Hej.
Vi är en liten familj som bor i Hudiksvall sen ett drygt halvår tillbaka. Vi kommer båda härifrån och kände att vi ville "hem" från Stockholm då vår son dotter föddes för två år sedan. Att flytta hem känns helt rätt för båda, däremot går det trögt med hus-letandet.
När vi flyttade ifrån Sthlm gjorde vi en bra vinst på vår lägenhet och har i dagsläget en dryg miljon sittandes på banken, inkl obetalt reavinstskatt på ca 200 000. Vi trodde att vi skulle vara kungar på bostadsmarknaden här i stan men ack vad vi har bedragit oss. Värt att nämna är den rapport som kom i september från Swedbank, deras sk bo-indexlista där det står om snittpriser på villor i förhållande till inkomster på olika orter i landet, dyrast var Stockholm och biligast HUDIKSVALL !
Citat från rapporten:
”Bostadspriserna fortsätter att öka i landet. På vissa orter hänger inte lönerna med i prisutvecklingen. Dyrast villor i förhållande till inkomst finns i Helsingborg. Mest fördelaktigt är det att bo i Hudiksvall”
Länk:
http://www.e24.se/dynamiskt/bostadsm...d_17017886.asp
Nåja, till kärnfrågan:
Vi har som bekant en bra grundplåt att lägga in, problemet det senaste året då vi tittat på hus har varit att det funnits så få fina objekt, kanske ett 10-tal och då menar jag ett hus med bra läge och hög standard där det mesta av de tunga jobben redan är gjorda typ dränering, uppvärmning. Vi har bevisligen ej varit ensamma på visningarna då vi ej lyckats bjuda högst och konstigt är väl det när två av tre villor säljs till Tyska ”stafettläkare”…
Vi har varit ensam kvar med en motpart två gånger men förlorat båda gångerna, ni kanske tycker att vi borde lagt oss högre men då priset passerat dryga 2,7 mille som det var senast för en 50-tals villa i tegel med 135m2 boyta och 160biyta så tyckte vi att det fick räcka, jo han var också Tysk läkare. (inget ont om Tyskar i sig, tycker att det är bra att dom kommer och jobbar på vårt sjukhus) De fina husen i vår lilla stad har gått på mellan 2,5-3,2!! Okej jättebilligt om man jämför med Stockholm och andra attraktiva orter men man måste komma ihåg, detta är Hudiksvall, en liten håla på knappt 20tusen och med minskande invånarantal.
När det handlar om dessa summor blir man ju sugen på ett nytt fräscht hus. Problemet som vi ser det är att man hamnar ”utanför” stan. Vi uppskattar i nuläget att bo centralt där vi kan gå till ”all” service som vi i nuläget utnyttjar. Vi står i Kommunens tomtkö och kommer med allra största sannolikhet kunna få en av de 28 tomter som kommunen släppt öster om stan på ett område som kallas ”Maln”, det är 3,5km ifrån Hudiksvall absoluta centrum och ca 1,5km från stadens ytterkant. Om vi vill vara med om att få en av tomterna måste vi lämna in en intresseanmälan om mindre än 3 veckor.
Har tittat mycket på hus på nätet och läst en hel del här och som det verkar så kommer vi att landa på minst 2,6 inkl NF- hus och tomt som kostar 250k exl V/a som kostar ytterligare 100k. Då får vi ett nytt häftigt hus, många nya kompisar till vår dotter och nära till naturen och hav, ca 300m. Samtidigt får man skjutsa mer och använda bilden oftare, som det är nu använder vi den knappt, bara till storhandlingar.
Om vi mot förmodan hittar ett hus i stan så kommer det att gå på minst 2mille och då kommer det krävas en hel del jobb, om man inte orkar jobba (vi) så kostar det som jag nämnt tidigare minst 2,5.
Vad tycker ni, vad ska vi satsa på, stan eller en liten bit utanför?
Många frågor jag vet, kanske var det här, mitt tredje inlägg här på byggahus ett sätt att få prata av mig, vad vet jag.
Någon som orkar komma med några åsikter?
/En som börjar tröttna