Posta svar
Nytt ämne
22:19 Behöver hjälp att välja fönster

Ämnesverktyg
2005-10-01, 16:38
Citera |  #1

Wigerts avatar
Senior medlem

Aktiv: jan 2004
Län: Stockholm
Sveriges värsta husägare?

Måste berätta om några små saker vi upptäck efter drygt 1 år i huset. Det är ju byggt 1944 så skavanker kan man räkna med, och det är ju bara kul att fixa. Dock är några skavanker mer av klantighet, och jag kan inte låta bli att berätta:

*Har skrapat lite blåsor på fasaden, mest mot söder och väster, men även lite åt öster. Döm om min förvåning när jag skall måla och kommer till just österfasaden och den är målad i en annan nyans än resten av huset?! En något mörkare gul nyans än resten av huset..... Hur tänker man då när man målar??? Eller det var kanske inga tankar alls bakom ???

*När ett gammalt stamschakt till ett f.d. kök revs hittade jag ett inbyggt, strömförande uttag. Dessutom två FK-kablar, fas och nolla, med skalade ändar, och strömförande bakom samma spånskiva. :o

Några andra som kan delge roliga/pinsamma/dystra upptäckter i sina hus??? :
Avklarat: Dränerat, Ny altan, Ny värmepump Nibe 1230-10, Nytt badrum på övervåning, Målat och slipat/lagt golv i 3 sovrum. Källaren renoverad, grävt ur och isolerat, med golvvärme, byggt bastu, ny tvättstuga, förråd, gästrum m.m.

Sen: ny fasad, nya fönster, ny planlösning på bottenvåningen...
annons
2005-10-01, 17:01
Citera |  #2

Senior medlem

Aktiv: jan 2005
Re: Sveriges värsta husägare?

Tidigare ägaren försökte göra om källaren på egen hand - inte det smartaste beslut han fattat! Han gjöt betongplattan själv och lyckades få den ojämn, väldigt ojämn, så försökte han jämna till den själv genom att flytspackla - för hand!

Vi fick nyligen källargolvet flytspacklat jämnt av proffs - det skiljde i genomsnitt 3 cm i höjdnivå, mellan högsta och lägsta punkten skiljde det 5 cm! :o Spackelkillarna som var här kunde inte förstå hur han misslyckats så grovt!
2005-10-07, 08:26
Citera |  #3

Fullvärdig medlem

Aktiv: maj 2004

skrev:
Har skrapat lite blåsor på fasaden, mest mot söder och väster, men även lite åt öster. Döm om min förvåning när jag skall måla och kommer till just österfasaden och den är målad i en annan nyans än resten av huset?! En något mörkare gul nyans än resten av huset..... Hur tänker man då när man målar
Alltså, det kan ju inte varit så fel tänkt.... Du märkte ju inget förrän efter 1 år ;D

/Johannabacken
2007-01-20, 14:58
Citera |  #4

Fullvärdig medlem

Aktiv: sep 2006
Inloggad

http://www.akkk.se/huset/

Råkade hitta en gammal tråd, och var tvungen att svara

"Sveriges värsta husägare" är det definitivt inte bara pga dom sakerna..
Vårt hus slår allt med hästlängder.. jag vågar påstå att det är det värsta
fuskbygget i sverige.... vågar tom satsa pengar på det

Det är omöjligt att skriva ner allt vi hittat senaste året när vi rivt, och det dyker
fortfarande dagligen upp nya idiotsaker.. men här kommer lite saker iaf..

Gubben som byggde till på vårt hus (från början ett timmerhus från 1879)
har gjort allt fel man någonsinn kan göra.. både med byggandet, elen, vattnet,
uppvärmningen etc..

Men tyvärr lyckades han dölja det mesta för besiktningsmannen genom att montera
upp nya spånskivor överallt, innan han gick och dog..

90% av allt material han byggt av har varit rivningsvirke, och dom resterande
10%:en är spillmaterial, och han har byggt in allt ruttet virke istället för att byta ut det.

Isolerat har han gjort med frigolitlock till fisklådor från hamnen, plast (plastpåsar, sträckfilm etc), vi har även slängt ett 20 tal sopsäckar fulla med kläder som han "isolerat" väggar och tak med..

