-MH- skrev:
Men, vad skall släktingarna köpa då? Har man släkt och kanske dessutom lite bekanta med något äldre barn, så är de bara glada i att ösa barnsaker över en.

På BB får man så man klarar sig en dag eller tre, sen så komemr det grejer hela tiden från alla man känner.
O ja. Framför allt. Svärföräldrar? Bli bästis med killens mamma. Och låt hans pappa bli lite småkär i dig. Då köper de ALLT! Och lite till. Och sen kan man räkna med livstidslångt support :)

Köp så lite som möjligt: Sätt av de pengarna istället på ett eget konto, om några år vill de ha tvspel, dator, telefon med surfabbonemang, cykel, vinterkläder, biopengar, veckopeng, biopengar, födelsedagspresenter till kompisar och godis säckvis.

Lovar, det är alldeles snart. :D

Håller med MH. Nog för att vissa alltid ska ha nytt och/eller har liten (kanske snål) släkt och vänkrets och därmed måste handla nytt i affären hela tiden.
Jag kan inte påstå att vi köpt så mycket och det som köpts har varit på rea eller liknande. Liggvagnen hade vi svintur med, var in i en barnaffär 3 månader innan beräknad dag och det visade sig att dom hade 50% på utgående årsmodeller på alla Brio-vagnar då så det var ju bara att slå till.
Något jag aldrig ångrat att jag köpte hem var ett babybadkar man kan ställa på kanten till vanliga badkaret, helt kanon och har t o m varit på utlån mellan våra två kottar.
Men som sagt, nya kläder och saker älskar ju de nära och kära att kasta över en (blandad kvallité så klart) samt att de flesta har ju någon bekant med äldre barn och gärna ger bort kläder dom inte har nytta av längre.
När det gäller "dyra" saker som vinteroveraller och liknande så har vi fyndat på loppisar osv. Kläder för små barn hinner inte slitas direkt innan dom vuxit ur dom så man kan få tag på billiga, bra och fina kläder för väldigt fina priser/gratis.

Tack för många bra svar! Av hela min släkt har jag bara en bror kvar, vilket gör läget lite annorlunda. Försöker dock vara en god svärson då tjejjen har sina föräldrar kvar :-)

kysan skrev:
Tack för många bra svar! Av hela min släkt har jag bara en bror kvar, vilket gör läget lite annorlunda. Försöker dock vara en god svärson då tjejjen har sina föräldrar kvar :-)
Oj. Killar kommer alltid överens med svärföräldrar. :D

Väntar just nu på andra barnet till Augusti, och har en grabb som fyller två i Augusti. Märkbart lugnare denna gången både med prylar och nerver faktiskt...men börjar så smått tänka på vad vi behöver komplettera/köpa nytt av det som inte finns kvar, är utlånat, gått sönder etc.

Dels, som alla säger, ta det lugnt och köp inte på er allt som det sägs i föräldraforumen.... det enda är väl just vagnen, som det är lång leveranstid på normalt sett.
angående vagnen dock, vi har en variant som gör att chassit kan användas till att "klicka på" både babyskydd, liggvagn och sittvagnsdel...det är förvånansvärt smidigt faktiskt.
Skötbordet byggde jag själv som en tillsats till en standard Ikea-byrå. Sen tog vi av tillsatsen bara och hade en normal byrå.

Sen kostar det faktiskt rätt mycket med barn...kläder går åt i mängd, både för konstant ombyte och för att de växer ur dem. Ta tacksamt emot begagnade kläder som basplagg, köp nytt av det där "extra fina" som ni själva tycker om.

Och framförallt, om ni håller på med bygge/renovering när barnet har kommit....prata ihop er redan nu om arbetsfördelningen. Min fru tar vår son hela helgerna medan jag bygger, med lite pauser då och då bara. Bygget måste vara familjeprojekt, för ska sociala evenemang, mammans "egen-tid" osv också synkas in kommer allt renoverande/byggande att totalt avstanna och bara leda till frustration och osämja.

Men kul med barn är det!:-)

Forbo skrev:
Väntar just nu på andra barnet till Augusti, och har en grabb som fyller två i Augusti. Märkbart lugnare denna gången både med prylar och nerver faktiskt...men börjar så smått tänka på vad vi behöver komplettera/köpa nytt av det som inte finns kvar, är utlånat, gått sönder etc.

