Som nybliven villa-ägare är vi sugna på att gå från kol till gasol-grill. Lättare sagt än köpt, det finns en uppsjö av modeller. Vilka kan rekommenderas?
Det vi efterfrågar är: Bra pris, stor grillyta, bra kvalitet... ::)

Själv är jag såld på European Outdoor Chef-grillarna.
http://www.outdoorchef.ch/

Själva gasolbrännaren är dold bakom en sinnrik konstruktion vilket gör att inget fett droppar ner och träffar lågan. Jag gillar den för att den är rätt lättrengjord och att resultat blir suveränt.

...fast man saknar den lite kolrökiga smaken när man grillar med gasol.

Fasting65 skrev:
...fast man saknar den lite kolrökiga smaken när man grillar med gasol.
Det tycker vi med! Morsan har gasolgrill... Men vi skaffade en elektrisk grilltändare istället, och det vart jättebra! Man slipper hålla på med tändvätska och tjafs, och det blir inga jättebrasor innan det blir glöd, utan snygg och fin glöd nästan bums. Funkar dessutm nästan lika bra med en lödkolv om man inte har så bråttom (grilltändaren tänder hela grillen på en gång, lödkolven tänder bara i ena hörnet liksom).

Hittade en redigt snygg/bra (tror jag..) idag. Stor som ett helt hus med galler och grillplatta. Tror dock att jag i min iver skrev ner fel namn... ;D ..kvinnor kan...

Focus Grange, känns det igen av någon?

Grillkolssmaken kommer jag att sakna men jag får väl köpa ett par engångsgrillar om det kniper. ;)

IMNSHO gäller det vid gasolgrill at

1) inte hålla superrent - det ska droppa fett ner på brännaren: utan rök ingan grillsmak :D Innan du drar igång näste gången, bara skrapa lite med grillborste - smutset ger smaken

2) Galler och brännare ska vara av grovt gjutjärn, inget finlir med klent syrafast stål eller dylikt här - det är grillning vi håller på med, inte nouvelle cuisine

Eviga frågan, gasol eller kol: det vigtigste är inte om du köper ena eller andra, utan att du grillar ofte ;D Så om du tycker kol är bökigt och därför inte grillar så ofta som du skulle vilja, då är gasol bättre för dig.

mvh Bent

Ett sidospår....

Både råttor och skator gillar lukten/smaken av skitig grill.... Är grillen öppen kommer de som ett brev på posten - trust me.

Fasting65 skrev:
Ett sidospår....

Både råttor och skator gillar lukten/smaken av skitig grill.... Är grillen öppen kommer de som ett brev på posten - trust me.
Låter som om du har erfarenheter av det.... :P :P

Det blir helt klart en gasol, tror det blir en med 4 brännarhuvuden till själva grillen och en bredvid till potatisen. Jag vill INTE ångra mig efter ett tag och tycka att den är för liten.
Sedan är ju risken att denblir för stor men det är en annan femma...  ::)
K-Rauta har en för 3995:- , nedsatt från 6995:-.
Tror det får bli den...kraftig och fet, gjutjärn som galler, stor och tung, som en liten husvagn . ;D

Vi har todelad galler/stekplatta och 3 brännare ??? Okej det var bra pris och ingen dundertabba, men i dag skulle jag ha valt en med 4

K-Rauta har rejält häftiga griller, up till 15 tkr listpris :D

Lycka till, och kom i håg att grilla ofta, mycket och året runt ;D

Pullan skrev:
Låter som om du har erfarenheter av det.... :P :P
Vågar inte visa de bilderna.... :P

Kan ju bara hålla med "terp"...
Sitter själv med en altan på c:a 3,5x3,5 m. i tättbebyggt område. Kör en gasolare som heter OMC (kontaktköp på järnboa) sedan ett år. Alu-låda, brännarna vete f-n, galler i gjutjärn med nån slags keramik på och någon variant av plåt i stället för lavastenar. utöver detta, en liten sidolåga för plugg e.d.
Å ja e sk-tnöjd!
Överdriv inte rengöringen! Jag (vi) grillar massor under säsong (lite för tunn i midvinterkylan)! Men jag vill hävda att biffarna (nåja, karéerna då) blir väl så goda! Men, som terp säger, ge tusan i att städa hela tiden.
Jag gör sålunda...
I normala fall, öppna kran på gasolen, ställ vänster brännare på max, tryck en gång på-knappen ( man hör när det tänder), vrid på låga 2 och lyssna att den oxå tänder. Låt båda gå tills termometern i locket säger fullt, vrid sedan ner till min, Nu tar jag fram min hemgjorda grillskrapa och drar av gallren. Och det händiga är att får man bara bara bort det som hänger utanpå, så har värmen kirrat resten, VOILA, steriliserat! Men, som terp skriver, låt det vara i botten. Just detta "plåtgaller" eller vad man skall kalla det, ger en hel del goa kolliknande smaker...
Självklart kan man ju inte hålla på så för evigt, mitt riktmärke brukar vara att när jag märker att det vill slå upp flammor från nämnda plåt (som har ett avancerat namn som jag inte kan komma ihåg), är det dags att tömma plåten och göra ren resten av grillen, Men, som sagt, var inte för noga med plåten! Bara knacka av de grövre grejerna. Och vad gäller skator, rådisar m.m., det är därför grillen har ett lock... ::)
Så... go for gasol! Ja å hele familjen är tvärnöjda! Och pengen för gasol känns inte större än kol och tändvätska (eller avskrivning på en el-tändare) För å inte tala om hur bekvämt de e å tända grillen...;-) 3 knappar, å sen en öl å övervakning... ;D

Lycka till i sommarskymningen!

Mvh

/Stefan

Med två år som ägare av gasol så håller jag med om rengöringen. Det ska vara lite skitigt i grillen, för då får man en rökigare och "grilligare" smak.

En annan baksida med gasolgrillningen är den minskade öl/vinkonsumtionen. Nuförtiden behöver man ju inte stå där i tio-tjugo minuter och bevaka lågorna och vänta tills de falnat och skapat Den Perfekta Glöden. Det är ju dötrist att titta på en termometer som sakta stiger.

Då kan ni ju lika gärna grilla biffarna i ugnen ;D

Riktiga män kör med kol eller ved. Det ska osa och lukta samtidigt som man kan ta sig en stänkare eller fyra!?

datpsu skrev:
Då kan ni ju lika gärna grilla biffarna i ugnen ;D

Riktiga män kör med kol eller ved. Det ska osa och lukta samtidigt som man kan ta sig en stänkare eller fyra!?
Rätt och riktigt. Flintan ska helst marineras i tändvätska eller åtminstone få ett par stänk på sig när den ligger på gallret och har man ögonbrynen kvar när man grillat färdigt betyder det bara att man inte har haft tillräckligt med grillvätska hemma.

General Failure skrev:
Rätt och riktigt. Flintan ska helst marineras i tändvätska eller åtminstone få ett par stänk på sig när den ligger på gallret och har man ögonbrynen kvar när man grillat färdigt betyder det bara att man inte har haft tillräckligt med grillvätska hemma.
HAHA jag har aldrig uppskattat smaken av tändvätska men visst kan jag hålla med om att det smakar äkta grill. Måhända att jag är amatör som köper gasol men det kanske resten av detta torra land ska vara glada för... ;D Det är dock jag som är husmus, matmor och grillmäster här hemma å jag vill ha mina ögonbryn kvar.... ;)
Nä gasolgrill ska det bli så jag kan dricka min öl utan att tänka på allför höga flammor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.