Jag tänkte dela med mig av två länktips men var lite osäker på var jag skulle placera dem så det blev övrigt.

Det första tipset är www.allabolag.se -- en gratissajt där man kan få bolagsinformation om svenska företag. Kolla vilka som äger företagen, hur de går o.s.v. Kan tänkas vara speciellt bra för att få lite koll på entrepenörer när man vill bygga. Nyckeltal, innehav av F-skattsedel, ägarförhållanden och historik ger inga entydiga svar på om det är en bra entrepenör såklart (referenser är nog helt klart viktigare) men kanske kan det tjäna som en fingervisning åtminstone. Man kan också ta kreditupplysningar på företag via allabolag.se men det är en betaltjänst.

Det andra tipset rör Fastighetsmäklarnämnden (www.fastighetsmaklarnamnden.se), den statliga myndighet som utövar tillsyn över fastighetsmäklare. Här kan man t.ex. söka på mäklare online (men bara de som samtyckt till att få sina uppgifter publicerade på internet -- ca 80% av alla registrerade mäklare) men man kan också ringa dem och kolla om nämnden varnat en mäklare och i sådana fall för vad. Kan vara bra om man t.ex. ska sälja eller köpa hus.

/Jocke Andersson.

Mikael_L
Ja då fortsätter jag.
Av en slump stötte jag på fastighetswiki, Jag är inte riktigt säker på vad man kan använda allt information här till.
Men gå t.ex. på länken "Användbara dokument" och botanisera ...
http://fastighetswiki.se/wiki/index.php/Huvudsida

Kul att du startade det här ämnet, joaan. För jag har länge tänkt försöka få upp länken på ngt lämpligt ställe ... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.