Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #211
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Jo Daniel78.
    Har du funderat nåt mer om stämning av dödsboet m.fl. än?
    Nja, det är nog rätt kört, speciellt eftersom dödsboet är skiftat för 5-6 år sedan.
    Vi "accepterade läget" för flera år sedan och jobbar nu bara med att få huset beboligt.

2.    länk #212
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010
    Län: Jönköping

Har just snubblat in på den här tråden och jag kunde inte slita mig utan satt och läste alltihopa och jag är mållös...
    Jag säger som alla andra, ni är verkligen beundransvärde för att ni orkar hålla modet uppe, i så många år dessutom. Kan bara säga att det är många här som läser och tänker på er och att jag skickar all styrka jag kan!

3.    länk #213
    Inloggad
    Tackar, än har vi inte gett oss

Nu när det börjar bli vår så har jag börjat med att röja upp det sista från det gamla garaget jag rev förra året, det som är kvar är betongsulorna och en massa bråte som är nerkört i marken så som reglar och plåtar.

Det är även mängder med tegel, kakel, eternit, glas och annat skrot såklart, har redan hittat lite smått och gott så som ölflaskor, galgar, ett måttband, mängder med plast och en massa metallskrot, och ett par 150kg stenar som är mindre roliga att försöka få upp på släpet.

Jag räknar med att det kommer gå åt ett par hundra timmar att röja upp, och en sisådär 50 rundor med "fyllnadsmassor" till miljöstationen under dom närmsta månaderna..

Igår började jag även riva lite på insidan på det som ska bli ett badrum någon gång i framtiden, eftersom dom väggarna hör till den äldsta delen av bygget så trodde jag dom skulle vara i "bra" skick (byggda någon gång i början på 1900-talet), men eftersom gubbfan varit där och pillat så måste precis allt bytas

Det han har gjort är att isolera väggarna med mineralull, och sedan monterat plast på både in och utsida, och eftersom han bara använt gammalt emballage-plast så har det inte varit tillräckligt tätt för att förhindra vattenångan att komma in i väggen, men tillräckligt tätt för att hålla vattnet inne i väggen.. jippi...

Såhär roligt ser det ut för tillfället, notera stolpen och snedsträvan, som är väldigt mycket "bärande"...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	1.jpg
Visningar:	50
Storlek:	106.7 KB
ID:	58526

Namn:	2.jpg
Visningar:	46
Storlek:	116.7 KB
ID:	58527

Det roligaste är på bild två, där ser man tydligt en bräda som gubbfan spikat dit i samband med att han bytte ut en dörr till ett fönster, och man ser att stolpen varit uppruttnad när han spikade dit brädan.. men han reflekterade väl inte över att stolpen gjorde någon nytta, så han brydde sig inte om att göra några åtgärder..

Om man knuffar lite på väggen så gungar den 10-15cm just nu, så det är lite småakut att åtgärda.

Det är alltid lika roligt att byta ut väggar utan att riva taket

4.    länk #214
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Är detta dolda kameran? Säg att det är dolda kameran!?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

5.    länk #215
    Inloggad
    Ifall det är det så hoppas jag gubben med kameran hoppar fram snart, för det är rätt länge sedan vi tyckte det var roligt, nu är det bara skrattretande

6.    länk #216
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Jag tror alla här håller tummarna för att gubben hoppar fram snarast!!!
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

7.    länk #217

Jag visade tråden för hustrun häromkvällen och hon höll på att smälla av hon med... man vet ju inte om man ska skratta eller gråta åt eländet. Vi lider verkligen med er!

8.    länk #218
    Inloggad
    En liten uppdatering.. det roliga tar aldrig slut...

Bilderna finns längst ner på sidan:
    http://www.akkk.se/huset/

Som vanligt när jag gräver någonstans så dyker det upp allt möjligt skräp, även denna gång, det dök upp galgar, plastpåsar, elkablar, cykeldäck, en bänkskiva av spån, grill-galler, en plasthäst, och en massa annat bråte, jag kommer slänga allt skrot i en hög, får se om jag kommer ihåg att ta lite bilder innan det åker i en sopsäck.

Jag lär ha att göra i några veckor med att sortera upp allt detta, och kan inte börja på det förrän tidigast till nästa helg (måste riva och bygga en ny gavel nu i veckan, det blir dock till att vänta tills på onsdag eftersom det ska blåsa kuling måndag+tisdag)

Efter att allt är uppsorterat och bortkört så hoppas jag vi har råd med att skaffa lite grus att sprida ut, annars blir det nog till att köpa gummistövlar för oss båda två

Här är ett par av de nya bilderna:

9.    länk #219
    oobums avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2003
    Ålder: 27
    Län: Stockholm

Är det bara jag som vill se bild på plasthästen?

10.    länk #220

Du får se dig själv som arkeolog :-p

11.    länk #221
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 44
    Län: skåne Tomelilla

Du får se dig själv som arkeolog :-p
    Synd bara att fynden verkar komma från sen plast ålder
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

12.    länk #222
    Inloggad

Liten uppdatering.