Han har använt ett 20 tal olika färger/modeller på plåt, när han byggt tak/väggar.
spillbitar så små som ett A5 papper har han tyckt det var lönt att montera upp..
och sen försökt täta med plastpåsar.

Inga syllar var tätade mot grunden.. och panelen på utsidan gick ända ner i marken,
så alla syllar var genomruttna. (bokstavligen, 100*100 syllar gick att vrida isär med händerna)

2 helkaklade badrum.. men utan några fuktspärrar öht, eller tätade
genomförningar/skruvhål.. och dessutom kaklat på 9.5mm utegips som var
monterat på väggar byggda av brädor och masonite.

Ett inkaklat badkar, utan kakel under badkaret (det stod direkt på gipsen)
under badkaret gick avloppet till handfatet, som delvis bestod av en slang inkörd
i ett 50mm avloppsrör, när slangen hade lossat, så rann allt vatten från handfatet rakt över gipsen till golvbrunnen.. och inga inspektionsluckor någonstans, och självklart
var inte badkaret tätat mot dom kaklade väggarna, så där rann det vatten in..

Vatteninstallationerna är gjorda med rivningsmaterial.. men eftersom dom använde 16mm kopparrör förr i tiden, och han ville löda ihop rören, (och nya kopplingar är 15mm), så har han lött sakerna "kant i kant", så alla kopplingar spricker så fort man tittar på dom.

Den mesta elen är dragen med telefonkablar (4*0.5mm2),
säkringar som inte hållit för hans värmefläktar hade han lindat ståltråd runt för att
få dom att hålla (jättebra i kombination med telefonkablarna)
Fas i blå kabel nästan överallt.
Ingen skyddsjord någonstans

Nä, har inte tid att sitta här resten av dagen och skriva tyvärr, men här är lite bilder..
När jag har tid och ork så ska jag gå igenom dom dryga 5000 bilder vi tagit
och lägga upp bilder med kommentarer någonstans.. och sen börja förbereda för en stämmning mot ägarinnan vi köpte huset av..

http://www.akkk.se/huset/

mycket bilder, och mycket skratt... (iaf för er som slipper gräva i skiten..)

/Daniel

2007-01-20, 15:47
Citera |  #5

Eld
Senior medlem

Aktiv: mar 2003

Daniel78: Är det inte billigare och bättre att riva huset och bygga nytt istället för att hålla på och smådutta?
2007-01-20, 16:37
Citera |  #6

MathiasSs avatar
Gudfader

Aktiv: jan 2003
Inloggad

Daniel, ja det där var faktiskt lite roligt, men jag lider med er och hoppas ni orkar hela vägen till det hus ni tänkt er bo i.

Men visst måste det väl vara så att ni köpt detta hus medvetna om att det var ett ruckel? Även innan ni börjat riva ser det ju ut på ett sätt som gör en rätt misstänksam.... Besiktningsmannens påpekanden borde ha fyllt en hel pärm?
2007-01-20, 16:49
Citera |  #7

Fullvärdig medlem

Inloggad

MathiasS skrev:
Daniel, ja det där var faktiskt lite roligt, men jag lider med er och hoppas ni orkar hela vägen till det hus ni tänkt er bo i.

Men visst måste det väl vara så att ni köpt detta hus medvetna om att det var ett ruckel? Även innan ni börjat riva ser det ju ut på ett sätt som gör en rätt misstänksam.... Besiktningsmannens påpekanden borde ha fyllt en hel pärm?

Nja, ruckel ville vi inte kalla det (innan vi började riva i det..)
Det mesta är "nybyggt", det är renoverat och tillbyggt dom senaste 10 åren
och den senaste renoveringen/tillbyggnaden för bara 3 år sedan.

Dom som bott i huset innan är Rumänier.. det förklarar den konstiga "stilen"
Vi var fullt medvetna om att det var mycket som behövde göras.. men vi
kunde aldrig föreställa oss hur det såg ut "bakom spånet"...

Men ju mer vi rivt, desto mer uppenbart är det att han gjort allt han kunnat för att dölja alla stora fel (dvs läckande tak, mögel i väggar etc)
han var cancersjuk i 8 månader innan han dog, och under den tiden kläddes alla väggar med ny spån, och taken med panel.. för att täcka alla skador.
ett par tak blev målade bara ett par månader innan iv köpte det.. och anledningen
upptäckte vi när det revs.. fuktskador..

