Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Gävleborgs län

Isolering kring rör med asbets

Har ett hur från -52. I pannrummet i källaren har isoleringen kring endel rör börjar trasas sönder. Det är glasull, ståltråd och sedan typ gasbinda över. I böjarna finns asbets som isolermaterial under gasbindan. Vi har installerat bergvärme så vi ska ta ut gamla pannan och fräscha upp rummet. Men vad ska jag göra åt rören? Är inte så glad åt att riva bort all isolering för då frigörs ju asbetsen. Har inte råd att leja bort det jobbet. Kan man istället linda på något över alltihop och sedan måla rören? Vad ska man isåfall linda över tycker du? Hälsningar Charlie

2.    länk #2
    byggare henke
    Gäst
    antingen så sätter du på dig mask och tar bort den försiktigt. kanske spreja me vatten så det inte dammar för mycke eller fixar du plast att fira runt. finns på clas ohlson har jag för mig. säkert på andra ställen också

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: västra götaland

Är det ni som ska demontera pannan?

Personligen skulle jag rivit ut det ändå.

Men om ni ska ha det kvar så går det ju att klä in det med gips, bygga en låda runt.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Gävleborgs län

Vi tar ut pannan själva, MEN asbetsen har inte med pannan att göra. Den sitter kring vattenledningsrör i taket och där har "gasbindan" kring isoleringen börjat hänga och blotta innehållet som bl.a. är asbets i krökarna.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Uppsala

Vad är problemet med att asbesten frigörs som du skriver?

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: västra götaland

Vi tar ut pannan själva, MEN asbetsen har inte med pannan att göra. Den sitter kring vattenledningsrör i taket och där har "gasbindan" kring isoleringen börjat hänga och blotta innehållet som bl.a. är asbets i krökarna.
    Aha jag förstod det som att de hörde till pannan, när du skrev.

I böjarna finns asbets som isolermaterial under gasbindan. Vi har installerat bergvärme så vi ska ta ut gamla pannan och fräscha upp rummet. Men vad ska jag göra åt rören? Är inte så glad åt att riva bort all isolering för då frigörs ju asbetsen.
    Vad lätt det är att missförstå. Men då är det väl bara att göra som byggare henke sa, plasta in det.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson