Fick ett samtal i morse från en snubbe som påstod sig jobba på något som hette Windows server .... Och att han satt på Long Island och menade att dom hade spårat att en massa trojaner kröp in i min dator....

Han ville jag skulle öppna en windowsmaskin, vilken som helst(?!?)och så skulle han tala om för mig vad jag skulle göra...

Hmm blir ju minst sagt skeptisk och då han även pratade engelska med en öststatsdialekt gjorde ju inte saken mindre suspekt.

Naturligtvis vägrade jag att göra det han ville och sa att jag bara hade en IPad... Lögn...:)
Kollade sedan vad tusan detta kunde vara och hittade detta.
http://www.sweclockers.com/forum/22...ingstrad-microsoft-ringde-till-mig-och-ville/

Visst har man sett suspekta mail men detta tog priset i fräckhet.

Men varför ringde dom just mig månne?

Dom ringer alla möjliga. Slumpmässigt mer eller mindre, och dom skoter fullständigt i Nix. Bra att du inte blev lurad!

Haha, är det inte ett av de aktuella bluffarna som det skrivits rätt mycket om den senaste tiden. Microsoft har väl varit rätt tydliga med att de inte ringer upp någon av sina ??? miljarder användare:D

Anledningen till att jag inte direkt reagerade var att jag för några dagar sedan installerat Windows 8 på en burk och då gick ju tankarna att det kanske var den maskinen som läckte som ett såll :)

Nu har jag installerat tillbaka till win7 då win8 saknade för mycket drivrutiner.

Till farsgubben ringde de två gånger. Snacka om att vara måna om sina kunder ;)

Mig har de också ringt två gånger, och jag har snabbt snäst av dem båda gångerna.

Min farsa har oxå fått samtal från dessa snälla och hjälpsamma människor....

Jag har fått tre samtal :D

Microsoft ringde mig för några veckor för att prata om ett erbjudande.
Var helt säker på att det var ett bluffsamtal, men dom lyckades bevisa att det var dom som ringde.
Faktiskt lite synd om de riktiga säljarna som måste bevisa att det inte är bluffar som ringer.

Värt att notera att dom inte ringde till mg som privatperson, det var inom jobbet.
Dom ringer aldrig hem till privatpersoner.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ska bli intressant att se om dom ringer till mig, har ju 2 Linux datorer. :)

Haha, var hemma hos en bekant när han fick detta samtal.

Dock avslutades samtalet, då han spelade totalt inkompetent "how do i know when i am in windows?" "How do i open a program" "Move the mouse? I dont have any mices here".. :)

Kan man inte bara inte ge ut sitt IP? Dom måste ju redan veta från början, så varför ska man berätta det? :)

Eller ge ut en mindre känd "intern adress"?

Kattvovven skrev:
Eller ge ut en mindre känd "intern adress"?
Eller "Självklart kan du få min ip adress, den är 127.0.0.1" :-D

Sent from my LT26i using Tapatalk 2

• Gilla
nino
  • Laddar…
gadu^ skrev:
Eller "Självklart kan du få min ip adress, den är 127.0.0.1" :-D

Sent from my LT26i using Tapatalk 2
haha :)

Mindre känd adress skulle göra att man kanske kan lyckas lura dom och slösa deras tid. :) typ 10.36.79.243

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.