Kan man bli för gammal för att skjuta raketer och smälla smällare?

• Antal röster
    76
Skadorna är en ickefråga, det snackas inte om att förbjuda Vasaloppet trots att det dör ungefär en varje år, och åtskilliga skadar sig.

När det gäller djur så handlar det mycket om vad man lär dem. Varken hundar eller tamråttor har varit oroliga för pyroteknik för mig, därför att jag från början lärt dem att det är spännande, inte farligt. Har man skotträdda djur så har man ju dessutom möjligheten att hålla dem på avstånd från fyrverkerier på nyårsafton.

Att det är slöseri med pengar är också en ickefråga. Hur många har inte hobbies som egentligen är slöseri med pengar?

Miljöfrågan likaså. Det är så små mängder och de försvinner så fort.

Vad som däremot borde finnas, och som skulle lösa merparten av problemen, är ett nykterhetskrav för att få hantera pyroteknik, och att det görs täta kontroller av polisen. Merparten av problemen kommer av dåligt omdöme, oftast på grund av alkohol. Jag har stått på en balkong och sett ett gäng stupfulla vuxna (gamla nog för att veta bättre) försöka få iväg ett 50-tal raketer, och ingen av dem startade rakare än 30 graders vinkel från marken, de flesta for iväg längs marken, många träffade bilar osv.

I år såg jag dessutom många såna där små pappers-varmluftsballonger som drivs av något brinnande bränsle. Jag undrar hur dessa är ur brandskyddssynvinkel? Vad händer om en sådan ballong tar eld och kraschar på fel ställe innan den brunnit ut?

Dessutom, de omogna personerna som lade en pjäs i min brevlåda och därmed sotade ner min post (mestadels reklam, men ändå, kan hoppas att jag inte kommer vem de är...

För att svara på TS fråga:

Ja, i år var ungarna för gamla för att bry sig, så det blev inget. :(

Argumentet att skotträna djur begriper jag inte.
1. Vilda djur, hur träna dom?
2. Varför ska djurägare lägga tid och resurser på att träna sina djur, för andras nöjen.

Thomas59
Troberg skrev:
Skadorna är en ickefråga, det snackas inte om att förbjuda Vasaloppet trots att det dör ungefär en varje år, och åtskilliga skadar sig.
Ickefråga? Knappast för dem som dör, förlorar synen, ben, armar, fingrar, delar av ansiktet. Att jämföra skador orsakade av pyroteknik med skador man kan ådra sig i Vasaloppet är väl en något märklig jämförelse då dessa skador i huvudsak drabbar den utövande medan skador osakade av pyoteknik lika väl kan drabba tredeje man. Även jämförelsen i övrigt är märklig.

Troberg skrev:
När det gäller djur så handlar det mycket om vad man lär dem. Varken hundar eller tamråttor har varit oroliga för pyroteknik för mig, därför att jag från början lärt dem att det är spännande, inte farligt. Har man skotträdda djur så har man ju dessutom möjligheten att hålla dem på avstånd från fyrverkerier på nyårsafton.
Samma här. Det är tredje man som drabbas och att vissa djur inte är rädda för smällare vittnar väl mest om din okunnighet. Att man som djurägare ska ställa in allt vad firande heter för att "hålla djuren på avstånd" är ju ett direkt fånigt uttalande. Du är välkommen med din bil med hästtransport nästa nyår. Jag ska ta en stol och sätta mig ner och titta på när du flyttar ca 50 hästar från våra tre stall. Det ska bli intressant och vart hade du tänkt flytta dem? Visserligen kan du chansa på att det bara är vissa hästar som får panik men det kan bli svårt att veta vilka. [/QUOTE]

Troberg skrev:
Att det är slöseri med pengar är också en ickefråga. Hur många har inte hobbies som egentligen är slöseri med pengar?.
Sant!

Troberg skrev:
Miljöfrågan likaså. Det är så små mängder och de försvinner så fort..
Ingen aning. Möjligt att du har rätt.

Troberg skrev:
Vad som däremot borde finnas, och som skulle lösa merparten av problemen, är ett nykterhetskrav för att få hantera pyroteknik, och att det görs täta kontroller av polisen. Merparten av problemen kommer av dåligt omdöme, oftast på grund av alkohol. Jag har stått på en balkong och sett ett gäng stupfulla vuxna (gamla nog för att veta bättre) försöka få iväg ett 50-tal raketer, och ingen av dem startade rakare än 30 graders vinkel från marken, de flesta for iväg längs marken, många träffade bilar osv..
Ytterligare en helt orealistisk tanke och knappast genomförbar. Nästan i klass med vissa av dina andra ideologier.

