Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)

Visa resultat för omröstning: Skulle du som icke troende kunna tänka dig att ha ditt barn på kristen förskola?

Antal röster
96. Logga in för att rösta
  • Ja

44 45.83%
  • Nej

52 54.17%
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Värmland

Ickekristen - Kristen förskola?

Hej!

Nu har jag ju varit medlem här på byggahus och läst en hel del och många av er har ju vettiga åsikter om det mesta. Så jag tänkte rådfråga er om ett problem.

Jag pendlar till jobbet med tåg varje dag. I anslutning till stationen finns en förskola som drivs av Pingstkyrkan. Andra förskolor ligger åt helt fel håll från stationen så denna ligger helt suveränt till rent praktiskt. Andra förskolor kräver troligen att vi skaffar en bil till som jag kan hämta barnen med, eller cykel med cykelkärra (inte smidigt på vintern) eller 15 minuters promenad.

Dessutom kan vi få plats direkt i denna förskola, väljer vi annat så kommer vi få vänta till hösten.

Hur ser ni på att som ickekristen men med öppet sinne sätta era barn i en kristen förskola?

Mvh,
    Jonas

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2007
    Län: Östergötland

Vad skiljer förskolorna åt i övrigt? Arbetar de enligt samma läroplan men ber bordsbön? Hur stor är de kristna inslagen?

3.    länk #3
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Min åsikt. ALDRIG!
    Sätta sitt barn i en skola där de tror på en hittepåfarbror med vitt skägg.

Då köper jag hellre en bil eller går ner i tid på jobbet för att få det att fungerar med en annan skola istället.

4.    länk #4

De arbetar enligt samma läroplan men ber bordsbön. Sen har de en samling i veckan som har kristet tema.
    Tror inte det är speciellt stora kristna inslag, förrutom bordsbönen och en samling.

Vi ska dit på besök nästa vecka och prata lite med dom.

Andra fördelar är att de är färre barn per lärare på den förskolan och de vi pratat med har varit väldigt trevliga och vill ha oss, trots att vi varit väldigt tydliga med att vi inte är kristna.

Suhagg: Vi pratar förskola här, barnen kommer gå i vanlig skola sen.

Jag tänker så här att om vår son (senare söner) kommer hem och pratar om gud får vi väl kompensera genom att prata om alternativen hemma, samt om det skulle komma fram att de försökt tuta i honom nåt så skulle jag ju ta honom ur förskolan direkt ...

Kristna värderingar har jag inget problem med i övrigt, de är ju mestadels sunda ...

5.    länk #5
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Ja varför inte.
    Dina barn erhåller en bredare världsbild.

Men var beredd på att få en del "svåra" frågor hemma sen, "svåra" om du inte alls är troende kristen eller bara lite småtroende.
    Vad svarar man t.ex. när de små liven plötsligt frågar: "Var är jesus nu?"

Det har vi märkt nu när våra barn har varit lite på en liten barngrupp (1 ggn i veckan) här i den Svenska kyrkan. Där pratar dom ju lite om en del saker som inte brukar komma upp här hemma.
    Den som vet mest, gissar minst.

6.    länk #6
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 44
    Län: skåne Tomelilla

Så länge det är på en balanserad nivå är väl en kristen förskola något problem
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

7.    länk #7

Tack för responsen Mikael_L!

8.    länk #8

Jag skapade en omröstning i frågan

9.    länk #9
    bonniers avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

Håller med GöranW et.al. , så länge vi inte pratar Livets Ord eller fundamentalism borde det inte innebära problem. Om man är negativ/osäker till kristendom, eller religion i allmänhet, så kan man väl hålla koll på att det inte prackas på barna saker som man inte står för själv.

10.    länk #10
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    ..., så kan man väl hålla koll på att det inte prackas på barna saker som man inte står för själv.
    Ja precis.
    Jag som inte vill att dom prackas på allt sån där sminkskit, fjortisidiotier, taskiga attityder, röka/snus/alkohol osv osv, jag har nog en del att hålla koll på.
    Med all j** hjärntvätt runt om överallt så kan ju en någorlunda moderat kristen fsk knappast bli ens värsta huvudvärk.
    Den som vet mest, gissar minst.

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: May 2006

Jag skulle prata mer med både personal och med föräldrar som har sina barn på förskolan. Att förskolan drivs i kyrklig regi betyder inte nödvändigtvis att det "märks" i verksamheten eller ens att personalen är engagerade i det aktuella trossamfundet. Sen får du förstås fråga dig om du skulle tycka att det vore negativt eller ej om dina barn eventuellt skulle bli pingstvänner trots att du är ickekristen.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Dalarna

Skulle säga att du kan vara lugn. Utöver det uppenbara, man har en tro som många av våra helgdagar bygger på och ditt barn därmed "riskerar" får en lite djupare koll på vad julafton och påsk är, så finns det lika mycket och lika lite inskränkta personer inom frikyrkor, svenska kyrka och icketroende.

Färre barn per lärare låter i mina öron som ett stort plus..

/M

13.    länk #13
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Län: Skåne län

Dessutom kan vi få plats direkt i denna förskola, väljer vi annat så kommer vi få vänta till hösten.
    Enligt Skollagen (2010:800) 8 kap. 14 § ska kommunen erbjuda en plats inom 4 månader från att vårdnadshavaren anmält önskemål om plats.

Nu finns det olika sätt för kommuner att lösa detta. När vi flyttade senast så fick vi dagisplats 7 km åt fel håll i förhållande till våra arbeten och som grädde på moset finns det inte rimliga kommunala kommunikationer mellan hemmet och dagis.

14.    länk #14

Modig: Jag har inget problem i att mina barn engagerar sig i nåt de tror på, oavsett om det är religion eller något annat, men jag vill ju såklart inte att de ska bli påprackade något som de själva inte väljer.

Sen är jag ju en smula skeptiskt till att det är Guds förtjänst att jag har mat för dagen ... Men det får man väl som sagt var tala med barnen om hemma så de får den andra sidan av myntet också, sedan får de väl välja själva vad de tror mest på.

Tigger: Ja de praktiska fördelarna är många i just mitt fall, det är det man får väga mot eventuella nackdelar (om det nu egentligen finns några nackdelar).

15.    länk #15

Olsin: absolut, vi kan få en plats på en temporärt anordnad förskola där han kommer träffa massa kompisar som han sedan kommer att få lämna då han får en plats på en riktig förskola...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42