Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Nov 2008
    Län: VästraGötaland

En uggla! Hur fjäskar jag med denna?

I några nätter så har jag hört en uggla utanför huset.

Något som jag tycker är jättekul, dels för att jag ogillar möss...

Så jag vill ju att denna ugglan ska stannar för evigt.
    - Men hur fjäskar man med en uggla måntro?

Någon föda jag kan lägga ut? (iofs, då jagar den ju inte möss sen...)

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Dec 2004

Ugglor bygger ju i holk så några uggleholkar skulle ju dessutom främja tillökning.
    http://www.google.se/search?q=uggleh...w=1220&bih=604

3.    länk #3
    Veritass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götalands län

Hhm.... hade samma tanke vad det gäller igelkottar (har sett en vid huset)... efter att en av våra hundar blev huggormsbiten.
    Problemet är att igelkotten är verksam på natten & ormen på dagen...så, även om igelkotten kan ta orm om den är hungrig så kommer den väldigt sällan i kontakt med orm.

Vad det gäller ugglor så tror jag att det är bättre förutsättningar då mössen gärna springer runt på nätterna.

Hade gärna oxå haft ugglor i närheten av huset (om inte annat för att de ser väldigt coola ut)....kanske får ta & sätta upp ett par uggleholkar

4.    länk #4
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Ja, uggleholk är verkligen att rekommendera, fina grejer dom fåglarna.

EN kväll för några år sedan satt jag och tog en nattmacka i köket, hade bara ett levande ljus tänt. Plötsligt reagerade jag på något och tittade ut genom fönstret, där på staketet till byggställningen, bara 50cm ut från fönstret, satt den största fågel jag sett och stirrade mig rakt i ögonen. Kan fortfarande se den framför mig.

Även om igelkotten inte stöter på ormen, så käkar den väl äggen. Eller är det tvärtom kanske?
    Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: västra götaland

hej jag skulle gissa att det är kattuggla du har i din trädgård . det är de som är vanligast i tätorter (även om det i vinter varit en riktig ugglevinter med mängder av ugglor som kommit söderut från de norra landsändarna.)
    Här har du en ritning på kattuggleholk. Och skulle gissa att det inte är några problem att snickra ihop en sån med tanke på att detta är ett forum för husbyggare
    http://sofnet.org/index.asp?lev=821&typ=1

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Nov 2008
    Län: VästraGötaland

nu bor jag ju ute på landet och har berg å annat intill, men kanske är kattuggla ändå..

tråkigt nog blev den tyst när jag började mata hararna .... kanske lockade fram dom så han fick ätit sig så mätt så han tog semester

7.    länk #7
    Dalbotöss avatar
    Moderator Medlem: Sep 2009
    Län: Dalsland
    Inloggad
    Äsch, ge inte upp så lätt! Om du spikar ihop en holk, hänger upp den och väntar ett tag så flyttar det säkert in en söt liten uggla. De kan dock behöva hänga där ett tag innan de blir godkända.
    Den som varit hos dig är kanske bara ute och kollar grannmarken.
    Själv sätter jag upp olika typer av holkar varje år och gemensamt för alla sorters tilltänkta invånare är att de gärna vill att de skall hänga där ett tag och bli lite väderbitna innan de duger att ta i besittning.
    Utom i våras då de tog ner skogen strax utanför huset, då var det nästan så att de stackars små pippifåglarna satt på rad på stegen när jag hängde upp holkarna för att hitta någonstans att bo.

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Kattugglor har ett mycket speciellt läte, så det är lätt att veta att det är just kattugglor man har i närheten. Googla på fågelljud så hittar man kattuggleljuden.

Vi hade ett kattugglepar som satt bo i vår mycket stora och gamla ek. Där finns en djup klyka som de uppenbarligen tycke dög som bo. Eken står inte så många meter från huset och det var fascinerande att sitta helt stilla och vänta på ugglorna. När de flyger är de helt ljudlösa så det är egentligen mest när de landat o sitter på en gren man kan se dem.

När ungarna kläcktes blev kattuggleparet extra beskyddande. De attackerade våra katter när de gick för nära eken genom att flyga snabbt ner och över katten på 1 meters höjd. En unge såg vi flyga omkring, men vi tror att det var två men att den ena dog i boet. Söta som socker är de små ljusgrå dunbollarna. Anledningen till att vi kunde se ungen är att ungarna inte är så bra på att flyga i början utan tar sig till närmsta träd eller som i vårt fall till våra trädgårdsmöbler.

Tyvärr var det bara det året de boade hos oss. Antar att de hittade bättre bo nästa år. Vi har också tänkt att sätta upp holkar men inte kommit skott ännu.

9.    länk #9
    Veritass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götalands län

Även om igelkotten inte stöter på ormen, så käkar den väl äggen. Eller är det tvärtom kanske?
    Hhm... när det gäller just huggorm så är det ju inte bättre än att huggormsmamman "kläcker" äggen inne i magen & föder på så vis levande ungar....

Ingen skulle bli gladare än mig om man fick besök av ugglor som valde att bosätta sig intill huset eller i närheten & åt upp allt vad ormar heter.....skulle faktiskt vara riktigt skoj att i verkligheten se då en uggla "jagar" orm.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42