Troberg skrev:
I år såg jag dessutom många såna där små pappers-varmluftsballonger som drivs av något brinnande bränsle. Jag undrar hur dessa är ur brandskyddssynvinkel? Vad händer om en sådan ballong tar eld och kraschar på fel ställe innan den brunnit ut?
.
I din värld är ju ev skador en ickefråga (så jag ser inte riktigt stringensen i ditt resonemang) men i princip gäller samma frågeställning för raketer, som bränt ut ett antal lägenheter genom åren. Fullt att jämföra med en sträckning eller stukning under Vasaloppet eller...?

I somras tände förresten en sån ballong på gräset i en av våra hästhagar (med hästar i). Som tur var fanns det folk på plats då samma gäng strax innan haft det dåliga omdömet att skjuta raketer direkt över hästhagarna.

Troberg skrev:
Dessutom, de omogna personerna som lade en pjäs i min brevlåda och därmed sotade ner min post (mestadels reklam, men ändå, kan hoppas att jag inte kommer vem de är...
Inte värre än ett skavsår Troberg. Bara att bryta ihop och gå vidare. Inte straffar du väl skon för att du fått skavsår.

Vilda djur, hur träna dom?
De håller sig bara undan, och de är inte direkt i stadsmiljö ändå.

Varför ska djurägare lägga tid och resurser på att träna sina djur, för andras nöjen.
Man vill att djuret ska vara lugnt och tryggt i alla miljöer. De får till exempel inte få panik och sticka iväg för att någon tutar. Skotträning är bara en del av detta.

Ickefråga? Knappast för dem som dör, förlorar synen, ben, armar, fingrar, delar av ansiktet. Att jämföra skador orsakade av pyroteknik med skador man kan ådra sig i Vasaloppet är väl en något märklig jämförelse då dessa skador i huvudsak drabbar den utövande medan skador osakade av pyoteknik lika väl kan drabba tredeje man. Även jämförelsen i övrigt är märklig.
Nej, jämförelsen är rimlig, och skulle kunna tillämpas på högvis med andra fritidsaktiviteter. Fallskärmshoppning, klättring, hiking, segling osv.

att vissa djur inte är rädda för smällare vittnar väl mest om din okunnighet.
Bullshit, jag har personlig erfarenhet av att vissa djur inte bryr sig ett dugg om smällare (eller dammsugare, skällande hundar och en massa andra saker som låter).

Att man som djurägare ska ställa in allt vad firande heter för att "hålla djuren på avstånd" är ju ett direkt fånigt uttalande.
Det är en del av att vara djurägare. Jag är själv djurägare och har ställt in större saker än så för djurens skull.

Ytterligare en helt orealistisk tanke och knappast genomförbar.
Varför är den ogenomförbar? Det finns många poliser ute på nyår, hur svårt skulle det vara att statuera exempel genom att låta de värsta fylle-smällarna blåsa och dra dem inför rätten? Det handlar bara om att ge polisen de verktyg de behöver, och det är lagstiftning.

I din värld är ju ev skador en ickefråga (så jag ser inte riktigt stringensen i ditt resonemang) men i princip gäller samma frågeställning för raketer, som bränt ut ett antal lägenheter genom åren.
Risken är dock ganska liten, de är inte gjorda för att brinna så länge. Mindre risk än en tappad cigarett. Lägenhetsbränder är dessutom oftast relaterade till fylla i kombination med pyro.

Ballonger brinner längre och kan landa långt borta, där man inte ser vad som händer.

Inte värre än ett skavsår Troberg. Bara att bryta ihop och gå vidare. Inte straffar du väl skon för att du fått skavsår.
Nja, brevlådan blev så bränd att jag nog måste byta den. De hade ju kunnat lämna en peng i alla fall.

Jag tycker att dina argument genomsyras av viss egoism.
Det är ju inte direkt så att smällare och raketer bara förekommer i innerstäder.
Här har vi ofta rådjur och räv i trädgården. Även älgar har passerat.
Jag kan bara föreställa mig hur stressade småviltet blir av ljudet och ljuset som syns och hörs ett par km bort.
Håller dock med dig om alkohol och pyroteknik. Även om kontrollen blir omöjlig, så sänder man signaler.

