Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm
    Inloggad

Laga elbakruta

Jag har en tråd som har gett upp och ska köpa elektriskt ledande färg. Förut gick det att köpa sån färg på Kjell och CO för 49 spänn, men nu verkar bara Mekonomen ha sån färg i sortimentet. Prissättningen är kreativ; 255 spänn!

Övrig kem
    Artikelnr: 41-0375
    Artikel: El-lagning för bakruta
    Fabrikat: Tub 3 gr
    Fabrikat: Granville
    Info: Oumbärlig produkt för lagning av trådarna i elbakrutan, vissa instrument och kretskort.
    Info: Granville
    Pris: 255.00 kr
    Jag shoppar ofta utomlands och jag kan mkt väl tänka mig att köpa den här 3-gramstuben utanför Sverige. Är det ngn som har ett bra tips i UK, DE eller ngn annanstans som klår Mekonomens pris med minst 100 spänn?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

3.    länk #3
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Hmm 35:- plus frakt. Kan vara värt att testa.

4.    länk #4

Du menar väl 35:- INKL. frakt...

5.    länk #5
    ClasseClass avatar
    Inloggad
    Härligt! Då var det beställt. Thanxsalotmate!

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

7.    länk #7
    ClasseClass avatar
    Inloggad
    Då kom färget/limmet med posten idag. Nu är det bara att göra som Bosse Bildoktorn, fast jag tänker inte måla linjen 20 ggr bredare som han gjorde...

8.    länk #8

Jag fick limmet idag, men det fungerade inget vidare för mig, i alla fall inte om det händer något annorlunda när limmet stelnar. Verkar som om jag inte fick någon kontakt mellan de trasiga ledningarna och limmet, hur jag än försökte gno in det på ledningarna.

Mätte upp limmet innan jag applicerade det och det var inget fel på dess ledningsförmåga.

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2007
    Län: Östergötland

Fler avbrott kanske?

10.    länk #10

Jo, men när jag mäter över ett avbrott så får jag ca 7 ohm och efter att ha applicerat limmet så förändras inte det. Det kan ju knappast bero på fler avbrott någon annanstans. Resistansen borde rimligen ha sjunkit till nära noll, som den blir mär jag mäter över en lika lång sträcka på en hel ledning.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2007
    Län: Östergötland

Har ingen erfarenhet av detta, men går det att mäta från mitten av lagningen till ena värmeledningen och sedan samma mätning till andra sidan? På så sätt mäter man ju bara en kontaktpunkt i taget. Tänker på att om det inte blivit kontakt mellan värmeledningen och limmet?

12.    länk #12
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Tänk på att när du mäter över avbrottet mäter du även "baklänges" över hela värmerutan. Har du provkört?

13.    länk #13

Tänk på att när du mäter över avbrottet mäter du även "baklänges" över hela värmerutan. Har du provkört?
    Jo, jag förstår det (jag arbetar ju med elektronikkonstruktion). Men eftersom motståndet över lagningen borde vara nära noll ohm, så spelar det ingen roll att det går ström den andra vägen också, det skulle bara ytterligare sänka motståndet lite grann. Men nu mäter jag istället att det inte blir något minskat motstånd och alltså all ström går bakvägen.

Jag har inte provkört än. Tänkte att limmet skulle få tid att torka först (och förresten är det inte väder att provköra här just nu).

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

Jo, men när jag mäter över ett avbrott så får jag ca 7 ohm och efter att ha applicerat limmet så förändras inte det. Det kan ju knappast bero på fler avbrott någon annanstans. Resistansen borde rimligen ha sjunkit till nära noll, som den blir mär jag mäter över en lika lång sträcka på en hel ledning.
    På filmen med Bosse så mäter han spänningen på ledningen. Gör det någon skillnad?

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västragötaland

Det kanske ligger lack över den befintliga slingan. Som du måste försiktigt skrapa bort? Fast om du håller på med kretsar borde du kanske redan testat det. Mätt resistansen på en bit torkat lim?

från luren

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42