Byggahus.se
Jag vill ha tips på seriösa sidor som säljer husbilar och husvagnar (försäljning av begangade som nya/företag).

Har du en husbil eller husvagn? Ny eller begagnad?

Hur stor är den största husbilen och husvagnen?
Kanske finns husbuss för de rika? Haha!

Har för mig att jag såg "husfruar" på tv någon gång där en hade en slags husbuss eller likanade, lång svart buss (typ).
 
Blocket är nog det bästa stället att börja leta. Där finns nytt och begagnat, och massor av länkar från annonserna till företagen som säljer dessa, där det finns ännu mera.

Jag har ingen husvagn, men ser varje dag en karavan till och från campingplatsen längre bort på vägen där jag bor. Det finns STORA vagnar och bilar. Min nyfikenhet gjorde att jag kollade lite, och en ny husvagn kostar från 200.000kr upp till i princip vad som helst. Nya husbilar börjar c:a 100.000kr högre och även där är det himlen som är gräns uppåt för vad det kan kosta.
 
Swetrot skrev:
Blocket är nog det bästa stället att börja leta. Där finns nytt och begagnat, och massor av länkar från annonserna till företagen som säljer dessa, där det finns ännu mera.

Jag har ingen husvagn, men ser varje dag en karavan till och från campingplatsen längre bort på vägen där jag bor. Det finns STORA vagnar och bilar. Min nyfikenhet gjorde att jag kollade lite, och en ny husvagn kostar från 200.000kr upp till i princip vad som helst. Nya husbilar börjar c:a 100.000kr högre och även där är det himlen som är gräns uppåt för vad det kan kosta.
Ok, ska kolla på Blocket.

Allt kostar och det kan vara så dyrt man vill - dock undrar jag hur stor den största husbil och husvagn är (alltså inte pris utan utrymme/storlek).
 
Det finns ju en del riktigt stora bussar som kör runt på musiker och politiker när de är på turné. Då pratar vi storlekar i stil med de största turistbussarna, och det ryms lätt 6-8 personer som både har sittplats och sovplats i bussen.
 
Swetrot skrev:
Det finns ju en del riktigt stora bussar som kör runt på musiker och politiker när de är på turné. Då pratar vi storlekar i stil med de största turistbussarna, och det ryms lätt 6-8 personer som både har sittplats och sovplats i bussen.
Ja, det roliga var att det fanns en vanlig familj (bara med mycket stålar) på tv som hade typ det.

Jag har sökt lite på "stora och lyxiga husvagnar och husbilar" och jösses VILKA grejer :eek:

Fan vad man önska att man vore rik! :)
 
Jag tänkte på en sak.

När jag satt och sökte på husvagnar och husbilar så kom bl.a. en diskussion om "bosätta sig" i husvagn upp.

Jag läste om en som ville bosätta sig i en husvagn från 70-80 talet och det pratades om problem på vintern (isolering och liknande).

Men det är väl stor skillnad på husvagnar från 70-80 talet och dagens? Vad jag har förstått så är dagens husvagnar och husbilar bra mycket bättre än då. Tekniken går hemskt snabbt pga. enorm efterfråga.

Så min fråga, går det inte bo i en husvagn/husbil från idag på vintern?
 
Jo, det går. Men de är fortfarande inte särskilt väl isolerade, eftersom det skulle ta bort så mycket utrymme. Därför får man ha värme på hela tiden, och man kan få problem med vatten i vagnen om man har det. Det fryser.

Sett till utrymmet som skall värmas upp går det åt en hel del energi, men jämfört med att värma upp ett helt hus är det inte så farligt.
 
Tjena Rebecka o välkommen hit. Kul med yngre förmågor här! Ser att du är 18 år och säkerligen satsar på första egna boendet...kul!

Att bo i husvagn skulle jag definitivt se som ett seriöst alternativ till en hyresetta med kokvrå. Jag har en Adria 563 UK från 2004. Den funkar som "barnkammarvagn" där bakre delen av vagnen alltid är nedbäddad som sovrum. Aldepanna på 3kwh som funkar på gas o el. Golvvärme med el. Givetvis varmvatten och spoltoalett. Bra stereo osv.

