Elarbetsansvarig
m.m.
|
2002-10-31, 00:01
|
|
|
Nykomling
Medlem: sep 2002
|
Re: Internet
Hej du !
Här får du en länk som du kika på om du är intresserad av bredband //www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,196602,00.html . Annars kan jag rekomendera Tiscali om du är ute efter ett billigt (vanligt) abonemang. Mvh olsson01 |
|
2002-10-31, 09:44
|
|
|
Forumgud
Medlem: jun 2002
Län: Stockholm
Ålder: 61 år
|
Jag har Bostream, dom har olika priser beroende på vilken hastighet du vill ha billigaste tror jag är 298/månaden, men då garanterar dom hastigheten och inte säljer "upp till" som många andra.
Har haft dom i 2 år och kan säga att dom håller vad dom lovar. Jag är nöjd.
2002-10-31, 10:26
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
www.home.se erbjuder gratis uppkopplingar. Vet inte hur kvaliteten är, men de har en stor mängd kunder på e-postsidan, så man får väl anse att de är trygga på marknaden.
|
|
2002-10-31, 11:40
|
|
|
Forumgud
|
Tittade på deras sida men det är ingen ADSL eller bredband, det är vanlig modem uppkoppling.
Jag föredrar ADSL just nu lätt att installera och man surfar väldigt fort, man märker skillnaden när man laddar ner filer. Lite information för den som vill spara pengar på telefoni. Här om kvällen ringde en tjej hem till oss och sa att hon ville sänka våra telefonikostnader. Visst sa vi vad kan du erbjuda? Då frågade hon vilken operatör vi hade, så sade vi Universal Telecom. Det blev tyst i luren en stund, sen sa hon "då ringer ni redan billigt" hej då och lade på. ;D Kan berätta att jag har haft Universal i några år nu, det roliga är att dom skickar ingen räkning under 100 kr. Vi får räkning var 4:e-5:e månaden! Så billigt är att ringa med dom. Flera i familjen har byt till dom och har inte haft några problem. Jag tycker att det är märkligt att så många inte bryr sig om sina telekostnader :-/ Jag jobbar som telekom ansvarig på företaget jag jobbar i och har ganska bra koll på marknadspriserna. Därför delar jag med mig mina kunskaper. Länken är http://www.uvtc.com Vill ni se oberoende prisjämförelse gå till http://www.dpu.se/teletax.html Lycka till!
2002-10-31, 11:42
|
|
|
Forumgud
Medlem: sep 2002
|
2002-10-31, 12:25
|
|
|
Forumgud
|
Bra och billigt brukar vara ömsesidigt uteslutande
![]() Satellit kan vara ett alternativ. På Hem&villamässan som var i helgen så hade Villaägarna reklam i sin monter för ett bredbandsabonnemang som bygger på satellit och modem (satellit för att ta emot information på ca 1.5 Mbit/s och vanligt telefonmodem för att sända). Månadskostnad på 400 kr har jag för mig och en anslutningsavgift på några tusenlappar. Det här är inte en jättebra lösning enligt min mening men det går snabbare att surfa jämför med enbart modem. En annan lösning jag funderat på är om man gick ihop ett antal hushåll och bildade en ekonomisk förening som tillhandahåller bredband till sina medlemmar. Exempelvis är det i våran by ett 30-tal hushåll som skulle kunna vara intresserade av bredband. Om man gick ihop och drog kabel mellan kåkarna (eller radiomodem) och anslöt denna till någon internetoperatör skulle man kanske få pris/prestanda som matchar ADSL. Om det är någon som har erfarenhet av liknande lösningar får ni gärna berätta. |
|
2002-10-31, 15:04
|
|
|
Forumgud
|
Men då är det bättre med Bostream än satellit.
Dom garanterar 2.5 för 400 lappen i månaden och det håller (jag har det och testat). Detta hastighet är bara för nedladdning och surfing. Man skickar med c:a 700. Som är mycket mer än vad andra som Telia erbjuder. Installation betalade jag 1300 inklusive ADSL modem och egen IP adress.
2002-10-31, 15:38
|
|
|
Fullvärdig medlem
Ålder: 37 år
|
Nej, det finns fortfarande vissa villområden i Stockholmsområdet där man inte kan få tillgång till ADSL ännu. Kan tänka mig att det kommer att ta tid innan ADSL är fullständigt utbyggt i hela landet.
|
|
2002-10-31, 15:46
|
|
|
Forumgud
|
|
|
2002-10-31, 16:40
|
|
|
Fullvärdig medlem
Ålder: 37 år
|
Det kommer nog en variant där men ger avkall på bandbredden för att kunna klara av större avstånd.
På samma sätt kan de som idag bor mycket nära en telefonstation få avsevärt högre bandbredd med tex VDSL. ADSL standarden medger banbredd upptill 10 MBit/s medans VDSL klarar uppemot 50 Mbit/s. ADSL stryps idag av operatörerna så att banbredden begränsas, det har inget med ADSL i sig att göra. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|