Vi var och tittade på huset i februari, och hela det flacka taket var täckt med 20cm snö.. så den biten litade vi på besiktningsprotokollet där det bara stod "vissa delar av plåttaket är inte fackmannamässigt utfört", vilket mäklaren kommenterade med att det var småsaker, tex någon vindskiva som behövdes bytas...

Besiktningsprotokollet från säljarens försäkring är på några sidor.. men innefattar mest saker som "lokala tapetsläpp" och "glipa i lockpanel", vilket vi inte la någon större
vikt vid, eftersom det skulle renoveras..

Vad mäklaren dock glömde upplysa oss om, var att säljarförsäkringen inte täcker några följskador som uppkommit pga dessa anmärkningar..

Vi var runt och tittade överallt, men ingenting gick att se, förän vi började riva i sakerna..

Som sagt, han har varit duktig på att dölja allt..

/Daniel

2007-01-20, 16:53
Citera |  #8

Fullvärdig medlem

Inloggad

Jag ska se om jag hinner lägga upp lite bilder på hur det ser ut nu för tiden lite senare ikväll.. det har skett en del framsteg på dom 2500 timmarna och 300´000:- jag lagt ner senaste 10 månaderna..

/Daniel
2007-01-20, 17:00
Citera |  #9

Fullvärdig medlem

Inloggad

Måste försöka rättfärdiga vårat beslut om att köpa huset känner jag

Huset är på drygt 300m2, på 1 plan, med plats för dubbelgarage+dubbelcarport på uppfarten, och ligger 100m från en Preem mack med bra öppettider, och 300m från en stor mataffär, 500m från skola, och ligger på en hörntomt, med kommunalt vatten+avlopp.. och bara 1 granne "att bry sigom", dom 2 andra ligger antingen bakom 2 stycken garage, eller bakom huset..

Så läget och närheten till allt passar oss perfekt, och även om vi hade vetat
allt vi vet nu, så hade vi fortfarande köpt huset, men till ett par hundra tusen lägre
pris än vad vi gav..

Längan och garaget ska rivas, det var tanken från början, vi behöver ett dubbelgarage, så hela den biten var inget vi brydde oss om öht.

/Daniel
2007-01-20, 17:34
Citera |  #10

Fullvärdig medlem

Inloggad

Får ta och kommentera mig själv igen

Jag la upp bilderna från mäklaren också på http://www.akkk.se/huset/

Inget "ruckel" direkt, men en del udda saker fanns det ju..

/Daniel
2007-01-20, 18:31
Citera |  #11

Senior medlem

Aktiv: feb 2005

Jag är ledsen att behöva säga det men det där var det värsta jag sett nån gång. I min värld är det bara att klappa ner huset och börja om.
Stäm skiten ur de som sålde. även om han är död så går det ju att stämma dödsboet.
2007-01-20, 18:44
Citera |  #12

Fullvärdig medlem

Inloggad

Jo tack.. jag är också rätt övertygad om att det slår det mesta..

och då har du ändå bara sett en 10:n del av allt.. det hade tagit mig
evigheter att skriva ner allt..

Problemet med att stämma säljaren (gubbens änka) är att vi skrev på med
friskrivningsklasul i kontraktet.. eftersom vi trodde att vi var försäkrade genom
säljarförsäkringen..

Men eftersom detta är saker som hon måste varit medveten om, och inte upplyst oss
om, så är det inga dolda fel enligt oss..

hon kan inte ha bott här och undgått att det regnar in på 4 olika ställen, och att
hennes man spikat upp saker bara för att dölja det..

/Daniel
2007-01-20, 18:53
Citera |  #13

Fullvärdig medlem

Inloggad

Ett litet förtydligande.

Huset är från början ett timmerhus från 1879, med tillhörande länga.

Det gubben (förra ägaren) har gjort är att bygga ihop dessa två byggnader,
med en 11*10m stor byggnad.. det är denna jag började renovera, i tron om att
kunna behålla stommen, men efter att ha upptäckt att den var byggd av rivningsvirke,
och alla stolparna var nergjutna ner i betongen (och jorden, betongsulan är 5-6cm tjock, stolparna har gått 20cm ner i marken), (det enda som höll upp taket var spånskivorna på väggarna typ) så var det ju bara att riva hela skiten och börja om.. det återstår bara 1 yttervägg nu, som ska bytas till våren.

