Om stödmuren är 2 meter hög och godkänd kan du väl ha vad du vill ovanpå den? Om muren däremot är 80 cm och tillräckligt nära vägen får man inte ha något på den, då måste blommorna/häcken/staketet/whatever stå längre in. Hur långt in beror på vilken typ av korsning det är,samt vad din kommuns regler säger.
Om stödmuren är 2 meter hög och godkänd kan du väl ha vad du vill ovanpå den?
Jag har mycket svårt att tänka mig att en två meter hög mur i vid en korsning skulle ha blivit godkänd. Men om den nu har blivit det så spelar det säkert inte så stor roll vad som finns på den eftersom den skymmer sikten i alla fall.
Jag har heller inte hört talas om någon som har fått sin buske nedklippt eller vite. Och vad ska kommunen göra om personen inte betalar för busken som blev nedklippt? Driva det till inkasso?
Vite har jag inte heller hört talas om, däremot föreläggande. Om då inte tomtägaren klipper ner häcken/busken och kommunen gör det kommer de sannolikt att skicka en faktura på det utförda arbetet, och betalas inte den går den säkert till inkasso (precis som om t.ex. VA, barnomsorg eller andra kommunala tjänster inte betalas).
I Stockolm står det i kommunens informationsmaterial att häckar i vägkorsningar får vara max 70cm höga 10m från korsningen. Det står ingenting om varifrån man mäter vilket måste betyda att det är ok med en 70cm hög häck även om man har en stödmur. Oavsett hur hög muren är. (Vi får givetvis förutsätta att muren inte är ett svartbygge.) Och ja, det finns höga stödmurar i gathörn i gamla villaområden. Jag har även sett ganska höga stödmurar där villatomten ligger betydligt lägre än gatan. Då kanske häcken inte ens får nå upp till gatunivån :-/ http://www.stockholm.se/PageFiles/23...ckar_okt11.pdf
Frågan återstår om någon någonsin har råkat ut för att kommunen har kapat ner en häck på privat mark utan domstolsbeslut eller godkännande från fastighetsägaren?
Frågan återstår också om det någonsin har utdömts vite pga för hög häck i ett gathörn?
(Självklart får kommunen, efter varning, klippa bort sådant som hänger ut över kommunens mark men nu är det nerkapning av häck på privat mark som frågan gäller.)
(Självklart får kommunen, efter varning, klippa bort sådant som hänger ut över kommunens mark men nu är det nerkapning av häck på privat mark som frågan gäller.)
Här klipps utan varning.
Iofs så bor jag inte inom något villaområde utan ute på landet men en gång om året åker det förbi en lastbil med nån arm med en såg placerad längst ut som röjer ner alla grenar på mina lönnar som hänger ut över vägen. Efter varje gång så tänker jag att jag måste komma ihåg det till nästa år så att jag kan beskära dem själv och då göra det betydligt mildare men minnet är ju tyvärr bra men kort...
Kan ju givetvis inte klaga på detta men jag stör mig ändå lite på att de klipper så långt in, de klipper alltså en bit in på min tomt. Eftersom jag har stora stenpelare preciiiis i vägkanten så lär eventuella lastbilar som kör så långt ut i kanten att de riskerar att träffas av de små grenarna som finns där ha betydligt större problem att bry sig om. Som åtta stycken en och en halv-meters stenpelare i högersidan.