Hej, alla.
Försöker få något grepp om vad och hur lång tid olika faser tar innan själva husbygget kommer igång. T.ex att man börjar med att söka bygglov, och detta tog x dagar/månader osv. Att göra en sorts tidplan utifrån verkligheten, i kronologisk ordning och uppskatta tiden innan bygget kommer igång. Vore tacksam om ni kunde delge era erfarenheter på detta och i vilken ordning det har skett/sker....Vad som tar lång tid, ev. kostnader osv...
/C 8)
 
Ja det är den stora frågan.

När du läser olika inlägg har kommer du märka att det skiljer oerhört mycket från fall till fall.

Om du kan beskriva lite mer i detalj vad du tänker bygga så går det lättare att svara.

Parametrar som kan påverka:

- Har du tomt? - var? (påverkar bygglov, olika kommuner olika lång handläggningstid v pratar veckor till år (i värsta fall))
- Tänker du bygga i egen entreprenad eller genom ett husföretag (husföretaget kanske har tome och bygglov klart)
 
Ja, nog är det svårt alltid...
Om man utgår från att man har tomt, och husbygget inte sker i egen regi, så blir det kanske lite lättare. Problemet är väl att jag vill göra en något så när gelerell tidplan, byggt på olika erfarenheter. Jag tycker att det är svårt att få något tidsgrepp, eftersom allas erfarenheter är så olika. En möjlighet (tror jag) att få lite översikt är att göra något planeringsschema, typ gantt-schema ( http://office.microsoft.com/sverige/assistance/2002/articles/vspotlight4_nov00.aspx )
/C 8)
 
gelerell :-[
generell ska det va... :P
/C 8)
 
För oss har det varit fyra vänteperioder som avgjort hur lång byggtiden blir från det att vi skrev på köpekontraktet av huset (tid inom parantes i antal veckor):

Framtagande av bygglovshandlingar (6 v)
Bygglovsansökan (4 v)
Husleverans (8 v)
Entreprenadarbeten (16 v)

Att ta fram bygglovshandlingarna tog betydligt längre tid än vad vi hade tänkt på grund av strul från leverantören. Det borde inte ha tagit mer än ett par veckor. Tar man ett kataloghus så borde de kunna fixa bygglovshandlingarna på en vecka.
 
Kanon, G.F! ;D
Nu har jag lite mer att utgå ifrån....
/C 8)
 
Nu har jag lagt ut ett planeringsschema på hemsidan, baserat på vad G.F sa...Titta gärna på den och kom med förslag/kritik/åsikter....Vill försöka komma så nära verkligheten som möjligt... ::)
/C 8)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.