Sveriges värsta husägare?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2007-03-28, 09:06
Citera |  #76

Spidermans avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: feb 2007
Län: Skåne
Daniel78 skrev:
Men när mäklaren är fullt införstådd i att pengarna från försäljningen skulle användas för att köpa ett nytt hus, så kan man ju tycka att han kunde nämt att
vi hade sluppit reavinstbeskattningen ifall vi hade skrivit över den på min sambo som en gåva först.. det har iaf både andra mäklare, folk på skatteverket samt våran advokat tyckt var självklart att han skulle gjort.

/Daniel
Hur fungerar reavinstbeskattningen? Hade ni sluppit den helt om lägenheten hade stått skriven på din sambo? Är det "skatt på vinsten"?
Bodde ni i lägenheten fram till försäljningen?

2007-03-28, 11:05
Citera |  #77

Senior medlem

Medlem: sep 2006
Län: Blekinge
Nej, hon var inte folkbokförd på den adressen, men hon har bott där 3 av dom senaste 5 åren, så hon hade rätt att sälja den i sitt namn och slippa reavinsten..

eller "slippa" är fel, men hon hade kunnat skjuta upp den, och sedan hade den
gått att dra av imot det nya huset.

Spiderman: Skatten är 30% på 2/3 av mellanskillnaden mellan inköp och försäljningspris (efter avdrag för renoveringar etc som är avdragsgilla)

/Daniel

2007-03-28, 13:17
Citera |  #78

Spidermans avatar
Fullvärdig medlem

Daniel78 skrev:
Nej, hon var inte folkbokförd på den adressen, men hon har bott där 3 av dom senaste 5 åren, så hon hade rätt att sälja den i sitt namn och slippa reavinsten..
/Daniel
Då förstår jag vad du menade
Jo, kan hon bara bevisa att hon bott på adressen i mer än ett år så har hon ju rätt till uppskovsadrag... om lägenheten hade stått skriven på henne förstås.

Jag tycker definitivt att det var klumpigt av mäklaren. Det är ju sådant här som man förväntar sig att de kan.

Å andra sidan slipper ni ju den här skatten om ni i framtiden flyttar till ett billigare boende.
Jag fick uppskov med skatten från min gamla villa när vi byggde. Men säljer vi så får jag ju betala det likväl... tror inte att det finns någon avskrivningsregel här...

2007-03-28, 15:42
Citera |  #79

Senior medlem

Nja, skatten kvittas ju senare mot renoveringar, och eftersom vi redan lagt ner 350-400´000 på att renovera det nya huset, så hade det inte blivit någon skatt kvar ändå.

/Daniel

2007-03-28, 16:51
Citera |  #80

Spidermans avatar
Fullvärdig medlem

Daniel78 skrev:
Nja, skatten kvittas ju senare mot renoveringar, och eftersom vi redan lagt ner 350-400´000 på att renovera det nya huset, så hade det inte blivit någon skatt kvar ändå.
/Daniel

Det beror ju på vad ni får för huset när ni säljer det... Kanhända har huspriserna fördubblats den dagen som ni bestämmer Er för att flytta...

Har du kollat med mäklarsamfunder el.dyl. hur de ser på Er mäklares "fadäs"? Ni kan ju om inte annat be att få mäklararvodet återbetalt...

2007-03-28, 19:45
Citera |  #81

Senior medlem

Spiderman skrev:
Det beror ju på vad ni får för huset när ni säljer det... Kanhända har huspriserna fördubblats den dagen som ni bestämmer Er för att flytta...

Har du kollat med mäklarsamfunder el.dyl. hur de ser på Er mäklares "fadäs"? Ni kan ju om inte annat be att få mäklararvodet återbetalt...
Iofs, men vi tänkte bo här i en 30-40 år eller så

Vi har inte orkat maila mäklaren, eller mäklarsamfundet, har för mycket annat
att stå i just nu
Men vi ska snart samla ihop alla papper, bilder och allt annat skoj, sen ska det
"stämmas hej vilt".. vi har 4 personer/ställen vi ska gnälla på nu.. väldigt skoj

/Daniel

2007-04-01, 16:30
Citera |  #82

Senior medlem

Nya bilder.

Såja, en helg till avklarad, med nya bilder.

http://www.akkk.se/huset/

Hittade bland annat en påse med elpryttlar i garaget som jag rev ner
för ett år sen, som dök upp vid en storstädning.

Ett 10 tal timmar gick åt till att riva den sista biten av längan, och snygga till
garaget.
Bilderna på allt ruttet virke och dom 100 tals liter med kompostjord jag
grävde ut ur hängrännan har jag dock inte orkat skicka upp ännu.

Slet bort den gamla grinden som höll på att ramla ihop, och började bygga
på ett nytt staket runt hela tomten, kommer dock ta ett tag att snickra ihop.

Slängde också upp en bild min sambo tog på ena katten, som också fick
med en bit av den gamla eterniten som fasaden var klädd i, som gubben
målade så den skulle likna tegel, hela huset har sett ut som hörnet på bilden gör.

Och till sist en bild på en takstol, som fått sig en liten modifiering av gubben, jag
har ingen aning om varför dock.. det var bara en jklans tur att jag inte rev
den utvändiga panelen i höstas som jag hade tänkt...

/Daniel

2007-04-01, 17:24
Citera |  #83

Junior medlem

Medlem: nov 2006
Kontakta de olika bygg/renoveringsprogrammen som tv-kanalerna har, de kommer att nappa. Du har en så sjukt bra story så det finns inte.

Beklagar verkligen vad du råkat ut för.

2007-04-01, 18:44
Citera |  #84

Senior medlem

Nja, varken jag eller tjejen är så sugna på att ställa upp i tv.. och jag har inte sett
något program än där deltagarna är anonyma

/Daniel

2007-04-02, 00:09
Citera |  #85

Nykomling

Medlem: mar 2007
Län: Stockholm
Vad är det för dravel? Gratis arbetskraft och material är väl aldrig fel? : )

Du är inte direkt jätteanonym här i tråden med nästan 3800 visningar heller
så jag förstår inte problemet. Det är väl inte direkt så att folk vallfärdar till
de hus/lägenheter som renoveras i TV...?

Dessutom behöver ni ju bara åka på spa-weekend, komma tillbaks och sen
köra lite överraskade/glada miner samt en smula "oooh" och "aaah" över
hur mycket bättre (värre kan det omöjligen bli) det blivit.

Det är ju hantverkarna/inredarna/designers osv man vill se ; )

edit; Hoppas att detta inlägg inte ses som nåt påhopp eller dumförklaring
av dig. Jag blev (och är) bara väldigt förvånad över beslutet. Hade jag varit
i dina skor skulle jag inte neka TV-inblandning på blyghetspremisser : )

Senast redigerad av mull 2007-04-02 00:35.

2007-04-02, 06:42
Citera |  #86

Senior medlem

mull: ingen fara, jag tar det som en dumförklarning, men jag har full förståelse
för att du skriver som du gör

well, både jag och min sambo har en del "släktproblem", men vi är bägge
rätt säkra på att ingen av personerna vi har "konflikter" med läser detta forum,
därimot vet vi att dom har en tv i vardagsrummet

det är rätt så personliga problem, så jag nöjer mig med att bara säga att det
inte blir något tvuppträdande för våran del

/Daniel

2007-04-02, 08:29
Citera |  #87

sjd
Nykomling

Län: Västra Götaland
Daniel78 skrev:
Jo tack.. jag är också rätt övertygad om att det slår det mesta..

och då har du ändå bara sett en 10:n del av allt.. det hade tagit mig
evigheter att skriva ner allt..

Problemet med att stämma säljaren (gubbens änka) är att vi skrev på med
friskrivningsklasul i kontraktet.. eftersom vi trodde att vi var försäkrade genom
säljarförsäkringen..