Originalhusen är i bra skick, om man tänker på att dom är över 100 år gamla (dvs behöver riktas upp och isoleras etc)

Det tråkigaste är att gubben har satt ny panel utanpå dessa byggnader, men all panel måste rivas, dels för att han satt lockpanelen med bara 1-2mm överlapp över bottenbrädan, och dels pga att han använt stora pappersark som vindpapp bakom..
Pappersarken är juicepaket, foilerad kartong med tryck.. dock inte utskurna/vikta..
dom arken har börjat mögla.. dom är ju inte riktigt tänkta att hålla för evigt...

Vi hade bara tänkt måla om fasaden, och fixa till plåtarna runt fönstrena, men det måste rivas allting.. runt 100 löpmeter fasad

/Daniel
2007-01-20, 21:18
Citera |  #14

MathiasSs avatar
Gudfader

Inloggad

Daniel78 skrev:
Får ta och kommentera mig själv igen

Jag la upp bilderna från mäklaren också på http://www.akkk.se/huset/

Inget "ruckel" direkt, men en del udda saker fanns det ju..

/Daniel
Ok, jag håller med. Mäklarbilderna såg lite trevligare ut än dina andra bilder....

Tur att ni hittat till bygghus.se så ni kan få lite stöd i det oändliga renoveringsarbetet - vi är många som sitter fast i den smeten....

2007-01-20, 22:10
Citera |  #15

Senior medlem

Aktiv: feb 2005
Län: Västmanlands län
Inloggad

Daniel78 skrev:
Jo tack.. jag är också rätt övertygad om att det slår det mesta..

och då har du ändå bara sett en 10:n del av allt.. det hade tagit mig
evigheter att skriva ner allt..

Problemet med att stämma säljaren (gubbens änka) är att vi skrev på med
friskrivningsklasul i kontraktet.. eftersom vi trodde att vi var försäkrade genom
säljarförsäkringen..

Men eftersom detta är saker som hon måste varit medveten om, och inte upplyst oss
om, så är det inga dolda fel enligt oss..

hon kan inte ha bott här och undgått att det regnar in på 4 olika ställen, och att
hennes man spikat upp saker bara för att dölja det..
Wow! Hade det inte varit för hur ni blir lidande hade det varit komedi på hög nivå. Om man så gjorde en film om det värsta fuskbygge man kunde tänka sig, så skulle man nog ändå inte kunna komma på allt er byggare lyckats med.

Tyvärr är det väl antagligen så att ni är rökta när det finns en friskrivningsklausul. Bara själva existensen av en sådan antyder att fel vad kända och att det är ni som tar på er allt ansvar för att fixa dessa. Så länge hon inte agerat väldigt bedrägligt och försökt lura er med exempelvis förfalskade intyg eller liknande (och ni kan bevisa detta) så har jag svårt att ni kan få ut något mot en friskrivningsklausul, men jag är ingen jurist...

I vilket fall som helst, lycka till med ert stora arbete! Det kan säkert bli väldigt bra när det är färdigt!
2007-01-20, 22:12
Citera |  #16

Fullvärdig medlem

Inloggad

MathiasS skrev:

Ok, jag håller med. Mäklarbilderna såg lite trevligare ut än dina andra bilder....

Tur att ni hittat till bygghus.se så ni kan få lite stöd i det oändliga renoveringsarbetet - vi är många som sitter fast i den smeten....
Jepp, och mäklarbilderna är hur det såg ut när vi flyttade in..
allt frid och fröjd.. visst, lite udda tapeter och så.. men allt såg helt ok ut..

Jag är väldigt glad att jag hittat byggahus.se , speciellt för VVS forumen..
utan det hade jag troligen inte lyckats installera vår nya ved-panna i höstas, och
då hade det varit lite kyligt om nätterna

/Daniel
2007-01-20, 22:20
Citera |  #17

Fullvärdig medlem

Inloggad

Ksund skrev:

Tyvärr är det väl antagligen så att ni är rökta när det finns en friskrivningsklausul. Bara själva existensen av en sådan antyder att fel vad kända och att det är ni som tar på er allt ansvar för att fixa dessa. Så länge hon inte agerat väldigt bedrägligt och försökt lura er med exempelvis förfalskade intyg eller liknande (och ni kan bevisa detta) så har jag svårt att ni kan få ut något mot en friskrivningsklausul, men jag är ingen jurist...

