Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Thule, Mont Blanc eller....

Ska köpa takräcke till bilen - men det är ju en djungel!
    Skall sitta på en Audi A4 Avant 2011.

Siktar nog på fyrkantsrör på grund av cykelfästen som sitter bäst på dem.

Erfarenheter och synpunkter uppskattas

2.    länk #2
    legos avatar
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: uppsala

Har Thule Aero till cykel, kajak och allt annat. Cykelfästet sitter som berget, kajakerna likaså. Aldrig haft problem på något sätt. Det finns billigare noname tillbehör till fyrkantsstålen men jag vet inte, jag skulle hålla mig till tillverkarens egna prylar. Tror mina 'fötter' heter Rapid 757.

Farsan köpte nåt noname räcke och det är ju verkligen inte att rekommendera. Brickor och lösa delar till förbannelse, det åkte tillbaka till affären fortare än det gick att få dit skiten på railsen.

3.    länk #3

OK, låter bra. Cykelhållarna som jag har är jag nöjd med och sitter som sagt bäst på fyrkantprofil. Det blir lite speciellt när du ska ha upp 4 tävlingscyklar på taket... Men thules fötterna sitter bra säger du?

Det här med aeroprofiler och low noise och allt vad det heter. Spelar det egentligen någon roll när du sätter på en stor takbox eller ettt gäng cyklar? Kan tänka mig att det är skillnad om man åker omkring utan last dock. Personligen plockar jag ner takräcket då... Så snygga är de inte.

Någon med erfarenhete från Mont Blanc?
    Senast redigerad av mexitegel 2012-01-26 09:29

4.    länk #4
    legos avatar

Jag läste det som att du tyckte cykelhållare generellt sitter bättre på fyrkant, nu är jag med. Har du bra hållare som passar kör på fyrkant!

Jag är lite lat av mig och låter själva räcket sitta på under den del av året som jag använder det mycket, har aldrig haft problem med att det lossar och stör mig inte på ljudet från aero-profilen när jag kör olastat. Ett av säljargumenten är ju att det är tystare men jag har inte jämfört med fyrkant på min nuvarande bil så kan inte uttala mig. Lastat är det nog hugget som stucket, cykel/kajak/takbox väsnas en hel del i sig.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Jag har Mont Blac i alu och de är jag mycket nöjd med. Lätta, stadiga och låter minimalt. Vet dock inte hur de funkar med fyrkants cykelhållare då jag har Mont Blanc hållare också.

Det finns dock inte hållare till lågprofil rails till dessa utan bara till "stegar" och när jag frågade hade de inga under utveckling heller.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33

Har Thule på Passaten och MontBlanc på Caddyn och jag måste säga att jag är lite besviken på Thule räcket - Eller inte räcket som sådant utan låsningen för rattarna för snabbmontage - Dessa har ett par platspiggar under som låser handtaget när det är åtdraget. Men då dessa sticker ut vid montage och man vrider på vreden så är det lätt att dessa tar skada. Vilket som hänt i mitt fall så att en ratt inte fastnar i låst/intryckt läge. En klar kvalitetsbrist anser jag.
    MontBlanc räcket har left upp till förväntningarna, bortsett från att det nästan blev avskalat i ett trångt garage men det är en annan historia.

Här ser man en bild på Thules 757 fötter som jag har - Man skymtar den lilla pluppen bakom den ovala ratten. Kass lösning...

Sen tycker jag att det är lite trixit att få på bilen då den även släpper på railen när man släpper på spänningen, lyfter man det av bilen så har ena fästet som man håller nedåt en förmåga att glida ur och dunsa i backen..
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	757-thule-rapid-fotsats-reling.jpg
Visningar:	9
Storlek:	28.6 KB
ID:	56961  

7.    länk #7

Jag har Mont Blac i alu och de är jag mycket nöjd med. Lätta, stadiga och låter minimalt. Vet dock inte hur de funkar med fyrkants cykelhållare då jag har Mont Blanc hållare också.

Det finns dock inte hållare till lågprofil rails till dessa utan bara till "stegar" och när jag frågade hade de inga under utveckling heller.
    Märkligt, när kollade du upp det? Nu verkar det finnas, i allafall till min bil.

8.    länk #8

Det var i förra vintern jag kollade. Kollade nu och nu finns det! 3710 heter foten.

Dock så har de inte uppdaterat infon för BMW X5, de har fästen för stege listat trots att de bytt till låga rails på den modellen.

9.    länk #9

Slacker: ja, det där verkar ju lite beige. Men fördelen är ju, jmfr med Mont blanc (om jag fattar rätt) att man inte har några lösa verktyg för montaget. Ingen risk att man tappar bort någon specialnyckel mao.

10.    länk #10

Det är inga mer nycklar till Mont Blanc än Thule vad jag kan se. Det är en nyckel om man vill låsa vredet på MB, men det är det väl till Thule också?

11.    länk #11

Aha, det är nog dax att lämna datorn för lite live inspektion i butikerna :-)

12.    länk #12
    legos avatar

Här ser man en bild på Thules 757 fötter som jag har - Man skymtar den lilla pluppen bakom den ovala ratten. Kass lösning...
    Tänk va olika man kan tycka Har plupparna gått av på dina alltså?

Att fötterna åker av har jag aldrig varit med om. Att de går att skjuta rören är ju för att man ska kunna justera placeringen på taket, riktigt smidigt när de ska på tycker jag!
    Jag gick ut och kollade på mina nu mitt i inlägget. I ändarna på aerorören sitter skydd som gör att fötterna inte kan åka av och dom sitter hårt, i alla fall på mina. Inte ens när jag försökte få av dem med lite vårdslös simulering ramlade fötterna av... Kanske är annorlunda om man har fyrkantsprofil.

Thule har också nycklar och det till förbannelse om man har mycket tillbehör. I övrigt verktygslöst.

13.    länk #13
    pipewelders avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

Min erfarenhet när det gäller takräcken är att billigt är bäst. Billigare varianter är inte på nåt sätt sämre än dyrare, jag köpte mitt senaste takräcke från Finland (no-name-märke) och det var då minst lika stabilt som Thule-räcket jag köpte till min förra bil.

14.    länk #14

Nu har jag beställt ett Mont Blanc, så får vi hoppas det blir bra. 1288 kr på ad-bildelar - det var förvånansvärt billigt tycker jag

Tack för alla inlägg

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42