Sveriges värsta husägare?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2007-01-27, 16:52
Citera |  #31

Nykomling

Medlem: nov 2006
Re: Sveriges värsta husägare?

har själv ett ganska klämmigt minne om byggslarv/fusk det var ett lysrör som fick ström från två skilda håll, när killen som skulle plocka ner skiten frågade om jag skruvat ut säkringen dit så svarade jag ja eftersom jag gjort det, men när jag går ut till han står han och får ström genom kroppen och svär, det visade sig att nån dragit in två kablar till samma jäkla lysrör

2007-01-28, 12:00
Citera |  #32

cians avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2007
Län: uppsala

Den här tråden får mig bara att bli ännu mer övertygad om att jag ska bygga nytt!!

Tur att ni verkar vara människor som ser att glaset är halvfullt och inte halvtomt.
En väldigt bra egenskap när det strular till sig

2007-01-29, 08:34
Citera |  #33

Moderator

Medlem: feb 2005

Gaffer skrev:
Köper man en fastighet med friskrivningsklausul så köper man tomten , det som finns på tomten är bara en bonus . Man skall inte betala mer än för tomten , går något i huset att använda så är det ju bra , man har fått det gratis . Fler och fler mäklare använder tyvärr den här klausulen med bara påhittade skäl . Har själv köpt flera hus med friskrivningsklausul , alla har varit kass . Men man kan inte förvänta sig mer.
Glöm att stämma säljaren , satsa dom pengarna på huset istället .
Man lär sig nåt nytt varje dag , härligt.
Gaffer
Ett vanligt läge där det skrivs friskrivningsklausul är när man köper av dödsbo. Då är det vanligt att mäklaren mer eller mindre tvingar säljaren att lägga in en friskrivningsklausul.

Skälet är att en köpare kan i alla fall i princip aldrig få ut något av ett dödsbo. För oftast så skiftas dödsboets tillgångar ut till arvingarna direkt efter försäljningen, och arvingarna har ingen skyldighet att stå för ev. dolda fel. Som köpare får du stämma dödsboet som inte längre finns. Så även om du får rätt så finns det inga pengar att få ut.

Då lägger man ofta in en friskrivningsklausul för att köparen skall bli uppmärksam på "problemet". Men huset kan alltså ändå vara i tipp topp skick.

2007-02-08, 06:18
Citera |  #34

RoTes avatar
Senior medlem

Medlem: jun 2004
Län: Uppsala
Daniel78 skrev:
Får ta och kommentera mig själv igen

Jag la upp bilderna från mäklaren också på http://www.akkk.se/huset/

Inget ruckel direkt, men en del udda saker fanns det ju..

/Daniel
Å herre gud, jag finner inga ord!!

Enda alternativet är väl att jämna det med marken och bygga nytt...
Känns som det enklaste och billigaste i alla fall.

2007-02-13, 19:28
Citera |  #35

JanneT5s avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: maj 2006
Min tidigare husägare har efter tapetsering plockat upp jordade/ ojordade väggutag allt efter egen smak. Måste gå ijenom elen i hela huset nu efterssom jag inte litar på någonting längre. Elektrikern kommer nästa vecka.

2007-02-14, 09:39
Citera |  #36

co
Senior medlem

Medlem: mar 2004
cian skrev:
Den här tråden får mig bara att bli ännu mer övertygad om att jag ska bygga nytt!!

Tur att ni verkar vara människor som ser att glaset är halvfullt och inte halvtomt.
En väldigt bra egenskap när det strular till sig
Jag håller med fast bara om man bygger själv och vet vad man håller på med för erfarenheten från de här forumet säger nog att nybyggare, som lejer bort arbetet, ocksåhar kvalitetsproblem ibland.

2007-02-14, 10:26
Citera |  #37

pinebars avatar
Moderator

Medlem: aug 2005
Län: Stockholm
Hej igen!