Jag har hund, tamråttor och marsvin, och har dagligen rådjur och räv på tomten, och på sommaren bäver. Har också massor av möss, sork, ankor och liknande på tomten. De verkade inte bry sig nämnvärt.

Hästarna i hagen var lite oroliga, men inte skrämda, bara rastlösa.

Jag tror vilda djur är betydligt tuffare än våra tama, och även våra tama kan läras att hantera ovana miljöer, och man bör göra det av många skäl.

Mikael_L
Jag var barnsligt förtjust i smällare och raketer i min barndom/ungdom.
Men nu har jag inte köpt något på minst 20 år, så tydligen kan man alltså bli (känna sig!) för gammal.

Men jag tittar fortfarande gärna på ett fyrverkeri, och då företrädesvis ett fullstort, välkomponerat och skött av experter.
Så jag tycker det kan få vara ett enda stort rejält fyrverkeri under en högst begränsad tid, istället för detta eviga småsmällande under flera dagar och sen typ 100st små fjesiga och dåliga fyrverkerier utspridda under en timme runt tolvslaget.
Och jag skulle hellre pynta för min andel av ett riktigt fyrverkeri istället för att skjuta av ett eget fjuttigt som inte ens är kul att titta på.

Fördelarna är ju många, men att själv kunna titta istället för att ränna runt och tända ...
...att (nästan) utan risk dra i sig lite fuskskumpa under kvällen och ändå få ta del av ett fyrverkeri.

Men skulle det av någon anledning inte alls finnas något fyrverkeri i närheten (pga hur man bor eller att trenden svängt så inga bränner av några raketer, t.ex) så skulle jag nog bli sugen att köpa en sån färdig låda, med en enda stubintråd att tända. :)

Hmmm....tänkte på en sak...hur hanterar alla vilda djur jaktsäsongerna? Då skjuts det ju på "hemmaplan", inte lika tätt mellan smällarna men betydligt närmare, ska det också förbjudas. För att inte tala om alla skjutbanor som oftast ligger "skogligt" till.
I övrigt gällande att träna tamdjur osv....hört talas om jakthundar?

Gällande ansvar och pyroteknik så har vi först åldersgräns på köp av grejerna, alltså finns det ju någon vuxen som ska stå till svars för ev olycka, är man "ur stånd" för att hantera grejerna så kan man ju hoppas på att det finns någon i närheten med civilkurage nog att hojta till.

Risker för olyckor som innebär skador/dödsfall finns överallt och det är även i hanteringen med pyroteknik personers egna ansvar att allt sköts rätt, jag menar, det finns varningstexter på prylarna på samma sätt som att man varnas att inte genomföra ett vasalopp om man inte är tränad/frisk nog.....eget ansvar (precis som djurägare har för sina djur).
Det finns ju för övrigt olika saker att välja på, proffsen tex använder ju inte raketer just för risken att vinden tar dom osv så man kan ju kanske börja med att begränsa försäljningen till olika typer av "lådor" endast.

Att sen ha respekt för andras vilja är ju bra men som djurägare har man ju ett ansvar för sina djur (precis som man har för tex sina barn) och fixar inte djuren pangandet så är det först och främst upp till djurägaren att se till att djuret är tryggt (att det blir nyår och smällande kan ju inte komma som en överraskning direkt), hur det ska gå till kan ju bara djurägaren veta då den känner sina egna djur. Visst finns det djur som tex hästar som man inte kan flytta runt hur som helst från ett fyverkeriområde till ett pangfritt område men va fan....den dagen jag kan under ett år konstatera att jag inte trampat i/sett hässkit och/eller hundskit på de skogsvägar och promenadleder samt i parkerna i stan så ska jag ge fan i att skjuta något under nyår (och andra tillfällen).

Sen en annan sak som är ett fånigt "anti" argument, det här med att inte skjuta med tanke på de krigsdrabbade flyktingar vi har i landet....ja, de jag känner från Iran, Irak, Kurdistan, fd Jugoslavien osv känner ingen likhet med nyårsfyverkeri och krig. Mina flyktingbekanta som stått med en AK i högsta hugg eller gömt sig i en hydda i en krigszon kanske har fel och är totalt miljöförstörda då...men vad vet jag.
I det område mitt i stan där jag bor så var det fler med invandrarbakgrund (1:a, 2:a eller 3:e generation) som hade raketer och annat pyrotekniskt än det var svenskar (området består till 10-20% max av personer med invandrarbakgrund) och den syrianska familjen i grannfastigheten hade ett makalöst fyverkeri.

