603 läst ·
5 svar
603 läst
5 svar
Nya bostadsområden
Vi var idag och tittade på ett nytt bostadsområde inte alltför långt ifrån stockholm. Det verkar ju ialla fall vara rätt så läckert att bo isådana områden. De flesta har samma intresse (bygga hus) och många har säkert barn i ungefär samma ålder. Vi skulle nog gärna ta ett sådant område, om (det stora om:et) det låg närmare stockholm (där vi jobbar).
En sak man tänkte på vägen ut dit och man hör alla som vill ha tag i tomter: Det finns ju nästan inget annat än obebyggd mark som skulle kunna göras om till villaområden om politikerna vill. Varför finns inte viljan?
En sak man tänkte på vägen ut dit och man hör alla som vill ha tag i tomter: Det finns ju nästan inget annat än obebyggd mark som skulle kunna göras om till villaområden om politikerna vill. Varför finns inte viljan?
Rimligtvis är det en kostnadsfråga. Om en kommun "yxar till" 10.000 m2 och det kostar, säg 3 milj, så är det sannolikt lättare att sälja 10 små tomter för 300 kkr styck än att sälja 4 stora tomter för 750 kkr styck. Det verkar åtminstone vara fallet häromkring (på pendlingsavstånd från huvudkommunen).
Jag vill inte heller ha 800 kvm.
Jag vill inte heller ha 800 kvm.
Det här är nog någonting vi får leva med (om vi inte alla gemensamt revolterar!)
Mark börjar bli bristvara runt våra största städer, den betingar ett stort värde, och naturligtvis vill markägaren få största möjliga intäkt.
Infrastrukturkostnaderna (gator, el, va, daghem, service osv) när man planerar nya områden är höga. Ju fler du kan splitta dessa kostnader på "desto bättre".
Sedan finns det faktiskt personer som av olika anledningar vill ha en liten tomt. Men jag håller med, det är inte rättvist att vi som vill ha stora utrymmen, inte kan få det i närheten till en storstad.
Mark börjar bli bristvara runt våra största städer, den betingar ett stort värde, och naturligtvis vill markägaren få största möjliga intäkt.
Infrastrukturkostnaderna (gator, el, va, daghem, service osv) när man planerar nya områden är höga. Ju fler du kan splitta dessa kostnader på "desto bättre".
Sedan finns det faktiskt personer som av olika anledningar vill ha en liten tomt. Men jag håller med, det är inte rättvist att vi som vill ha stora utrymmen, inte kan få det i närheten till en storstad.
Klicka här för att svara