Tänkte bara tillägga att vi också köpte med friskrivningsklausul. Vi köpte av en god man som förvaltade huset åt en gammal farbror som låg på sjukhus och inte var kontaktbar.

Innan hade huset stått tomt i 1,5 år medan de hade hoppats att farbrorn skulle bli frisk. Jag tycker att det läget är ett typiskt fall där friskrivning faktiskt är helt OK både för köpare och säljare. Hon som sålde (den gode mannen) visste inte mycket om huset och ägaren kunde vi inte prata med.

Eftersom huset i princip var i orginalskick sedan 1938, så var det relativt enkelt att inspektera. Vi köpte en normal besiktning av besiktningsman och inspekterade också själva med hjälp av vänner i byggbranchen innan vi köpte. Vårt hus är definitivt inget ruckel. Det är i väldigt bra skick. Så allt som säljs med friskrivningsklausul behöver definitivt inte vara i dåligt skick.

/pinebar

2007-02-14, 10:31
Citera |  #38

Fullvärdig medlem

Medlem: mar 2006
Län: Västra Götaland
Blogginlägg: 5
Daniel78 vinner!

Inte särskilt kul att dra på sig segertröjan i "Sveriges värsta husägare"-tävlingen daniel78 men jag IMPONERAS av ditt engagemang och framåtanda. Kör hårt men ge också upp ibland, det kan löna sig mentalt Att stämma och bråka verkar inte vara så stor mening här om jag förstår det rätt, lägg hellre tiden på att försöka få iordning på kåken och eliminera farliga saker som elfel och annat! LYCKA TILL!

2007-02-17, 18:35
Citera |  #39

Senior medlem

Medlem: sep 2006
Län: Blekinge
[QUOTE=viltfjall;409440]Kör hårt men ge också upp ibland, det kan löna sig mentalt Att stämma och bråka verkar inte vara så stor mening här om jag förstår det rätt, QUOTE]

Det känns tyvärr som det kommer vara kört.. men det vi frågar oss hela tiden
är vad som väger tyngst.. friskrivningsklasulen, eller upplysningsplikten?

Säljaren har ju upplysningsplikt.. och hon kan knappast påstå att hon
inte kände till att det regnar in överallt.. med tanke på dom reparationer
som är gjorda.. och att hon bott här i 20 år, och måste ha sett allt hennes
gubbe har byggt, eller försökt bygga..

/Daniel

2007-02-20, 15:25
Citera |  #40

Fullvärdig medlem

Medlem: feb 2007
Jag håller med om att inte allt med friskrivningsklausul är skit men man måste veta att det kan vara det. Jag skulle nog gå på besiktningsmannen för han borde ha upptäckt detta. Vad står det i protokollet vid vidare tekninsk utredning. Var ni med på besiktningen? Gav fuktmätaren inga indikationer alls? Vad har säljaren skrivit på frågelistan?
Dessvärre är köparens undersökningsplikt STOR och den är SUPERSTOR när det är friskrivning. För att ens undersöknignsplikt ska vara fullgjord måste man göra ett antal besiktningar. De överlåtelsebesiktningar som görs är bara "ytliga". För att fullgöra hela sin undersöknignsplikt ska man ta dit någon som kollar elen, någon som kollar vatten och avlopp, kolla skorstenen osv. Att kolla allt detta tror jag är väldigt sällsynt eftersom det kan ta ett par månader och kostar en slant. Jag hävdar ändå att besiktningsmannen borde ha sett att något var skumt. Vore kul att se protokollet!
Jag vill också påpeka att mäklaren inte kan tvinga någon att ha en friskrivningsklausul (som någon påstod). Givetvis är det så att det är och föredra i vissa fall, typ dödsbon eller när gamla och sjuka säljer. En sådan klausul gör också att utgångspriset är betydligt lägre men sedan är det marknaden som bestämmer priset.
Jag säger bara lycka till! Själv har jag slutat klaga på klantskallen som ägde vårt hus före oss. Hans missar är peanuts i detta sammanhang.