Det går sakta men säkert framåt.

Jag ska försöka få tummarna loss och lägga upp lite mer bilder inom kort, dessa får räcka så länge.

Kan inte minnas att jag lagt upp några interiörbilder på länge, så här är några stycken. (ursäkta bildkvalitet och röran, har fortfarande några tusen timmars jobb kvar tills det är "färdigt")

Matplats och vy över hallen, tvättmaskin och torktumlare för förhoppningsvis snart flytta in i tvättstugan, sedan ska det byggas en vägg där som står idag, nytt köksbord ska byggas, och "väggstumpen" ovanför kylskåpet ska byggas hela vägen ner till golvet för att avskilja hallen och köket lite bättre, sedan ska det monteras skåp ovanför kyl+frys och ovanpå överskåpen.

Namn:	IMG_0576.jpg
Visningar:	40
Storlek:	113.2 KB
ID:	59536

Vardagsrummet, fönster+altandörr ska byggas in, och elementet ska bort (golven i hela vardagsrummet, matplatsen, köket och hallen ska bilas upp, sedan blir det golvvärme överallt)
    Det ska även byggas en platsbyggd bokhylla (8m bred, 3.5m hög) längst hela väggen på vänster sida på bilden. (där man kan skymta en beige och en svart bokhylla på bilden)
    Vitrinskåpen ska även justeras (det ska in 1 till skåp så fort jag hittar ett på Blocket, dom säljs inte nya längre), sedan tänkte jag montera bort bakstyckena på vitrinskåpen och sätta upp en stor foto-tapet på väggen bakom, vi har dock inte kommit fram till vad vi ska ha för motiv på tapeten, skog kanske?

Namn:	IMG_0577.jpg
Visningar:	34
Storlek:	109.5 KB
ID:	59537

Vy från vardagsrum ut mot matplats/hall, Panel ska monteras upp på snedtaket på vänster sida, elementet och slangarna ska bort när golven ska bilas upp.
    Längst väggen till höger på bilden ska den platsbyggda bokhyllan upp, hela vägen förbi matplatsen.

Namn:	IMG_0580.jpg
Visningar:	37
Storlek:	108.0 KB
ID:	59538

Vy från matplatsen över hallen.

Namn:	IMG_0582.jpg
Visningar:	35
Storlek:	99.2 KB
ID:	59539

Delar av köket, planen är att tillverka egna bänkskivor och köksluckor inom kort.

Namn:	IMG_0572.jpg
Storlek:	99.9 KB
ID:	59533

Namn:	IMG_0574.jpg
Visningar:	33
Storlek:	118.6 KB
ID:	59534

Namn:	IMG_0575.jpg
Storlek:	116.3 KB
ID:	59535

13.    länk #223
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Du skäller på gubben, själv har du fått innertaken att luta

14.    länk #224
    Inloggad
    Här är lite bilder från gaveln jag rev för någon vecka sedan, fönster och dörr är monterat sedan jag tog den sista bilden, men ingen beklädnad ännu, så fort vädret tillåter så tänker jag montera upp masonite som tillfällig fasad tills det att resterande ytterväggar är utbytta.

"Före-bild" från förra året, så här vacket såg det ut under plåtfasaden gubbfan monterat upp.
    Anledningen till att det ser ut så här är att gubbfan isolerat väggen utifrån, och sedan sedan slängt upp diverse brädor han hittat. självklart monterade han plast på både in och utsida av väggen, och även på utsidan av brädorna, (dvs 3 lager plast), så isoleringen var dyngsur och både reglar, stolpar och panel var rutten.

Namn:	2011-06-01 10-02-01 SDC13418.jpg
Storlek:	126.0 KB
ID:	59540

Namn:	2011-06-01 10-00-39 SDC13417.jpg
Storlek:	117.0 KB
ID:	59541

En stolpe och snedsträva, "bärande"?

Namn:	SDC14182.jpg
Storlek:	153.8 KB
ID:	59542

Taket står här på 4 stycken tillfälliga stolpar, den yttersta takstolen är även bortplockad (rutten och angripen av någon typ av träd-ätande insekt, dock besprutad, men aldrig reparerad)
    Det tar lite tid att byta ut hela väggar när man måste se till att taket inte rasar in dvs

Namn:	SDC14189.jpg
Storlek:	116.3 KB
ID:	59543

Ny vägg uppreglad...

Namn:	SDC14196.jpg
Visningar:	33
Storlek:	109.9 KB
ID:	59544

.. och täckt med vinskyddsduk.

Namn:	SDC14200.jpg
Visningar:	36
Storlek:	113.9 KB
ID:	59545

15.    länk #225
    Inloggad
    Du skäller på gubben, själv har du fått innertaken att luta
    Hehe, jo det blir en del konstiga vinklar, men det var enda sättet att lyckas få högre takhöjd än de 2m som det var tidigare.

Och fallet på det stora taket är nu otroliga 7 grader, mot tidigare 3.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42