5 678 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Håll i era barn, ni som har barn och renoverar....
Det är ju så man blir förbannad!! Varför inriktar de sig inte på barn som verkligen far illa?? Byråkratjävlar, som lever sitt liv i sin egen lilla värld i sina sunkiga kontor. De skulle behöva se sig om i den stora världen utanför kontorsfönstret.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Eftersom jag bor inte så långt från Nykvarn (bor i Järna) har jag förstått att den kommunen gjort fler missar än detta... Stackars familj! Vilket barn är medvetet om att de bor i ett hus utan varmvatten när man är så liten? Troligtvis mer otäckt att vara utan mamma och pappa i två veckor...
Nu vet vi iofs inte om det kanske var precis det de gjorde. (I alla fall vet inte jag.) Man ska knappast tro att dagstidningarna utreder saken noggrannt och redovisar alla fakta utan det säljer bättre att ha en rubrik a la "dumma socialen tar barn från vanlig snäll familj pga struntorsak". På 80-talet (eller om det var början av 90-talet) var det någon av tidningarna som körde en hel serie artiklar i samma ämne vilket ledde till att ett omhändertaget barn lämnades tillbaka till sina stackars oskyldiga föräldrar. En tid därefter slog dom snälla föräldrarna ihjäl flickan.lordi skrev:
Exakt! Självfallet reagerar man starkt när man läser de tillspetsade rubrikerna (vilket är själva syftet). Men som alltid ligger sanningen någonstans mittemellan... om livet och dess förehavanden kunde delas in i de två berömda kategorierna svart och vitt vore väl allt mycket enklare?Bigfoot skrev:Nu vet vi iofs inte om det kanske var precis det de gjorde. (I alla fall vet inte jag.) Man ska knappast tro att dagstidningarna utreder saken noggrannt och redovisar alla fakta utan det säljer bättre att ha en rubrik a la "dumma socialen tar barn från vanlig snäll familj pga struntorsak". På 80-talet (eller om det var början av 90-talet) var det någon av tidningarna som körde en hel serie artiklar i samma ämne vilket ledde till att ett omhändertaget barn lämnades tillbaka till sina stackars oskyldiga föräldrar. En tid därefter slog dom snälla föräldrarna ihjäl flickan.
Mvh/Stefan
Jag är inte förvånad
Jag har själv sett hur godtyckligt ett sånt här omhändertagande kan ske. Vi känner en flyktingfamilj som min frus mamma håller sin hand över. Den familjen har en flicka på ungefär tre år. Flickan blev tvångsomhändetagen för kanske ett år sen, anledningen var språkförbistring och att mamman var sjuk. Det tog betydligt mer tid innan hon var tillbaka.
Det vi andra, vanliga svenskar, förvånades över var att det kan gå till på det här sättet i vårt land och hur rättslös man är i den situationen.
I det specifika fallet kan man ju kostatera att kommunen fick kritik av länsrätten som uppävde tvångsomhändertagandet.
I vårt fall konstaterade socialen själva att de hade gjort fel nånstans i processen, men det gick inte att backa då. Byråkratins grottekvarnar måste mala färdigt först.
Första artikeln: Länstidningen i Södertälje
/fredrik
Jag har själv sett hur godtyckligt ett sånt här omhändertagande kan ske. Vi känner en flyktingfamilj som min frus mamma håller sin hand över. Den familjen har en flicka på ungefär tre år. Flickan blev tvångsomhändetagen för kanske ett år sen, anledningen var språkförbistring och att mamman var sjuk. Det tog betydligt mer tid innan hon var tillbaka.
Det vi andra, vanliga svenskar, förvånades över var att det kan gå till på det här sättet i vårt land och hur rättslös man är i den situationen.
I det specifika fallet kan man ju kostatera att kommunen fick kritik av länsrätten som uppävde tvångsomhändertagandet.
I vårt fall konstaterade socialen själva att de hade gjort fel nånstans i processen, men det gick inte att backa då. Byråkratins grottekvarnar måste mala färdigt först.
Första artikeln: Länstidningen i Södertälje
/fredrik
Ja det är inte lätt att vara en socialtjänst i en kommun...
I Vetlanda var dom nyss alldeles för dåliga på att ingripa och nu är dom för duktiga på att ingripa i Nykvarn.
Helt utan någon värdering av de olika fallen kan jag bara konstatera att det inte kan vara lätt.
I Vetlanda var dom nyss alldeles för dåliga på att ingripa och nu är dom för duktiga på att ingripa i Nykvarn.
Helt utan någon värdering av de olika fallen kan jag bara konstatera att det inte kan vara lätt.
Svenska myndigheter är bland det jävligaste du kan hamna i diskussion med... massa trötta personer som bara jobbat med en sak i livet som de ogillar varje dag...
de går till jobbet för att jobbet skall göras, inte för att de tycker de gör nåt kul eller nyttigt...
satt och funderade på säkerhet med

de går till jobbet för att jobbet skall göras, inte för att de tycker de gör nåt kul eller nyttigt...
satt och funderade på säkerhet med

Klicka här för att svara