2007-02-20, 18:09
Citera |  #41

Senior medlem

annjo:

Vi var inte med på besiktningen..
Hans fuktmätningar+"luktningar" gav inga utslag, förutom ett rum där det var
spår av fukt i innertaket.. men det visste vi varför, och struntade i eftersom det
ändå skulle rivas.

Men oavsett vad vi har för undersökningsplikt så kan man ju knappast
kräva att man ska börja riva ner ny-uppsatt spån för att upptäcka alla fel..

Gubben verkar ha lagt dom sista månaderna i sitt liv på att sätta upp
ny spån, och måla över överallt där det funnits tecken på läckor eller andra
"konstigheter"

Gubben har svarat nej på alla frågor i frågelistan.. typ om han känner till
några fel eller brister..

en "rolig" detalj var att mäklaren rådde oss att inte skaffa en egen besiktningsman, eftersom anticimex-nissen hade lagt ner så mycket tid på
sin besiktning.. så även om vi hade haft dit en egen nisse så hade inte han hittat
något nytt.. vilket säkert stämmer.. eftersom allt var medvetet döljt..

/Daniel

2007-02-21, 14:06
Citera |  #42

Fullvärdig medlem

En mäklare får ALDRIG råda någon att inte ta dit en besiktningsman. En mäklare SKA rekommendera köparna att ta dit en egen besiktningsman när det gäller friskrivning. Även om det kanske inte skulle komma upp något nytt vid en ny besiktning kan det vara tryggt att vara med på besiktningen och få chans att ställa frågor. Jag beundrar er verkligen som står ut med allt skit och hoppas att ni får någon rätsida på allt.

2007-02-26, 10:48
Citera |  #43

Spidermans avatar
Fullvärdig medlem

Län: Skåne
Herrejösses!!!

Vilket bygge! Snacka om "Ett sminkat lik"! Så det är SÅ man bygger hus i Rumänien! :eek: :eek: :eek:

Jag måste säga att jag verkligen beundrar ditt goda humör Daniel78!
Du kommer i vart fall inte att vara sysslolös de närmaste åren!

Tror dock tyvärr inte att du har något att hämta hos säljaren i.o.m. friskrivningsklausulen. Hon har ju friskrivit sig från alla fel. Frågan är om hon överhuvudtaget tyckte att det fanns några "fel" om detta är "standard" i hennes hemland...

Får man fråga vad du gav för "fastigheten"?

Senast redigerad av Spiderman 2007-02-26 10:54.

2007-02-26, 17:27
Citera |  #44

Senior medlem

Nja, goda humör.. det har varit rätt lågt vid ett antal tillfällen.. senast nu i helgen..

rev upp ett golv.. som han reglade upp över betongplatta för bara 3-4 år sedan.

Och vad fanns där under?, mögliga reglar.. och 10cm luft, ingen isolering eller fuktspärrar, eller ventilation..

så fort jag har lite tid över mellan spacklingen och pluggandet så ska jag slänga
upp bilderna vi tog på golvet..

Spiderman: 460´000 gav vi för det kontant, och har lagt 200´000 kontant
på att fixa till det, och dessutom behövt låna 300´000..

och det är mycket kvar fortfarande.. så minst 200k till kommer det gå åt innan
det är "färdigt"..

/Daniel

2007-02-26, 17:43
Citera |  #45

cians avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2007
Län: uppsala
Menar du att du köpte ett 155kvm stort hus med biytor på 75 kvm på Lidingö för 760.000:-!?
Även om det kostar 400.000:- att fixa det och dessutom tar en himla massa tid borde det löna sig med tanke på de priser som finns på Lidingö.

Där är man väl som här i Uppsala beredd att köpa ett hus för ett par miljoner för att riva och bygga nytt med dom tomtpriser som finns.

Det kanske blir en god affär ändå i slutänden
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons