
Jag tror inte på begreppet gemensam egendom av ungefär alla skäl som beskrivits i tråden. Men jag tror definitivt på att vissa saker borde nyttjas av flera. Gångtiderna på gräsklippare och snöslungor är ju löjligt låga.
Vad tror ni om följande: En bra snöslunga för användning i Norrland på lite ytor kostar runt 15.000kr att köpa ny. Jag gör en deal med min granne att jag betalar honom 1.500kr/år för att nyttja hans snöslunga en timme vid snöfall. Bensin står jag för själv, han står för service. Är det någon som skulle vilja hyra ut en snöslunga på de villkoren?
Jag tror också som dig. Gemensamt ägt riskerar bara att leda till en massa elände.
Med den modell du nu föreslår, så kan ju samarbetet dessutom upphöra direkt om det mot förmodan inte fungerar.
En variant av det är att grannen köper snöslungan, du köper åkgräsklipparen. Ni skiftar inga pengar mellan er, men i övrigt samma upplägg som du beskriver.
Med den modell du nu föreslår, så kan ju samarbetet dessutom upphöra direkt om det mot förmodan inte fungerar.
En variant av det är att grannen köper snöslungan, du köper åkgräsklipparen. Ni skiftar inga pengar mellan er, men i övrigt samma upplägg som du beskriver.