Tänk på att det är inte bara tiden som är viktig. Se till att ha någon form av återkoppling till kvaliteten också.

Instämmer med RobbanB. Vi har inget särskilt vite i vårt kontrakt. Vi har från början tänkt att inte ha någon som helst brådska med vårt bygge. Hellre väntar vi någon vecka extra än att det blir fusk på slutet.

Vi har samma inställning som General Failure, vänta och få det bra gjort än snabba på och fuskjobb som resultat ;D

Snickaren sa att det skulle ta två veckor med 5 man. Vi ger de 4-5 i vår planering.

abbe skrev:
Vi har ett par kompisar som byggdehus.Hade inget vite de resonerade som er.De "mellanlandade" i en lgh hade kvar den i 2månader efter beräknad tid,tror ni huset var färdigt att flytta in i? Det är svårt att få tag i lgh och de hade ingen att bo hos den lgh de fick tag i kostade
13000 i månaden där fick de bo i 2 månader.Hade varit skönt att ha vite som täcker den kostnaden.
Hade det gått så mycket snabbare om det hade funnits vite med i bilden då? Kanske, kanske inte.

Nu var det ett tag sedan jag läste kontraktspapperna men jag vill minnas att det finns några paragrafer i ABS95 som säger att husköparen kan kräva ersättning för kostnader som uppstår vid försening av bygget (dubbelt boende, ränta, kostnader för mellanflytt...).

Man kan istället skriva in en betalningsklausul mot t ex leverantören av hussatsen, t ex 80% 1:a lev, 10% 2:lev, 10% slutbesiktning.

Som GF skriver tror jag också att det finns någon "standard" vite o ABS eller AA. Vite var iallafall svårare för oss att få igenom (det kanske funkar med totalentrepenad) än att hålla inne en summa pengar.

Jag ställde en fråga till Svensk Byggtjänsts hemsida (ww.byggtjanst.se) under Juridiska frågor. Jag fick svar av Stefan Häge.

Fråga: Vi ska bygga en villa med totalentreprenad och i kontraktet friskriver sig entreprenören från förseningsvite. Kontraktet hänvisar till ABS 95 där det enbart står om rätt till skadestånd vid förseningar, men ingen summa. Ska jag gå med på det?

Svar: Alla avtalsförhandlingar är fria och det råder således avtalsfrihet. För det fall det är av mindre vikt när fastigheten är färdigställd är det inte nödvändigt med vite, men det är mkt ovanligt att inte införa en vitesklausul; antingen ett fast vite om cirka 4 % per påbörjad och försenad vecka eller cirka 2-4 % per vecka baserat på kontraktssumman. Givetvis måste byggaren veta när denne beräknas vara klar, - Eller skall arbetet utföras i mån av tid? Ni måste i vart fall ha en fastställd entreprenadtid i kontraktet och därefter är det upp till Er att agera om byggaren inte är klar enligt avtal.

Saknas vite men ABS 95 tillämpas får Ni räkna med att tåla en försening om cirka 2 månader före hävning av försenat arbete kan ske.

Mvh Stefan Häge

Vill utfärda en liten varning.
Om man tar vite på 1% av kan man om man har otur endast bli ersatt med 1% av den kostnad som försenad del i bygget - d.v.s. om VVS killen slarvar och detta gör att resten av bygget blir lidande får man ersättning med 1% av vad VVS killens jobb kostar. (1% av 10 000:- täcker knappast hyra för de dagar/veckor som man tvingas bo någon annan stans) Om man skall få på hela entreprenaden så måste det tydligt framgå i avtalet för att det skall gälla.
//Anna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.