Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Uppsala

Nytt bak "lemmel" till släpvagn

Hallo.

Kanske inte det bästa forumet att fråga detta men problemet uppkom iaf när jag köpte inredning till mitt hus :)

Jag va till bauhaus i Uppsala och köpte en heltäckningsmatta, bor i Gävle.
    Mattan va ju så lång så jag va tvungen att fälla ner bak lemmeln på släpet, alltså ramen i bak. Tog dockninte bort den då jag trodde den satt fast (jag känner mig lite blond just nu) och den måste fallit av efter vägen :blushing: . Nu är det så att jag lånat släpet och funderar om jag kan köpa ett nytt sånt till de jag lånat släpet av. Någon som vet, och vart vänder jag mig isf?

Tack på förhand om någon har något svar.

2.    länk #2
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

ajdå.
    kolla vad du har för märke på släpet och åk eller ring till en säljare.

3.    länk #3
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Kör tillbaka samma väg så hittar du nog din baklem i vägkanten.
    .......or oatävööööööööö

4.    länk #4
    baxs avatar
    bax
    Senior medlem Medlem: Apr 2006
    Län: Härliga Härjedalen

Det är väl efter E4:an, med 2+1-fil och mitträcke (?)
    Liten chans att lemmen ligger kvar eller står upprest i plogkanten, men har du tur så...
    Annars kolla märke och modell på vagnen och ring en säljare.
    Är vagnen gammal får du nog vända dig till en svets-/plåtverkstad.
    Sådärja!.....Nämen?...Vafan nudå?

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Örebro

http://www.transport-trading.se/ brukar jag handla på.
    Tomt inköpt, planering av nybygge pågår. Bor i stenhus, 300+ kvm på landet.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Örebro

Och det stavas med ä tror jag. Bakläm.
    Tomt inköpt, planering av nybygge pågår. Bor i stenhus, 300+ kvm på landet.

7.    länk #7
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

jepp, släp har lämmar. Inte något annat....

8.    länk #8
    baxs avatar
    bax
    Senior medlem Medlem: Apr 2006
    Län: Härliga Härjedalen

Ja jag tänkte väl....
    Men jag vågade inte stava med ä då de andra inte gjort det.
    Nu känner jag mig blond....fast jag inte har nåt hår
    Sådärja!.....Nämen?...Vafan nudå?

9.    länk #9
    misingens avatar
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: kalmar

Nej, varken lämmel och lem är riktigt rätt ord. Läm ska det vara.

10.    länk #10
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Man ska tala till bönder på bönders vis, därför är det meningslöst att skriva Ä om man ska kommunicera med en som bor nära (nera) stockholm då denna bokstav inte finns i uttalet.
    .......or oatävööööööööö

11.    länk #11
    MathiasSs avatar

Man ska tala till bönder på bönders vis, därför är det meningslöst att skriva Ä om man ska kommunicera med en som bor nära (nera) stockholm då denna bokstav inte finns i uttalet.
    Vafan.

Förutom att jag känner mig förolämpad och kränkt av ditt uttalande vill jag påpeka det ologiska i dra en ordvits som kombinerar ordet "bönder" och "Stockholm" när man själv bor i Blekinge.

Geografirasism är vad det är!

Edit: Måste lägga till en annars är det någon fredagstrött som tänder snett (snätt?).
    Edit2: Hur lång tid tar det innan Anders påpekar att det inte heter "ordvits"?

12.    länk #12
    Norrhyttans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Dalarna

Det är väl efter E4:an, med 2+1-fil och mitträcke (?)
    Motorvägen mellan Uppsala och Gävle är just motorväg. Det enda som är enfiligt är avfarterna.

Till trådstartaren: Åk och leta. Har du tur hittar du den utan allt för stora skador. Har du otur får du köpa en ny hos tillverkaren.
    Heder att du ens bryr dig. Min erfarenhet är att nio av tio som lånar släp 1) alltid har sönder något, 2) skiter i att tala om det vid återlämnandet, och 3) vägrar ersätta skadorna de orsakat med hänvisningen "nä, det var så när jag hämtade släpet".

Olyckor händer. Bra människor, som trådstartaren, ser till att ordna till sina misstag.

Senast redigerad av Norrhyttan 2012-01-27 12:05

13.    länk #13
    MathiasSs avatar

Min erfarenhet är att nio av tio som lånar släp 1) alltid har sönder något, 2) skiter i att tala om det vid återlämnandet, och 3) vägrar ersätta skadorna de orsakat med hänvisningen "nä, det var så när jag hämtade släpet".

Sådant slipper man när man skaffar ett stort släp som bara man själv har körkort nog att framföra....

14.    länk #14
    Norrhyttans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Dalarna

Sådant slipper man när man skaffar ett stort släp som bara man själv har körkort nog att framföra....
    Det funkar inte på landet. Här har alla ABECEDE-kort. Å andra sidan har alla egna släp också, så problemet är mindre här. När jag bodde i Stockholmstrakten var det ett jäkla släplånande jämt. Och alltid kom det tillbaka med trasigt stödhjul och en ihopvikt stänkskärm.

15.    länk #15
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    eller står upprest i plogkanten,
    Har ni snö där uppe?
    Den som vet mest, gissar minst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42