Redigerat:
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Hmmm....tänkte på en sak...hur hanterar alla vilda djur jaktsäsongerna? Då skjuts det ju på "hemmaplan", inte lika tätt mellan smällarna men betydligt närmare, ska det också förbjudas. För att inte tala om alla skjutbanor som oftast ligger "skogligt" till.
I övrigt gällande att träna tamdjur osv....hört talas om jakthundar?

Gällande ansvar och pyroteknik så har vi först åldersgräns på köp av grejerna, alltså finns det ju någon vuxen som ska stå till svars för ev olycka, är man "ur stånd" för att hantera grejerna så kan man ju hoppas på att det finns någon i närheten med civilkurage nog att hojta till.

Risker för olyckor som innebär skador/dödsfall finns överallt och det är även i hanteringen med pyroteknik personers egna ansvar att allt sköts rätt, jag menar, det finns varningstexter på prylarna på samma sätt som att man varnas att inte genomföra ett vasalopp om man inte är tränad/frisk nog.....eget ansvar (precis som djurägare har för sina djur).
Det finns ju för övrigt olika saker att välja på, proffsen tex använder ju inte raketer just för risken att vinden tar dom osv så man kan ju kanske börja med att begränsa försäljningen till olika typer av "lådor" endast.

Att sen ha respekt för andras vilja är ju bra men som djurägare har man ju ett ansvar för sina djur (precis som man har för tex sina barn) och fixar inte djuren pangandet så är det först och främst upp till djurägaren att se till att djuret är tryggt (att det blir nyår och smällande kan ju inte komma som en överraskning direkt), hur det ska gå till kan ju bara djurägaren veta då den känner sina egna djur. Visst finns det djur som tex hästar som man inte kan flytta runt hur som helst från ett fyverkeriområde till ett pangfritt område men va fan....den dagen jag kan under ett år konstatera att jag inte trampat i/sett hässkit och/eller hundskit på de skogsvägar och promenadleder samt i parkerna i stan så ska jag ge fan i att skjuta något under nyår (och andra tillfällen).

Sen en annan sak som är ett fånigt "anti" argument, det här med att inte skjuta med tanke på de krigsdrabbade flyktingar vi har i landet....ja, de jag känner från Iran, Irak, Kurdistan, fd Jugoslavien osv känner ingen likhet med nyårsfyverkeri och krig. Mina flyktingbekanta som stått med en AK i högsta hugg eller gömt sig i en hydda i en krigszon kanske har fel och är totalt miljöförstörda då...men vad vet jag.
I det område mitt i stan där jag bor så var det fler med invandrarbakgrund (1:a, 2:a eller 3:e generation) som hade raketer och annat pyrotekniskt än det var svenskar (området består till 10-20% max av personer med invandrarbakgrund) och den syrianska familjen i grannfastigheten hade ett makalöst fyverkeri.
EGOIST!

Killen som blev skadad i benet, som sen fick amputeras, har själv bett om att man ska gå ut med uppmaningar till folk att avstå från raketer och smällare. Jag lyssnar hellre på de som drabbats än nån egoist som svamlar om lite allt möjligt för att rättfärdiga sitt pyrotekniska intresse.

Att jämföra vilda djur med tamdjur visar bara att du inte vet vad du pratar om. Menar du sen på fullt allvar att du ska kunna smälla smällare/skjuta rakter som nån sort hämd för att du trampat i hästskit och att det då är den som drabbas av ditt barnsliga nöje som ska ta ansvar för vad du ställer till med? Är du 5 år eller?

Thomas59 skrev:
EGOIST!

Killen som blev skadad i benet, som sen fick amputeras, har själv bett om att man ska gå ut med uppmaningar till folk att avstå från raketer och smällare. Jag lyssnar hellre på de som drabbats än nån egoist som svamlar om lite allt möjligt för att rättfärdiga sitt pyrotekniska intresse.
Svårt att veta om du trollar eller ej men jag förutsätter att du är allvarlig...