Men eftersom detta är saker som hon måste varit medveten om, och inte upplyst oss
om, så är det inga dolda fel enligt oss..

hon kan inte ha bott här och undgått att det regnar in på 4 olika ställen, och att
hennes man spikat upp saker bara för att dölja det..

/Daniel
Friskrivningsklausuler kan vara riktigt farliga. Man ska alltid låta ta in en oberoende expert att kolla huset då. Plus ta reda på vilka rättigheter man avsäger sig ifrån. Vi var intresserade av ett hus som ingen tycks vilja ha, och då kröp det fram att det var friskrivet pga sättningsskador och höga radonhalter.

Vi var på visning för samme mäklare med ett annat hus, och frågade lite om "friskrivningshuset", och då var han väldigt negativ till det. Men när han förstod att vi inte var intresserade av det vi var på visning på, så började han sälja "friskrivningshuset" på ett helt annat sätt. Plöstligt var det inte så stora, och farliga skador.

Kan inte annat än att tycka att nåt måste ni väl ha märkt när ni var på visning. Lukten av allt det som doldes bla.
Vad var det för besiktningsman? När vi köpte vårt nuvarande hus, som var i jättefint skick, så hade han ändå synpunkter på ventilation och brunnar. Och en ytterpanel som vi bytte ganska fort.

Vi hade aldrig köpt det eftersom bara synen av taket med massor olika plåt hade avskräckt oss. Utlänningar eller inte...det där är inte bara ett märkligt hus utan helt vansinne!

Man får hoppas att ni köpte huset med tanke att renovera lite själva. Personligen skulle jag - även om jag velat renovera, rivit skiten, forslat bort allt direkt, och sen börjat om från början. Ni kan ju inte ha bott i detta?

Hoppas att ni känner att det varit värt allt jobb, för jisses - att ha mod, ork och hopp (o en liten sparad slant?) uppe...eloge!

2007-04-02, 08:41
Citera |  #88

sjd
Nykomling

Län: Västra Götaland
Daniel78 skrev:
Utfattig var han ju inte, dom hade lånat 420´000 på huset, efter det var köpt
från början.. och dessa pengar har han troligen lagt det mesta på att renovera..
men vi kan inte riktigt förstå vart han lagt dom dock.. för jag hoppas verkligen
inte han gett många kronor för den skit han byggt huset av..

Hmm, din rumänska snickare kanske hade velat köpa virket och "isoleringen", då
hade vi sluppit betala Sita 15´000 för containrar, och kört bort ett hundratal släp
till miljöstationen

/Daniel
Det verkar ju som mer jobb för honom att "renovera" så illa än att ha gjort det riktigt från början.

2007-04-19, 07:12
Citera |  #89

Fullvärdig medlem

Medlem: dec 2005
Om inte mäklaren kan hållas ansvarig juridiskt för detta så är det skit.
Och utan uppmana ngn till brott så skulle jag ha full förståelse om denna mäklare fick påhälsningar av ngt MC med västar och dylikt...

Och du Daniel, 20 liter diesel lite tändstickor och en bra hemförsäkring hade löst en del av dina problem.

2007-04-19, 08:29
Citera |  #90

Senior medlem

Nja.. tyvärr är jag ju en sådan fjant som bara bryter mot lagar när det gäller
hastigheten på motorvägen typ... men tack för dina förslag ändå

Har spenderat senaste veckan med att bygga lite staket, och när en grind skulle fästas i garaget så fick jag slita ner lite panel för att montera lite kortlingar..
och vad ser man då?, jo.. allt ruttet virke.. syllarna är mjuka som svampar,
stolparna är helt ruttna den nedersta decimetern.. så det har blivit lite grävande
och gjutande senaste dagarna..

jag rev också ner taket i garaget, och gissa vad... mögel och fukt överallt..

Bilder på detta kommer upp ikväll, har tagit en 1500 bilder senaste veckan så
jag måste bara sätta mig och sortera lite.. och det ska regna ikväll så det blir
innearbete isåfall..

Den goda nyheten är att jag nu har ytterligare en sopsäck full med kläder iaf..
inkl 4 färgglada hattar!

/Daniel
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons