När jag kom tillbaka till fritidshuset igår så fanns många små (3-4 mm) myror i mikron.Jag har inte sett dem på något annat ställe men hela huset är en enda röra pga omfattande arbeten. Köket är borta och den enda möjlighet till matlagning är just mikron. Jag torkade bort och värmde min mat men idag är de tillbaka igen. De smiter in i små hål som finns i mikron.
Jag är väl inte direkt rädd för myrorna även om friterade myror inte är någon höjdare, tror jag. Att använda Myrr känns inte heller bra.
Någon som har varit med om detta? Kan det vara så att mikrovågorna lockar dit myrorna?

harry73
Kan det finnas matrester i mikron (kanske i ventilationen).

Myror lämnar doftspår, så torka av ytan runt mikron, så blir det svårare att hitta tillbaka

Nä, mikrovågor lockar knappast myror. Det är snarare matrester, smulor, etc som lockar. D.v.s. föda.

Jag hade ett liknande problem för något år sedan då jag fick in myror i huset. Eftersom skadedjursbekämpning ingår i hemförsäkringen ringde jag försäkringsbolaget. Två dagar senare fick jag hem två myrfällor (små dosor med gift i). Jag lade ut dessa där myrorna promenerade och en vecka senare var alla myror borta.

Har inte haft några problem sedan dess.

fast av någon anledning så brukar jag ha problem med svartmyror inne ett kort period ungefär just nu och sen bara försvinner dom igen.
Tror det har nåt att göra med att dom börjar röra på sig men det finns inte tillräckligt med mat för dom ute än så då går dom in och letar.

Tack för tipsen, jag tycker att det finns bara några enstaka myror nu på em.
Inga synliga matrester, nej, fast min fru skulle säkert hitta, men hon är inte här och jag får härja ensam.
Det kanske finns fett från tidigare matlagning, skall torka upp ordentligt in och utvändigt.
Svartmyror ja, de brukar komma på försommaren en kort period och sedan försvinner de helt. Fast jag har aldrig sett dem i mikron.

eviljava skrev:
Nä, mikrovågor lockar knappast myror. Det är snarare matrester, smulor, etc som lockar. D.v.s. föda.

Jag hade ett liknande problem för något år sedan då jag fick in myror i huset. Eftersom skadedjursbekämpning ingår i hemförsäkringen ringde jag försäkringsbolaget. Två dagar senare fick jag hem två myrfällor (små dosor med gift i). Jag lade ut dessa där myrorna promenerade och en vecka senare var alla myror borta.

Har inte haft några problem sedan dess.
Teknik överlag lockar myror:)

http://feber.se/video/art/249326/pissmyror_lskar_att_frstra_tek/

Ja, även de här mikromyrorna försvann efter några dagars gästspel och jag var inte överdrivet renlig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.