Om vi t ex jämför fyrverkeri med MC-åkande, som till största delen är ett fritidsintresse och inte alls "nödvändigt" på något sätt. Skulle detta förbjudas det också? Betydligt fler och mer omfattande skador hur man än räknar, även för tredje man.

Vad ska man få göra i ditt kontrollsamhälle?

Jag bryr mig inte om fyverkeriets vara eller inte vara, jag kan vara utan att behöva smälla själv och nöja mig med att titta på "godkända" fyverkerier om en sån regel skulle införas.
Sen var det inte jag som tog upp jämförelsen med vilda/tama djur från början utan jag klargjorde bara att har man tamdjur så har man själv ansvar för dom precis som man har för sina barn och eventuella problem får man ju då som ägare/förälder lösa själv. Min 1-åring gillade inte smällarna på nyår men det löstes med hörselskydd och närhet, hur man löser djurens situation är ju upp till vardera ägare, jag kan ju inte ta ansvar för andras djur. Saken är den att det skrevs något om att träna djuren till att acceptera smällar och....ja, med tanke på alla jakthundar så lär det ju inte vara en ömöjlighet va? Sen vet jag inte vad du har för erfarenhet av tamdjur och vilda djur men jag är uppväxt med hund och häckade mest hela tiden både med kossor och grisar under uppväxten samt jagade när jag blev äldre.
Undviker du själv att köra bil i tätbebyggt område, för jag vet flera som anser att man inte ska göra det pga tidigare skedda olyckor, du har säkert både hört och läst om att det finns gator och områden närheten av dig där dom vill förbjuda/sänka hastighet på biltrafik, respekterar du det också till 100%, sen har vi ju en massa andra saker som säkert testar din moral kontra vad du själv tycker är kul och underhållande.

Jag kan inte hitta någonstans i min text att jag är ute efter någon hämd utan påvisade att det finns en gruppering inom tamdjursägare som själva struntar fullständigt i om annat folk trampar i deras skyddslingars skit och/eller att barn leker i det. Jag får ta mitt eget ansvar för att undvika bajset och se till att mina barn inte kommer i kontakt med det så varför skulle inte djurägare kunna ta ansvar för sina djurs ev problem....grundproblemet ligger hos ägaren, inte djuret...jag menar, hur många barn har inte blivit skadade av hundar? det beror ju då inte på djuret i första hand så sluta gnäll om man inte kan rensa bland "sina egna" först. Så, om jag får respekt av djurägare och slipper oupplockat bajs så kommer jag att respektera dem och inte skjuta fyverkerier....ge och ta, ge och ta.....

Femåringsnivå i diskutionen är du ju själv del av....en sån här diskution visar ju bara att det är fånigt att ens försöka komma fram till något om en sak (fyverkerier) som sker ett par fåtal gånger per år jämfört med något (djurbajs på allmän plats och andra ställen) som sker året runt.

Gällande de som skadas av pyrotekniken så är det väl väldigt få om någon som inte har varit inblandad direkt eller indirekt med avfyrningen och om dessa inte kan läsa varningstexter eller förstå faran med sakerna så skulle dom gett sjutton i sakerna från början. Då jag inte vet något om det exempel du tog upp så kan jag inte uttala mig om det enskilda fallet men faror lurar överallt och inom mycket som roar folk.

Blindnit skrev:
Jag anser inte det.
Sambon tittar dock lite konstigt på mig emellanåt :P

Nej, man kan inte bli för gammal för fyrverkerier.
Jag skjuter med stor behållning fyrverkerier vid lämpliga tillfällen. Detta nyår firade jag dock inne i stan varvid det fick bli fyrverkerilöst, åtmnståne från min sida.
Tänker nog ta igen detta till påsk eller valborg.

Thomas59
injonil skrev:
Svårt att veta om du trollar eller ej men jag förutsätter att du är allvarlig...

Om vi t ex jämför fyrverkeri med MC-åkande, som till största delen är ett fritidsintresse och inte alls "nödvändigt" på något sätt. Skulle detta förbjudas det också? Betydligt fler och mer omfattande skador hur man än räknar, även för tredje man.

Vad ska man få göra i ditt kontrollsamhälle?
Nej, jag trollar inte och har inte heller förespråkat förbud eller kontrollsamhälle. Vet inte var du får det ifrån. Jag diskuterar pyrotknik så blanda inte in MC-åkande i detta.

Vad menar du då med det du skrev som jag citerade?

Vad är det för fel på jämförelsen med MC-åkande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.