Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Vad tror ni om följande: En bra snöslunga för användning i Norrland på lite ytor kostar runt 15.000kr att köpa ny. Jag gör en deal med min granne att jag betalar honom 1.500kr/år för att nyttja hans snöslunga en timme vid snöfall. Bensin står jag för själv, han står för service. Är det någon som skulle vilja hyra ut en snöslunga på de villkoren?
    Om jag skulle räkna på samma kostnad för mitt eget nyttjande så är ju snöslungan helt avskriven redan efter 5 år, och då borde den rimligvis (om det är en 15'-modell) ha flera år kvar i livslängd.
    ...Med ytterligare årliga inkomster, som täcker det med åren allt ökande underhållet.
    Den som vet mest, gissar minst.

2.    länk #17
    Senior medlem Medlem: Oct 2004
    Län: Skåne län

Allvarligt talat så tror jag i princip på idén. Men sen som sagt så finns det folk som inte tar ansvar för det dom lånar utan tänker "det är inte mitt ansvar och därför kan jag skita i om grejerna slits eller går sönder"..
    Om man bara var lika omhändetagande som man är för sina egna saker så hade det funkat men så är tyvärr inte "världens folk".
    Men som sagt är någon intresserad att gå vidare kan man ju fundera på det .....
    Modernisering av en skånelänga

3.    länk #18
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Idén i sig är bra, men som sagt så faller det på underhållsbiten. Anledningen till att bilpooler fungerar är att det finns en organisation som tar hand om service och det är svårt att hyra bilen anonymt. Alla har ju inte varsin nyckel.

Verktygspool skulle kanske fungera om man startar en ekonomisk förening, ordnar med något slags hyresavtal när man hämtar sakerna samt har någon som är ansvarig för att skicka sakerna på service, köpa nya klingor etc.

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Jun 2008
    Ålder: 29
    Län: Värmland

Hoppar in i tråden även om den kanske inte är så aktuell för min egen del. Det finns ju möjligheter till serviceavtal på alla tänkbara maskiner. åkklippare, snöslungor, röjsågar och allt möjligt. kan man inte använda sig av sådant? Som sagt, inte så mycket för min del då jag blev vid det mesta ändå från min far, men ville bara tillföra en bit till er diskussion...

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2004

Det här med verktygspool diskuterades igår på jobbet. Då var det några som var säker på att man får momsfrihet om man startar en ekonomisk förening. Hur är det med den saken? Och är det troliget att man har större chans att få rabatter?

6.    länk #21
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Då var det några som var säker på att man får momsfrihet om man startar en ekonomisk förening. Hur är det med den saken?
    Det kan jag väl inte tänka mig ...

Men kanske kan man kvitta ing moms mot utg, men då måste det finnas lite intäkter med ...
    Den som vet mest, gissar minst.

7.    länk #22
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Momsredovisning kan man få om den ekonomiska föreningen hyr ut sakerna, och lägger moms på hyran. Det blir ett nollsummespel med pengar, men en massa extra redovisning.

Serviceavtal är kanske bra, men det är inte gratis, och det kommer inte någon och gör ren gräsklipparen, cementblandaren och vad det nu är. Det är ju ofta där problemen börjar, att det finns olika inställning till hur ett redskap/verktyg skall se ut efter användande.
    Jag - en landsbygdstaliban

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42