I vilket fall som helst, lycka till med ert stora arbete! Det kan säkert bli väldigt bra när det är färdigt!
Jo, tyvärr räknar vi inte med att kunna få ut någonting.. men vi känner ändå att vi
måste försöka..inte minst för att upplysa både henne och mäklaren om vad dom gjort..
Det vi troligen kommer försöka "sätta dit henne på" är att hon måste ha kännt till
en massa brister i huset.. och sånt måste ju hennes besiktningsman frågat henne om..
Och hade hon berättat vad hon visste, så hade ju besiktningsmannen aldrig gått med
på att försäkra huset åt henne..

Och jag tvivlar på att hon kan frisäga sig enom att påstå att hon inte kände till dessa
"brister".. dom är så pass omfattande och uppenbara att hon knappast behöver vara
fackman för att förstå att det är helt åt pipan..

Det börjar faktiskt ljusna lite nu iaf.. men det har också tagit runt 2500 timmar,
och runt 200´000:- i material att fixa.. och då är det väl ungefär lika mycket kvar, men
det som är kvar nu är inte "super-akut", så det kan vänta.. som garagebygge tex..

Och som jag sagt tidigare, det kommer komma upp bilder någonstans, både
före, och efter bilder på bygget.. det finns dock inte tid till det just nu, men när dom
kommer så lovar jag att ni kommer få skratta gott....

/Daniel

2007-01-20, 22:48
Citera |  #18

Fullvärdig medlem

Inloggad

Svarar på mig själv igen

Ang ursprungspostarens inbyggda strömförande eluttag..

Jag har hittat ett 20 tal inbyggda kopplingsdosor i väggarna här.. både bakom
gips, spån och kaklade väggar..

Dessutom finns det 3-4 ojordade uttag utomhus, typ IP20, och ett periflexuttag IP20
som sitter helt oskyddade.. alla dessa var inkopplade när vi tog över huset..
och nej, jordfelsbrytare fanns inte när vi flyttade hit.

Dessutom har vi haft ett par uttag där jorden varit strömförande, men via en belastning någonstans, så det har legat 50-60V på jorden..
Dessa fortsatte att vara strömförande även efter jag bytte gruppcentralen och
installerade jordfelsbrytare..

Fel säger ni?, strömförande jord funkar inte med jordfelsbrytare?
jorå.. det funkar.. eftersom jorden någonstans mellan uttagen och gruppcentralen inte varit inkopplat till just skyddsjorden.. utan blivit kopplad till något annat..

/Daniel
2007-01-21, 09:47
Citera |  #19

Senior medlem

Aktiv: nov 2004

Daniel78

Har du använt vanlig åldersbeständig plast till taket eller är det bara tillfälligt regnskydd. Det finn speciell armerad plast för underlagstak den är armerad.
MVH P
2007-01-21, 10:15
Citera |  #20

Fullvärdig medlem

Inloggad

Det är vanlig åldersbeständig, eftersom det är TR20 plåt med tätband så
ska det inte ens behövas igentligen.. men jag ville ha det ändå..

/Daniel

2007-01-22, 13:01
Citera |  #21

Cheesuss avatar
Senior medlem

Aktiv: sep 2005
Län: Dalarna

Men oh shit.....Det där ser ut att vara ISO-standard .......

Gubben var från Rumänien vilket kanske kan förklara en hel del. Har rest ganska mycket där och sett det mesta...även värre än såhär.
Att man bor i en simpel lerhydda och försöker hålla kylan ute med mattor och plast å vad sjutton som helst är inget direkt ovanligt

Ett land som varit plågat av fattigdom och elände påverkar nog befolkningen till att ta tillvara på RUBBET som kan ha det minsta användningsområdet. Kläder är i de förhållandet bättre som isolering än inget alls.

Nu tror jag ju inte att gubben var en utfattig rumänsk zigenare men "tänket" hade han nog kvar to the bitter end. Detta är nog förklaringen till misären du råkat ut för....

Usch vad jag låter präktig nu....

Du får nog fortsätta jobba med kofot och motorsåg + en container från UFF.

