D09
Fick reda via andra föräldrar från min sons förskola att dom ska göra sig av med en kille ur personalen som heter Xxx

Han har jobbat ( vikarierat ) där 100% i snart 2 år och är en otroligt kompetent och engagerad bland barnen och är min sons ( med flera ) trygghet och fasta punkt på förskolan i en miljö med enorm personalomsättning.

Det är denna person som tagit ansvar för avdelningen och hittat på aktiviteter med barnen.

Tyvärr har kommunen totalt missat vilken kompetens och kvalité som denna medarbetare har och väljer att avsluta hans vikariat till sommaren, troligtvis för att slippa anställa honom i annan form än vikariat.

Givetvis skyller man på att han inte är utbildad pedagog.

Men hellre en som är aktiv, deltar och utvecklar barnen tillsammans med dom än en högskoleutbildad person som inte är engagerad.
( som dom övriga är, när dom är där ). Dock så verkar han ersättas av en ny vikarie som börjat nu.

Blir så förbannad och besviken då XXX har gjort avdelningen till vad den är och har slitit och kämpat för barnens bästa.

Man ser som förälder vilken enorm skillnad det är på förskolan när han är där och inte!

Detta instämmer samtliga övriga föräldrar i också, så lynchmobben är igång mot kommunen.

Ni som har vana att påverka kommuner, skriv gärna tips m.m så man får kommunen till att ändra sig.

Ja, vad skall man säga...

Jag tror att det är väldigt viktigt att föräldrakollektivet är enigt, samlat och handlar "som en man".
Du vet: Eniga vi stå, söndrade vi falla.

Skrivelse till kommunens ordförande som alla skriver under.
De som är duktiga på sådant kan ringa och prata med kommunens tjänstemän och politiker, hög som låg.

Ring den lokala tidningen så gör de ett reportage.
De älskar sådana här "gräsrotsaktioner" mot överheten.

Även regionala TV-kanaler kan vara intresserade.

Finns några privata eller föräldrakooperativa alternativ att "hota" med?
Eller orkar ni bilda ett föräldrakooperativ själva?

Sista utvägen: Strejk, håll barnen hemma.
Det fordrar en otrolig sammanhållning mellan föräldrarna.

Lycka till!

• Gilla
D09
  • Laddar…
För det första så är det ju bedrövligt att det ska behöva vara stor personalomsättning, där vi har våra barn så kommer det bara in ny personal när någon slutar pga pension i princip, ja, på barnens avdelning så har det på fyra år utökats med en pedagog och nu för någon vecka sedan så kom en ny barnskötare pga att en slutade. Ungefär så är det även på övriga avdelningar samt att det i princip har varit samma personer som återkommer som vikarier vid sjukdomar och sånt.

Kommunen kommer att hänvisa till rektor/områdesansvarig eller vad de kallas för i kommunen. Förskolorna har en typ av egenbestämmande över pengar osv (vilket det handlar om i grunden) och det är ju dessa chefer man får ta saken med. Först ansvarig på förskolan och/eller förskolechef hur det nu är uppbyggt. Hjälper det inte där så kommer ni inte komma längre. Ursäkterna kommer nog hela tiden stödja sig på att det ska finnas x antal i personal varav x antal pedagoger och x antal barnskötare. Det tråkiga är ju att de pedagoger som är framåt och har lite go är också de som får ansvar och därmed andra sysslor än att bara vara med i barngrupperna, de "styrs" bort från verksamheten rent fysiskt så att säga.

Föräldrarråd och liknande som finns/funnits på många förskolor är numer inget som förskolechefer/kommun behöver ta någon hänsyn till längre. Man får om man vill gruppera sig och framföra åsikter men de som bestämmer behöver som sagt inte bry sig ett skit i vad som läggs fram. Tyvärr är det nog ganska dödfött att gå vidare om de som bestämmer gjort slag i saken.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Är det inte bara så att skolan tvingas följa skollagen som jag antar även gäller förskolan?
Vad jag har förstått så får man numera inte anställa obehöriga lärare på lång tid.
Det kan ju även handla om en LAS fråga inom kommunen.

Kan vara bra med att ni tar in lite mer fakta innan ni ev begär kommunen att begå lagbrott.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nimajneb skrev:
Är det inte bara så att skolan tvingas följa skollagen som jag antar även gäller förskolan?
Vad jag har förstått så får man numera inte anställa obehöriga lärare på lång tid.

Kan vara bra med att ni tar in lite mer fakta innan ni ev begär kommunen att begå lagbrott.
Det verkar som om xxx ersätts med en ny vikarie så ser inte att om man ser från barnens behov får det bättre

Dvs xxx nr1 har ingen pedagogisk utbildning.
Xxx nr2 har heller ingen pedagogisk utbildning.
Så för barnens del får dom ingen med pedagogisk utbildning som grundtanken med regeln måste varit eller?

Jo, förstår att det är byråkratin som ställer till det för xxx då denne tidigare lovordats av både föräldrar och rektor så rektorn har förmodligen tagit sitt beslut utifrån någon skitig regel.

D09
KnockOnWood skrev:
Ja, vad skall man säga...

Jag tror att det är väldigt viktigt att föräldrakollektivet är enigt, samlat och handlar "som en man".
Du vet: Eniga vi stå, söndrade vi falla.

Skrivelse till kommunens ordförande som alla skriver under.
De som är duktiga på sådant kan ringa och prata med kommunens tjänstemän och politiker, hög som låg.

Ring den lokala tidningen så gör de ett reportage.
De älskar sådana här "gräsrotsaktioner" mot överheten.

Även regionala TV-kanaler kan vara intresserade.

Finns några privata eller föräldrakooperativa alternativ att "hota" med?
Eller orkar ni bilda ett föräldrakooperativ själva?

Sista utvägen: Strejk, håll barnen hemma.
Det fordrar en otrolig sammanhållning mellan föräldrarna.

Lycka till!
Det finns nog privata alternativ att hota med.

Hur ett föräldrakooperativ fungerar vet jag inte men får kolla upp :)

Ja, dagisen vi hade innan detta var på en nivå där jag var nära och ta hem barnet på grund av att personalen var helt oengagerad. Risken blir ju att detta dagiset blir precis likadant.. Kompetensen sitter ju inte i väggarna utan i personalen xxx... Som nu får sluta..

Vi ska träffad snart föräldrarna, dock osäker på vilket hot som man vågar ta fram, får ju inte bli ett tomt hot heller.

D09
10. Kan en person som är obehörig förskollärare anställas tidsbegränsat som förskollärare med stöd av skollagen istället för som barnskötare?
Svar: Ja, om det inte finns behörig förskollärare att tillgå. En sådan person ska vara lämplig att bedriva undervisningen och i så stor utsträckning som möjligt ha en utbildning som motsvarar den utbildning som krävs för undervisningen. Den tidsbegränsade anställningen sker med stöd av 2 kap. 21 § skollagen. Motivet ska vara något annat än att undvika att en vikariats- eller allmän visstidsanställning som barnskötare övergår till en tillsvidareanställning med stöd av 5 § andra stycket LAS, s.k. ”konvertering”.

Hur ska denna text tolkas?

http://www.skl.se/vi_arbetar_med/arbetsgivarpolitik/nyhetsarkiv/fragor-och-svar-om-forandrad-skollag

D09
Nimajneb skrev:

Om du är insatt i regelverk etc, finns det några fördelar till xxx med att det är en förskola och inte förskoleklass? :)

Det finns redan 1 utbildad pedagog på avdelningen men denne saknar det engagemang som xxx har

Jag är absolut inte tillräckligt insatt för att kunna ge det helt korrekta svaret.

Men jag uppfattar det hela som:

1. Skollagen säger att fr.o.m. I sommar så får man inte anställa en obehörig lärare inkl förskollärare utan att denna är behörig.

2. LAS säger att ett vikariat/visstidsanställning övergår i en tillsvidareanställning efter 2 år inom en femårsperiod.

Med dessa två lagar så förstår jag kommunens beslut även om det för barnens skull är helt fel i just detta fallet.

• Gilla
D09
  • Laddar…
På förskolan så arbetar ju inte bara förskollärare utan även barnskötare. Ni kanske skulle försöka få till en lösning där personen ifråga jobbar deltid på förskolan och på deltid läser in kompetens till att bli barnskötare. Under förutsättning att det är något som den det gäller också skulle vilja göra.

Känner igen problemet. På min dotters första förskola var det kaos tills en tjej som kom direkt från gymnasiet anställdes som barnskötare på 1 års vikariat. När sedan den ordinarie skulle komma tillbaka (samtidigt som de båda förskollärarna slutade och det därför fanns två vakanser) så var det tydligen helt omöjligt att anställa henne för att de skulle bara ha en barnskötare och 2 förskollärare. Vi flyttade så jag vet inte vad som hände, men det var många föräldrar som sa att de skulle ta sina barn ur förskolan (privat ute på landet så inte helt lätt att fylla trots barntät kommun).

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det visade sig att dom gör sig av med båda killarna ( båda vikarier på avd en längre tid ) och tar in två nya tjejer...

Förskolechefen verkar inte heller intresserad av att träffa oss föräldrar utan hänvisar till pedagogerna och ett brev som ska komma nästa vecka.

Hoppas få träffa på killarna idag vid hämtningen av lillgrabben så ska jag fråga lite mer kring omständigheterna

Så var det med jämnställdhet och intergrering i arbetslivet.......

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Enligt deras hemsida är 82 % kvinnor, skulle vilja se deras jämnställdighetsplan

D09 skrev:
Enligt deras hemsida är 82 % kvinnor, skulle vilja se deras jämnställdighetsplan
Sådana brukar tyvärr enbart finnas när vågskålen lutar kraftigt åt andra hållet.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Något som försvårar det lite är att det är fast personal som återgår från bl à tjänstledighet m.m

Men det ursäktar inte den personalomsättning som är ändå och ungarna ska ju inte lida för detta.

Kritisk till att man byter ut nästan hela staben

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.