Det är bara lite enklare (speciellt med dåliga mätinstrument) att mäta spänningen om Bosse gör, för att hitta ett avbrott. Men vet man väl var avbrottet är och har ett någotsånär bra instrument så är det inga som helst problem att mäta resistansen över avbrottet.
Eftersom det inte är några problem att mäta spänningen/resistansen på ledningen med instrumentets testprobar, så tror jag inte att det är något lack som hindrar.
Jag har mätt egenskaperna på limmet lite mer noga nu och jag tror tyvärr att det inte är tillräckligt ledande. På små avstånd får jag motstånd på över 10k, så det lär kunna gå minimalt med ström genom det (1,2mA 12V gör att tråden max skulle kunna ge runt 15 mW). Vet inte om det bara är min burk som är kass, om jag har gjort något fel eller om limmet helt enkelt inte har bättre egenskaper.
Jag tror jag skall beställa ett silverbaserat lim istället och se om det blir bättre.
Eftersom det inte är några problem att mäta spänningen/resistansen på ledningen med instrumentets testprobar, så tror jag inte att det är något lack som hindrar.
Jag har mätt egenskaperna på limmet lite mer noga nu och jag tror tyvärr att det inte är tillräckligt ledande. På små avstånd får jag motstånd på över 10k, så det lär kunna gå minimalt med ström genom det (1,2mA 12V gör att tråden max skulle kunna ge runt 15 mW). Vet inte om det bara är min burk som är kass, om jag har gjort något fel eller om limmet helt enkelt inte har bättre egenskaper.
Jag tror jag skall beställa ett silverbaserat lim istället och se om det blir bättre.
http://www.ebay.co.uk/itm/PERMATEX-...e_Cleaning&hash=item56456fa488#ht_1421wt_1199
Kanske blir nästa försök... betydligt dyrare, har inte bestämt mig för om det är värt det att slippa skrapa rutan, våren är trots allt här nu... (i alla fall regnar det här). Om någon är intresserad av att dela ett kit så kanske man skulle kunna göra det. Om någon (mot förmodan) är intresserad av min förra limburk, så är den till salu..
Kanske blir nästa försök... betydligt dyrare, har inte bestämt mig för om det är värt det att slippa skrapa rutan, våren är trots allt här nu... (i alla fall regnar det här). Om någon är intresserad av att dela ett kit så kanske man skulle kunna göra det. Om någon (mot förmodan) är intresserad av min förra limburk, så är den till salu..
Jag har inte kommit igång att fixa med min bakruta. Det enda jag kan tipsa om - i all vänlighet - är att röra om blandningen noga. Jag misstänker att limmet skiktar sig så att det ledande, tyngre, materialet ligger i botten på "burken". Sen kan kan det vara bra att doppa penseln i botten för att få med sig det ledande guckat.
Om jag misslyckas med lagningen så är jag definitivt intresserad av att dela Permatexen med dig. Enda kruxet är att den levereras i en "sachet". Vet inte om limmet behagar torka tämligen omg efter man öppnat den påsen.
OT, ridax, vafan har du gjort med ditt nick?
Blir stressad, jag måste väl byta till ClasBandage any day...
Om jag misslyckas med lagningen så är jag definitivt intresserad av att dela Permatexen med dig. Enda kruxet är att den levereras i en "sachet". Vet inte om limmet behagar torka tämligen omg efter man öppnat den påsen.
OT, ridax, vafan har du gjort med ditt nick?
Jag kan erkänna att jag inte rörde om i burken så noga första gången och tog av materialet i toppen. Fast nu i morse när jag var ute i bilen och provmätte och såg att det inte hade fungerat, så tog jag fram limburken igen och rörde om ordentligt i den och mätte upp motståndet i materialet och det var det jag redovisade tidigare idag. Jag strök även ut en rand på ett papper för att det skulle få torka så jag skulle kunna se om det blev förändrade egenskaper efter torkning.
Nu gick jag precis och mätte på detta sträck och ser man på... nu ligger resistansen över ca 1 cm på knappt 200 Ohm och på ca 1mm avstånd fick jag motståndet till ca 70 Ohm.
70 Ohm ger ju 170 mA vilket ger 2W. Jag skall nog ut i bilen och provmåla en gång till...
Nu gick jag precis och mätte på detta sträck och ser man på... nu ligger resistansen över ca 1 cm på knappt 200 Ohm och på ca 1mm avstånd fick jag motståndet till ca 70 Ohm.
70 Ohm ger ju 170 mA vilket ger 2W. Jag skall nog ut i bilen och provmåla en gång till...
Nu har jag mätt och mätt och mätt. Hittar inget fel. Jag har gjort kontinuitetsmätning, kollat resistansen från båda hållen och mätt spänningen också. Jag kan inte se att det är ngr brott på tråden. Det kan hända att tråden är Ok, men ger sämre effekt än de andra trådarna.
Nu hade jag preppat med färgen och förvarat "burken" upp och ner för att få det ledande mtrlet överst mot locket.
Sen kan jag tipsa om Permatex brux som föreskriver 4 lager färg för att ge en tillräckligt bra ledande lagning.
Nu hade jag preppat med färgen och förvarat "burken" upp och ner för att få det ledande mtrlet överst mot locket.
Sen kan jag tipsa om Permatex brux som föreskriver 4 lager färg för att ge en tillräckligt bra ledande lagning.
http://www.permatex.com/documents/tds/Automotive/15067.pdf8. Wait for the surface to become tack free. Repeat the
application procedure four (4) times. Look through the
window from the inside; there should be no light showing
through the repaired area. Area repaired must be
completely opaque with an ohms resistance reading of
essentially zero (0) across the repair.
Klicka här för att svara