Lycka till med huset och behöver du hjälp känner jag en Rumänsk snickare....

Tack för allt stöd vi fått och fortsätter att få!

www.viksbergsgard.se
2007-01-22, 14:10
Citera |  #22

co
Senior medlem

Aktiv: mar 2004

Daniel78 en sak fattar jag inte; hade säljaren BÅDE säljarförsäkring OCH friskrivningsklausul?
Imponeras av ditt goda humör trots allt!
2007-01-22, 16:47
Citera |  #23

pinebars avatar
Senior moderator

Aktiv: aug 2005

Hej Daniel78!

Vill bara ge dig mitt stöd! Otroligt imponerad av att du orkar.

Vi har rivit en del i vårt hus också, men bara hittat torrt fint virke, vindpapp och sågspån. Jag inser nu hur fantastiskt priviligierade vi är.

/pinebar
2007-01-22, 18:51
Citera |  #24

Fullvärdig medlem

Inloggad

co skrev:
Daniel78 en sak fattar jag inte; hade säljaren BÅDE säljarförsäkring OCH friskrivningsklausul?
Imponeras av ditt goda humör trots allt!
Jepp, Säljaren tecknade säljarförsäkring mot dolda fel via anticimex..
Problemet med den är att besiktningsmannen i stort sett friskrivit sig från
allt, tack vare "enkla" anmärkningar typ "glipa i panelen, bör kontrolleras ytterligare"
eller "plåttaket är på vissa ställen ej fackmannamässigt utfört"

Tack vare sånt så har han också friskrivit sig mot alla följdfel pga dom felen.
Tex så skulle vi tydligen ha rivit ner panelen och kollat bakom... och då sett hur det var byggt.. enligt samtal med anticimex..

vi har dock inte gjort någon regelrätt skadeanmälan ännu.. eftersom det krisat med tiden att få tak över huvudet... vi har helt enkelt inte kunnt vänta 2-3 månader på att anticimex skulle köra sitt race med besiktningar, fixa hantverkare etc etc..

Men vi ska dra igång nått nu snart.. antingen med anticimex eller säljaren, eller bägge.. eventuellt mot mäklaren också..

/Daniel
2007-01-22, 18:55
Citera |  #25

Fullvärdig medlem

Inloggad

Cheesus skrev:
Nu tror jag ju inte att gubben var en utfattig rumänsk zigenare men "tänket" hade han nog kvar to the bitter end. Detta är nog förklaringen till misären du råkat ut för....

Lycka till med huset och behöver du hjälp känner jag en Rumänsk snickare....

Utfattig var han ju inte, dom hade lånat 420´000 på huset, efter det var köpt
från början.. och dessa pengar har han troligen lagt det mesta på att renovera..
men vi kan inte riktigt förstå vart han lagt dom dock.. för jag hoppas verkligen
inte han gett många kronor för den skit han byggt huset av..

Hmm, din rumänska snickare kanske hade velat köpa virket och "isoleringen", då
hade vi sluppit betala Sita 15´000 för containrar, och kört bort ett hundratal släp
till miljöstationen

/Daniel
2007-01-24, 12:45
Citera |  #26

Cheesuss avatar
Senior medlem

Aktiv: sep 2005
Län: Dalarna

Kläder på second hand kanske inköptes för pengarna? Till isoleringen alltså.

Men allvarligt talat...lider med er men kan inte låta bli att skratta åt eländet även om det i grund och botten är tragiskt för er....det är allra värsta jag sett någonsin i Sverige. Hur man kan vara så blåst att man "bygger" på det där viset. Inte ens när man var en liten palt och byggde träkojor på löpande band såg det ut sådär.

Stäm besikningsmannen och alla andra inblandade inklusive brevbäraren om så behövs...Har Anticimex besiktat detta hus och kommer undan med det så är det ju helt klart att det är totalt meningslöst att besikta ett hus innan köp.

Lokalpressen brukar ju ha dåligt med saker att skriva om och är det något företag brukar vara rädda för så är det att man börjar tala om journalister.
Detta fall borde ju t.om någon av tidningsdrakarna vara intresserade av att göra ett reportage om.

De brukar ju lägga till ordet -chock efter allt så här kommer ett nytt: Besiktningschock!