En sån vagn får du idag för 150.000 spänn och är du lite om dig och kring dig och har möjlighet att hyra ut den några veckor under sommaren så får du in 4.000 per vecka vilket vid 5-6 veckors uthyrning täcker kapital och värdeminskningskostnaden.

Tillkommer gör ju kostnaden för att stå på en camping på säsong vilket inte är så där vansinnigt dyrt. Rör sig väl omkring 1500 spänn i månaden kanske? Här är jag ute på hal is men det går lätt att ta reda på.

Hursomhelst, det går definitivt att bo i en vagn! Även en från anno -70 tal men då blir det mer camping än boende.
 
Cheesus skrev:
Tjena Rebecka o välkommen hit. Kul med yngre förmågor här! Ser att du är 18 år och säkerligen satsar på första egna boendet...kul!

Att bo i husvagn skulle jag definitivt se som ett seriöst alternativ till en hyresetta med kokvrå. Jag har en Adria 563 UK från 2004. Den funkar som "barnkammarvagn" där bakre delen av vagnen alltid är nedbäddad som sovrum. Aldepanna på 3kwh som funkar på gas o el. Golvvärme med el. Givetvis varmvatten och spoltoalett. Bra stereo osv.

En sån vagn får du idag för 150.000 spänn och är du lite om dig och kring dig och har möjlighet att hyra ut den några veckor under sommaren så får du in 4.000 per vecka vilket vid 5-6 veckors uthyrning täcker kapital och värdeminskningskostnaden.

Tillkommer gör ju kostnaden för att stå på en camping på säsong vilket inte är så där vansinnigt dyrt. Rör sig väl omkring 1500 spänn i månaden kanske? Här är jag ute på hal is men det går lätt att ta reda på.

Hursomhelst, det går definitivt att bo i en vagn! Även en från anno -70 tal men då blir det mer camping än boende.
Tack för välkomnandet!

Jag antar att jag är rätt ung för det här forumet. Men jag älskar hus och stor drömmare som jag är så drömmer jag om en dag kunna bygga min drömkåk! :D

Jag har inte tänkt köpa husvagn eller husbil. Det vore ganska frestande på ett sätt men delvis vill/kan jag inte flytta hemifrån än plus att jag har drömmar om att avla och då är husvagn eller husbil inte lämpligt.
 
Hemmakatten
Som jag tidigare berättat, vi bodde i husvagn, årsmodell -86, från april till jul 2006. Det var snö, is, regn och minusgrader med dusch och toa utomhus. det fungerade bra, även om jag inte vill göra om det.... Husvagnen kostade 35.000 och vi sålde den året efter för 33.000.Dden hade förtält, vattenburen värme, luftburen värme, gasolkök/ugn och kylskåp. el indraget förstås och vi hade tom telefon indraget.

Vi sålde husvagnen till en man som bodde året runt på en camping. Det finns ganska många som bor så. En del för att de inte klarar nåt annat, men många för att de tycker att det är en frihet att bo så. Var i Ystad för några år sedan, där var det ett 20-tal barnfamiljer som bodde permanent i husvagn på en camping. Alla uppskattade det sociala livet.

Så visst kan man bo i en husvagn i några år på en vacker tomt.
 
Min lillasyster har en liten Adria 350 från -88. Hon är singel och ofta hemma hos folk och grillar osv. Tar då med husvagnen och sover över, perfekta parytillbehöret :) Hon är oxå mycket ute och tävlar med sin hund och det är både skönare och billigare att bo i husvagnen än att bo på hotell/vandrarhem/hyra stuga.
 
Hemmakatten
Supersmart! Perfekt idé hon fick, din lillasyster, när hon köpte husvagnen.
 
Ett par bra sidor för o se olika varianter på planlösningar och hur pass stora en husvagn tex kan bli är ju o kolla på några tillverkares hemsidor.
http://www.kabe.se/
http://www.hobbycaravan.se/

Kabes dubbeldäckande husvagn är ju rätt speciell! :p Kostar ju närmre en miljon oxå.
Att gå o titta på husvagnsmässan på Elmia på hösten är rätt kul, jäklar vilka vagnar och husbilar det finns. :)

Har själv ingen vagn, men besöker gärna mina föräldrar som har en nyare Kabe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.