harry73
Dom ringde mig en gång. Jag började skratta och la på

Jag är lite lockad att ge dem IP-adress och övrig info de frågar efter (dock inte lösenord och sånt), bara för att se dem gå bet på en Linux-maskin. Då kan man dessutom spåra deras IP och antingen kontakta deras ISP eller helt enkelt starta upp sin LOIC...

Troberg>Jopp, skulle vara kul att se om de ens kommer förbi routern :-)
Undrar om de vet vad en del proffs kan hitta på med sina Linux-burkar om de vill *S*

/Kent

gadu^ skrev:
Eller "Självklart kan du få min ip adress, den är 127.0.0.1" :-D

Sent from my LT26i using Tapatalk 2
Om det är någon mer än mig som inte fattade så finns här en länk till Wikipedia som förklarar.

//Patrik

Kortfattat : 127.0.0.1 är en loopbackadress för din egen dator. Så skickar du något till 127... Så skickar du till dig själv.

Risken är dock liten att den lurar så många.

gadu^ skrev:
Eller "Självklart kan du få min ip adress, den är 127.0.0.1" :-D

Sent from my LT26i using Tapatalk 2
Den får mig osökt att tänka på Album-Trance.

Tack Patrik och Kattvovven - nu fick jag också flinat lite. ;)

Kortfattat : 127.0.0.1 är en loopbackadress för din egen dator. Så skickar du något till 127... Så skickar du till dig själv.

Risken är dock liten att den lurar så många.
Ah, fast hela 127.*.*.* är loopback. Det är det inte så många som vet eller lägger märke till, så ge något i stil med 127.248.18.63 så är chansen stor att det slinker genom.

Kanske dags för en varning igen då de fortfarande verkar vara igång. Jag blev precis uppringd på hemnumret av en kvinna med indisk(?) brytning som sa sig ringa från "Windows Computer..." och påstod att de fått felloggar från min dator.

Tyvärr hade jag tankarna på annat håll så jag svarade bara "No" och la på luren. Som vanligt kommer man på en massa kul saker man skulle ha sagt och gjort nu i efterhand.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
I slutet av denna tråd:
[länk]
Handlar det också lite om de där "microsoft-uppringarna", och en test över vad som egentligen hände med datorn.
Jag hamnar tyvärr bara på en inloggningssida.

Mikael_L
Ja aj då. Alla forumsdelar är tydligen inte publika ... :(

Men ett av inläggen var detta:
Fick ett samtal från en trevlig indier för en stund sen.
Han presenterade sig som supporttekniker från Microsoft.
Han var bekymrad; de kunde se en mängd larm från min dator och ringde mig för att jag inte skulle få problem själv och dessutom ställa till problem för andra.

Aha, tänkte jag. Vad bra. Nu ska det snackas!

Så medan jag passade på att laga lunch lät jag honom ledsaga mig i påloggningens ädla konst. Jag var litet lomhörd och hade en smula svårt att förstå men var naturligtvis mycket angelägen att få ordning på detta.

Jag tror vi tillbringade bortåt 15 minuter bara att logga på. Höll på att tappa honom några gånger men precis då gick det ju precis framåt. Very Happy

Sen skulle det kikas på eventviewern för att se alla röda larm "han skickat" till mig. Såg ingenting men naturligtvis blev jag förfasad. Surprised

Till slut var vi framme vid påloggning på www.fastsupport.com.
Hade ingen lust att logga på där så då fick jag istället tillfälle att säga vad jag tycker om löss som honom och hans gelikar.
Kändes fint. Twisted Evil

Hela samtalet tog säkert trekvart. Hoppas det blev dyrt för dem.

Lite senare detta:

Fick samtal igen idag. Denna gång frågade de efter fru XII. Smile

Jag blev nyfiken, så jag bestämde mig för att se var det hela bar av.
Jag skyllde på ett brådskande ärende och bad dem ringa tillbaka om en timme.

Under tiden satte jag upp en ny windowssjua på en WMware, och installerade en programvara från jobbet för att kunna se vad som egentligen händer på burken.

Nu var det inte riktigt vad jag trodde.

De visar en massa nonsens mha olika kommandon, vissa saker så banalt jäkla usla att man undrar om en femåring ens går på det.
Ex. tar upp en prompt, skriver verify, vilket returnerar "verify off".
-You see sir? You are wide open for Virus Attack!
En massa sånt tjafs var det, lista filer i olika kataloger vilka alla skulle vara infekterade.
Mycket oh my god, this is the worst I have ever seen men han missade tydligen att se att hela skiten var nyinstallerat och bara en halvtimme gammalt. Mr. Green

Nåväl, efter att jag hade fått klart för mig att läget var närmast kritiskt, var det dags att logga på fastsupport.com.
Därifrån laddas en citrixbaserad konferenstjänst, i stil med Webex, m.fl.
Den används för att de ska kunna fjärrstyra och visa ännu mera (fullt normala) saker.

Min dator var faktiskt så svårt infekterad att han behövde plocka hem AWCS (gratisversion direkt från deras hemsida). Den hittade ju alla filer som inte var skyddade, dvs alla, och den gode indiern dömde datorn som en katastrofzon.

Men det finns ju hjälp att få:

ÅH JUST DET, DETTA FÅR JAG INTE GLÖMMA! Han skulle visa att han minsann var seriös och legitim, så han plockar upp browern, GOOGLAR "John Smith certified microsoft professional", plockar upp http://certificateswall.com/certificate_24_42.htm och säger stolt att det där är jag det. Cool

Jorå, hjälp finns att få. Vid det här laget var jag ju så knäckt av alla virus. Jag blev kopplad till hans "floor manager", som även han extraknäckt i Bollywood.
-Goodness gracius - this is really really bad!

Efter en stunds märkliga uppslag, directory listings och lite lattjo kommandon, ex. "ping www.google.com -t -k" som returnerar "General failure." om och om igen skulle ses som ett bevis för att det här var riktigt illa.

-Men vi, Microsoft Corporation, har ju bot mot sånt. Cool
Han halade upp hemsidan och pekade på MS Security Essentials och några andra (gratis) verktyg där och förklarade att jag kunde få detta installerat med underhållsavtal för:
3 yrs - 299 euros
5 yrs - 349 euros
lifetime - 409 Euros

Det var alltså det som det gällde. Har kikat genom installationen lite snabbt men inget fuffens vad jag kan se.
Vilket inte hindrar att jag kommer att deleta Win7-installationen för säkerhets skull...Smile

• Gilla
GzO och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.