Vasile,min Rumänske snickare hälsar att det var synd du slängt... ;D

Tack för allt stöd vi fått och fortsätter att få!

www.viksbergsgard.se
2007-01-25, 21:43
Citera |  #27

Nykomling

Aktiv: jan 2007

Köper man en fastighet med friskrivningsklausul så köper man tomten , det som finns på tomten är bara en bonus . Man skall inte betala mer än för tomten , går något i huset att använda så är det ju bra , man har fått det gratis . Fler och fler mäklare använder tyvärr den här klausulen med bara påhittade skäl . Har själv köpt flera hus med friskrivningsklausul , alla har varit kass . Men man kan inte förvänta sig mer.
Glöm att stämma säljaren , satsa dom pengarna på huset istället .
Man lär sig nåt nytt varje dag , härligt.
Gaffer
2007-01-26, 10:56
Citera |  #28

MathiasSs avatar
Gudfader

Inloggad

Gaffer skrev:
Köper man en fastighet med friskrivningsklausul så köper man tomten , det som finns på tomten är bara en bonus . Man skall inte betala mer än för tomten , går något i huset att använda så är det ju bra , man har fått det gratis . Fler och fler mäklare använder tyvärr den här klausulen med bara påhittade skäl . Har själv köpt flera hus med friskrivningsklausul , alla har varit kass . Men man kan inte förvänta sig mer.
Glöm att stämma säljaren , satsa dom pengarna på huset istället .
Man lär sig nåt nytt varje dag , härligt.
Gaffer
Fungerar det så i praktiken? Jag menar, är det så marknaden ser på hus med friskrivningsklausul?

Jag skulle tveklöst tycka det var värt några kronor att slippa ha framtida kontakt med den som köper mitt hus - man har ju hört andra som säljer hus och deras dialog med köparen om dolda fel. Allt från väggfärgen hade en annan nyans än den man trodde till mer "riktiga" fel.

Men det kanske är bättre att som säljare försäkra sig mot detta än att skriva en klausul?
2007-01-26, 16:17
Citera |  #29

Nykomling

Aktiv: jan 2007

Hej . Säljer du med frikrivningsklausul så tar köparen allt ansvar, säljer du med försäkring så gäller den bara vissa saker . När värmepannan går sönder så ringer köparen dig o.s.v.. Även med försäkring så kommer köparen att ringa dig. Sen ringer du förs. bolaget som säger att det ingår inte. Har du friskrivningsklausul blir det inga diskusioner . Du har inte med huset att göra mer och kan sova tryggt.
Många som köper hus har nog inte förstått innebörden av klausulen och mäklaren vill ju sälja snabbt och förklarar inte så ingående . Dessutom har ju alltid köparen undersökningsplikt och säljaren har plikt att uppge vad han,hon vet om huset, men det är ju lätt att glömma .
Friskrivningsklausul är alltid samma som lågt pris .
2007-01-26, 16:52
Citera |  #30

Fullvärdig medlem

Inloggad

Gaffer skrev:
Dessutom har ju alltid köparen undersökningsplikt och säljaren har plikt att uppge vad han,hon vet om huset, men det är ju lätt att glömma .
Friskrivningsklausul är alltid samma som lågt pris .

Det är denna bit vi tänker "gå på".. kärringen som sålde har levt här i ett antal år (20+)
men har inte upplyst oss/mäklaren om att det regnar in genom taket på ett flertal tillfällen..

det kan hon inte ha undgått att se.. och när det dessutom är övertäckt bara
för att dölja skadorna.. så måste det gå att göra någonting, tycker både vi och
alla vi pratat med..

/Daniel
Posta svar
Nytt ämne
22:19 Behöver hjälp att välja fönster

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Liknande ämnen
Ämne Skapades av Forum Svar Senaste inlägg
Värsta granndispyten? ClaJe Övriga diskussioner 131 2010-03-05 18:10
Sveriges minsta hus säljes! :) pleximaster Övriga diskussioner 1 2007-09-06 08:54
Värsta priserna? Marta Verktyg, maskiner & fordon 5 2007-06-03 02:30
Sveriges värsta granne? JPF Bygglov 6 2006-01-19 15:43
Sveriges värsta granne? fia_mstd Övriga diskussioner 5 2005-11-14 20:53

Dela med andra
annons
LÄS OCKSÅ
annons

Till huset