Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)

Visa resultat för omröstning: Skulle du som icke troende kunna tänka dig att ha ditt barn på kristen förskola?

Antal röster
96. Logga in för att rösta
  • Ja

44 45.83%
  • Nej

52 54.17%
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #106
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Sett ur ett hjärntvätts/indoktrineringsperspektiv går det nog dock till historiens sämsta eftersom det så vitt jag vet aldrig resulterat i att någon deltagare på ungdomsverksamheten blivit medlem i församlingen.
    Därmed inte sagt att man inte hade ambitionen...

2.    länk #107
    Senior medlem Medlem: Jan 2008

Naturligtvis är det dåligt föräldraskap att försöka avskärma sina barn från verkligheten och bara pracka på sina egna värderingar. Spelar ingen roll om det är religiösa, politiska eller sportsliga saker, låt ungarna upptäcka verkligheten. Att man som förälder kan ha åsikter är helt ok men låt ungarna bli egna individer istället för misslyckade kopior av föräldrarnas värderingar.
    Jag har även hört tokstollar som väljer studiecirklar efter vilket förbund som arrangerar dem istället för att se till innehåll etc etc.
    Du har inte helt fel, men om inte jag som förälder påverkar barnen så gör någon annan det. Bättre att jag gör det.

3.    länk #108
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Dalarna

Indoktrinera/hjärntvätta, i ordets rätta bemärkelse, tveklöst nej. (Läs http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rntv%C3%A4tt så kanske ordet används lite sparsammare i fortsättningen)

Erbjuda alternativ för ungdomar i samhället? Ja.

Tacksamt ta emot medlemmar som friviligt vill gå med? Givetvis, precis som vilken ideell förenings som helst.

/M

4.    länk #109
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010

31 mot 45!

Oj då, nu står det 31 för och 45 mot kristen förskola!

5.    länk #110
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg
    Inloggad
    Jag gick aldrig på dagis (mamma slutade jobbet när jag föddes och blev hemmafru 14 år framåt), men mina 4 syskon gjorde det. Däremot så gick jag på kyrkis hos Svenska kyrkan på onsdagar, vilket kanske är samma sak som söndagsskola? Det var i alla väldigt roligt. Vi byggde kuddborgar, målade olika saker, gick spökpromenad, sjöng sånger m.m. I slutet av varje träff så satte vid oss i en ring och höll varandra i händerna och sjöng en speciell sång som jag bara minns en fras från, men skulle gärna lära mig igen. Eller åtminstone få höra igen.
    "Vi sätter oss i ringen och håller varann i hand", började den.

Edit: Här hade vi den. En inspelning från 1972.
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2012-01-30 23:26

6.    länk #111
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2005

Vi sätter oss i ringen,
    och tar varann i hand.
    Vi är en massa syskon,
    som tycker om varann.
    För Gud är allas pappa,
    och jorden är vårt bo.
    Och vi vill vara vänner,
    med alla må ni tro.

Vi sätter oss i ringen,
    och tar varann i hand.
    Vi är en massa syskon,
    som tycker om varann.
    Tack gode Gud för jorden,
    och alla människor.
    Gör en familj av alla,
    en enda jättestor.

7.    länk #112

För Gud är allas pappa,
    och jorden är vårt bo.
    Tack gode Gud för jorden,
    och alla människor.
    En förklaring till varför 47 här röstar nej till kristen förskola när man själv är icke kristen.

8.    länk #113
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: västmanland

Rättshaverist.

Aldrig i livet, kan inte stå bakom det som kristendomen i allmänhet och bibeln i synnerhet föreskriver.
    Vet att det inte har så mycket med sakfrågan att göra men måste ändå fråga om det betyder att det finns inget i den västerländska- kulturen, -lagen, - traditioner eller liknande du lever efter.

Med tanke på att i princip hela vårat rättssystem bygger på de 10 guds buden, högtider (även om de har haft en annan betydelse i historiska perspektiv.)

Sedan tror jag inte att du har tillräckliga kunskaper om bibeln för att säga att du inte står bakom den. (Och snälla referera inte till gamla testamentet då det enbart bevisar att ni/du inte begriper något av bibeln.)

9.    länk #114
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Med tanke på att i princip hela vårat rättssystem bygger på de 10 guds buden,
    Nja ... nu drog du väl lite väl höga växlar?

Nu är jag helt klart ute i tassemarkerna och stryker men ,... jag tror att vårt rättssystem har ganska mycket av sitt ursprung från antikens greklands rättssystem samt det romerska.
    Men sen framförallt från de framväxande europeiska rättssystemen från romarrikets fall fram till ungefär då Sveriges stormaktstid, då våra egna tankar om lag och rätt alltmer färgade vårt eget rättssystem.
    Senast redigerad av Mikael_L 2012-02-07 10:19
    Den som vet mest, gissar minst.

10.    länk #115
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Värmland

Oj då, nu står det 31 för och 45 mot kristen förskola!

Hehe nu har ja-sägarna hämtat ikapp till 41 mot 49

Trodde aldrig det skulle bli sån debatt om det här ämnet ...

edt: 49 mot skulle det ju vara.
    Senast redigerad av dijonken 2012-02-07 10:48

11.    länk #116

Hehe nu har ja-sägarna hämtat ikapp till 41 mot 46
    Ja, men de som är emot har ju ökat till 49.

12.    länk #117
    Senior medlem Medlem: Dec 2009

Vet att det inte har så mycket med sakfrågan att göra men måste ändå fråga om det betyder att det finns inget i den västerländska- kulturen, -lagen, - traditioner eller liknande du lever efter.

Med tanke på att i princip hela vårat rättssystem bygger på de 10 guds buden, högtider (även om de har haft en annan betydelse i historiska perspektiv.)

Sedan tror jag inte att du har tillräckliga kunskaper om bibeln för att säga att du inte står bakom den. (Och snälla referera inte till gamla testamentet då det enbart bevisar att ni/du inte begriper något av bibeln.)
    Precis som Mikael skriver så har de 10 gudsbuden väldigt lite med vårt rättssystem att göra...mer korrekt vore att säga att de 10 buden bygger på en allmängiltig rättsuppfattning som inte skiljer sig speciellt mycket mellan de monoteistiska kulturerna eller de "andra". Det är knappast så att mord, stöld osv är allmänt accepterat i Indien, Japan eller hos avlägsna naturdyrkande djungelfolk...

Dessutom har rättsystemen i kristna, och andra länder, ändrats kontinuerligt genom åren...det var olagligt att vara "gudsförnekare" tills inte alltför länge sedan...dödstraff var fullkomligt förenligt med kristna värderingar (Vilket det fortfarande är i en del länder..typ USA..)

Med tanke på att den Judiska religionen bara använder Gamla testamentet, och att även Koranen har både Abraham och Jesus i sina texter ska du nog inte sätta dig på för höga hästar angående huruvida din tolkning av bibeln som helhet är den rätta...

13.    länk #118
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

Jag tror du blandat ihop hönan och ägget där. Budorden har sin grund i det som var rättssystemet då, kombinerat med lite stuff som var praktiskt.

14.    länk #119
    Junior medlem Medlem: Aug 2009

Kan inte du förklara varför det enbart är nya testamentet som gäller?

(Precis som du skriver ovan är mina bibelkunskaper minst sagt bristfälliga)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42