Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Västra götalands län

Jag har några liggandes. men du får lösa transporten själv.

2.    länk #17
    Korvgubbes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Skåne
    Inloggad
    Hehe, min farfar byggde ett trädgårdsland av gamla telefonstolpar, tre stycken staplade på varandra för att bilda en ram och så i med jord. Ingen som har drabbats av cancer än

3.    länk #18
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

någon som vet var man kan bli av med stolpar?
    Närmsta återvinningscentral ska kunna ta hand om impregnerat virke. Körde själv en stolpe till tippen som jag ville bli av med i höstas.

4.    länk #19
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Takräcke på landrovern kanske?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

5.    länk #20
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

När de är så gamla att de behöver bytas ut så är de oftast så urlakade att det inte är något problem.

Dessutom, från Wikipedia:

Kreosot från stenkolstjära är, i motsats till kreosot från trätjära, påvisat cancerogen.

Denna kreosot innehåller en stor andel polyaromatiska kolväten. Arbetare vid impregneringsanläggningar kan utsättas för värden som överstiger gällande gränsvärden.[källa behövs]

Studier av järnvägsarbetare och linjemontörer (el och tele) visar ingen förhöjd risk för cancer för dessa yrkesgrupper.
    Med andra ord, rätt så harmlöst för sådant bruk som vi talar om här...

(Jag tänker själv läggar några stolpar jag har liggande som kant runt uppfarten.)

6.    länk #21
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Det är inte bara kreosot det handlar om, många stolpar är impregnerade med koppar, krom och arsenik.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

7.    länk #22
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Västra götalands län

Takräcke på landrovern kanske?
    Jag hjälper dig att lasta

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42