Hemmakatten
Bor i Roslagen och här har vi (tyvärr) snö igen. På lördag väntas mer. Tänkte på lördag åka ner till Göteborg och eventuellt en liten tur till Skåne innan jag åker hem igen.

Hur fasiken gör jag med dubbdäcken? I morgon är enda dagen jag kan få på sommardäcken. Blir det snö på lördag så har jag ingen lust att åka med sommardäck på våra slingriga, hala vägar. Vad säger polisen om man blir stoppad?

ClasseClas
Hej, det är lugnt att ha dubbdäck även efter 15 april.

Från Transportstyrelsen http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Vinterdack/

Tillåtet med dubbdäck 1 oktober–15 april

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.
Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.
Jag tror inte en enda Kirunabo kommer att byta till sommardäck förrän mitten på maj och inte stoppar polisen dem för det. Kläder efter väder brukar man säga!

En nitisk göteborgpolis skulle säkert kunna bli kinkig, men det är ju bara att hänvisa till din hemvist (så blir han ännu kinkigare ;) ) och hänvisa till väglaget där, så ska det inte vara några problem ;)

helt rätt, det är nog snarare så att du får punga ut ifall du kör med sommardäck på vinterväglag.
Vinterväglag är lite av en bedömningsfråga men is/snö/halka/underkylt...

edit: nånstans i all lagtext så står det att du får köra med vinterdäck om någon av destinationer kräver det eller nåt likn..

sen får man väl gå på lite sunt förnuft oxå. riskera böter eller livet?

Skriv ut en väderprognos och ta med i bilen. Det borde väl övertyga den nitiskaste polis.

Jag skulle dock oroa mig betydligt mer för att köra med sommardäck i vinterväglag, än för att få böter för att jag har vinterdäcken på för länge.

kickassford skrev:
helt rätt, det är nog snarare så att du får punga ut ifall du kör med sommardäck på vinterväglag.
Vinterväglag är lite av en bedömningsfråga men is/snö/halka/underkylt...

edit: nånstans i all lagtext så står det att du får köra med vinterdäck om någon av destinationer kräver det eller nåt likn..

sen får man väl gå på lite sunt förnuft oxå. riskera böter eller livet?

Tror även att du får köra med sommardäck på vinterväglag om du är på väg till utlandet där du inte får köra med dubbdäck...

Hemmakatten
Tack för svar, det låter vettigt. Jag låter dubbdäcken sitta kvar.

Redigerat:
Zixten skrev:
Tror även att du får köra med sommardäck på vinterväglag om du är på väg till utlandet där du inte får köra med dubbdäck...
det ställer jag mig tveksam till, finns väl inget land som förbjudit vinterdäck men väl dubbdäck?

Skall du till Gbg hade jag oroat mig mer för alla fartkameror de sattit senast veckan på alla infartsleder, samt p-vakter som lappar allt de kommer över. Däck har jag aldrig blivit kontrollerad för och inte hört talas om någon som blivit heller.

dra på dig en tomtemask och sätt fast reg.skyltarna med kardborreband :D

Hemmakatten
Nja, egentligen ska jag till Kungälv, så Göteborg åker jag väl bara igenom eller runt eller så. Det var länge sedan jag var i Gbg så jag kommer inte ihåg hur det var med genomfarten.

Vad gäller fart så är jag en av de där trista typerna som aldrig (eller nästan aldrig) kör för fort.

kickassford skrev:
det ställer jag mig tveksam till, finns väl inget land som förbjudit vinterdäck men väl dubbdäck?
Just därför jag skrev så här...

jo men det medger nog inte att du får köra med SOMMARdäck. troligen krävs vinterdäck, lämpligen dubbfritt då om något på resvägen hindrar dubbdäck

Trafikförordningen 1998:1276 4:e Kap.

18 a § Personbil klass I, personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och lätt buss samt släpvagn, som dras av sådant fordon, ska vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december– 31 mars när vinterväglag råder.
Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten

a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt fordonslagen (2002:574) för besiktning, eller

2. om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
ser inget annat undantag från vinterdäckslagen.

Spanade lite på Polisens hemsida, och reglerna är ändrade...

Vinterdäck gäller även för utländska fordon

Sedan december 2009 gäller nya regler kring vinterdäck. Bland annat omfattas utländska fordon av reglerna om vinterdäck. Lagen gäller nu även vid resa till och från utlandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.