Dels, som alla säger, ta det lugnt och köp inte på er allt som det sägs i föräldraforumen.... det enda är väl just vagnen, som det är lång leveranstid på normalt sett.
angående vagnen dock, vi har en variant som gör att chassit kan användas till att "klicka på" både babyskydd, liggvagn och sittvagnsdel...det är förvånansvärt smidigt faktiskt.
Skötbordet byggde jag själv som en tillsats till en standard Ikea-byrå. Sen tog vi av tillsatsen bara och hade en normal byrå.

Sen kostar det faktiskt rätt mycket med barn...kläder går åt i mängd, både för konstant ombyte och för att de växer ur dem. Ta tacksamt emot begagnade kläder som basplagg, köp nytt av det där "extra fina" som ni själva tycker om.

Och framförallt, om ni håller på med bygge/renovering när barnet har kommit....prata ihop er redan nu om arbetsfördelningen. Min fru tar vår son hela helgerna medan jag bygger, med lite pauser då och då bara. Bygget måste vara familjeprojekt, för ska sociala evenemang, mammans "egen-tid" osv också synkas in kommer allt renoverande/byggande att totalt avstanna och bara leda till frustration och osämja.

Men kul med barn är det!:-)
Slutsatsen verkar vara att ta det lugnt med prylar, men satsa på vagn och skötbord. Vilket fabrikat är det på din vagn? Och hur ser ett skötbord ut som man bygger själv? :S

Renoverade HELA huset med turbofart, dygnet runt i tre månader (jan-mars) medan vi hade dubbelt boende så den biten är jag minst orolig för. Altanen klar för två veckor sedan. Är ett enda rum som är orört, hade det som byggförråd och skulle sedan bli gästrum, men vet nu vad som är lämpligare :-) Är en tillbyggnad som hägrar, men får vänta tills nästa år och ny påse ROT-pengar.

Tack igen för alla svar, mer än jag trodde på ett byggforum!

kamilenski skrev:
Kolla här :)

[länk]
Hmm, någon som importerat barnvagn?

Min syster importerade. De hade behov av en vagn som gick att köra på skogsstigar. Jag tycker hur som helst att bra fjädring är i princip den enda funktion man behöver bry sig om och det har brio happy. Blev förvånad när jag jämförde alla nya flashiga vagnar på affären med vår 10 år gamla och insåg att det bara var en enda som hade samma bra fjädring.

Glufsglufs skrev:
När det gäller "dyra" saker som vinteroveraller och liknande så har vi fyndat på loppisar osv. Kläder för små barn hinner inte slitas direkt innan dom vuxit ur dom så man kan få tag på billiga, bra och fina kläder för väldigt fina priser/gratis.
Där är Tradera ett bra exempel på var man kan fynda kvalitet till bra pris.
Och eftersom kläderna inte slits nämnvärt så kan du sälja dem när den lille vuxit ur dem.

Mitt tips ang "dyra" kläder som vinteroverall mm, köp kvalitet!

Jag tycker personligen som mamma att det skulle vara stressigt att ordna alla prylar innan barnet är fött. Man kan ju få prestationsångest för mindre. Föd barnet först och de första dagarna när mamma ändå ligger kvar på KK kan du gå ut och köpa det nödvändigaste. Pappan är ju också ledig några dagar i början och då kan ju du fixa det mesta om inte mamma känner sig redo. Jag hade ambitionen att inte köpa något alls (lite av skrock tror jag) innan vi fick vårt första barn, men ett par veckor innan gick vi ändå och tittade ut en vagn, säng och ett skötbord. Fast vi hämtade inte ut dem förrän sonen var född.

Babyskydd kan ju vara bra att ha i förväg om man ska köra bil hem från BB. Ett nytt kostar mellan ca 1000 och 4000. På NTF kan man hyra utmärkta babyskydd för 400 kronor och för det priset får du behålla det i nio månader, alltså mindre än 50kr/månad. Så om man inte planerar fler än två barn är det definitivt en bra affär att hyra; det behövs oftast bara i ca 6-8 månader. Affärer som säljer babyskydd tar dock hutlösa priser av den som vill hyra (har sett 500 kronor/månad).

Grattis och lycka till!

Jag var på BB i mindre än 10 timmar så då fanns det inte så mycket tid för min sambo att åka och köpa något. Ett praktiskt tips gällande det är att ha mat i frysen. Min mamma fick komma förbi och handla mat och blöjor åt oss första dagen.

byggankan skrev:
Jag var på BB i mindre än 10 timmar så då fanns det inte så mycket tid för min sambo att åka och köpa något. Ett praktiskt tips gällande det är att ha mat i frysen. Min mamma fick komma förbi och handla mat och blöjor åt oss första dagen.
Enkelt men bra tips, kan nog lätt glömmas bort annars...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.