3 302 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
var finner man bra sparränta?
Sida 1 av 2
De i banken kallade in mig på en träff för att se över mina pengar, där medgav de att deras räntor var skamligt låga...
Så gjorde jag ett ärende nu och upptäckte att jag inte bara låg minus på ett konto *jäkla jul*,
utan det var allt förjäkla låg ränta på mitt sparkonto... 0.1500... det är ju inget...
Har det inte stigit någonstans? Tyckte jag läste någon påstå att det fanns banker med 2-3% fast utan att säga var...
Har ni tips var man kan placera ens sparade slantar så man märker av något vid årsskiftena?
Eller ska man köpa upp dem i aktier...hehe
Så gjorde jag ett ärende nu och upptäckte att jag inte bara låg minus på ett konto *jäkla jul*,
utan det var allt förjäkla låg ränta på mitt sparkonto... 0.1500... det är ju inget...
Har det inte stigit någonstans? Tyckte jag läste någon påstå att det fanns banker med 2-3% fast utan att säga var...
Har ni tips var man kan placera ens sparade slantar så man märker av något vid årsskiftena?
Eller ska man köpa upp dem i aktier...hehe
Med tanke på de låga utlåningsräntorna kan inte inlåningsräntorna vara speciellt höga om sparandet inte ska vara kopplat till någon som helst risk. Undantaget är om du kan undvara pengarna under en längre tid, 3-5 år utan uttag. Då kan exempelvis Bluestep sträcka sig till 4,5% på fem år.
Så länge du väljer sparkonton som omfattas av den statliga insättningsgarantin (du kan kolla upp de anslutna instituten här https://www.insattningsgarantin.se/sv/ ) och du kan undvara pengarna under några månader så tar du egentligen ingen risk. Just Parex är det dock inte så lätt att börja spara hos just nu eftersom de inte tar emot nya insättningar för närvarande.Yrrol skrev:
Att generellt ge tips är ju vanskligt. Själva har vi valt att amortera på huslånen så mycket vi kan för att försöka bli "oberoende". Kanske inte det mest lönsamma men det mest riskfria och för varje kvartal minskar våra fasta omkostnader.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nu tar ju just parex inte emot nyinsättningar...Yrrol skrev:
http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm den här guiden tycker jag är tillförlitlig, använder mig av ett antal av de som är listade här, kan ju ta några månader att få ut pengarna vid en konkurs, och de lär väl inte kursa på samma gång allihop
Redigerat:
Som tidigare sagt: Se framför allt till att de har insättningsgaranti! Sen kan man ju fundera på hur länge man vill binda pengarna också och vad uttagen ev kostar.
Använder själv Svea Ekonomi. Insättningsgaranti, 2,25% ränta, fria uttag. Har fungerat bra såväl vid uttag som insättning.
Amorterar inte och vill ha pengarna lätt åtkomliga eftersom vi kommer använda pengarna till renovering vad det lider. Med en sparränta som är mer eller mindre dubbla låneräntan är det trevligt när man får ett par månader "gratis"
OBS! Om du har över 500 TSEK bör du även tänka på att insättningsgarantin bara gäller upp till det beloppet, så då bör man dela upp sparandet på något sätt.
Använder själv Svea Ekonomi. Insättningsgaranti, 2,25% ränta, fria uttag. Har fungerat bra såväl vid uttag som insättning.
Amorterar inte och vill ha pengarna lätt åtkomliga eftersom vi kommer använda pengarna till renovering vad det lider. Med en sparränta som är mer eller mindre dubbla låneräntan är det trevligt när man får ett par månader "gratis"
OBS! Om du har över 500 TSEK bör du även tänka på att insättningsgarantin bara gäller upp till det beloppet, så då bör man dela upp sparandet på något sätt.
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Jag kör en del av mitt sparande på trustbuddy.com. Inget ställe jag vågar lägga mitt livs besparingar på, men 10,16% ränta på 6 månader är jag uppe i. Slå det den banken som kan...
Utan insättningsgaranti vill jag ha mer ränta än 10,16% för att riskera mina pengar.gubbaluringa skrev:
Jag har Hoist Spar som ger 3,15%, med insättningsgaranti
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Eftersom hela tanken är att man lånar ut sina pengar kommer man aldrig kunna få någon insättningsgaranti på trustbuddybra-byggare skrev:
Ok, men jag lånar ut mina pengar till Marginalen Bank till 4% och Hoist Spar till 3,15% med insättningsgaranti upp till 100 000EUR per konto.gubbaluringa skrev:Eftersom hela tanken är att man lånar ut sina pengar kommer man aldrig kunna få någon insättningsgaranti på trustbuddy. Som sagt, kanske inte stället man sätter sina livs besparingar... Finns en lång tråd på flashback där de svarar på massor utav frågor. Intressant läsning och man blir ju lite lugnare i alla fall.
Man gör ju som man vill, men jag skulle personligen aldrig låna ut mina pengar via trustbuddy. Ta inte illa upp, men bara namnet trustbuddy och att du refererar till diskussioner på flashback ger mig kalla kårar
Här kan man läsa varför de vill binda upp insättningar.
http://blog.svd.se/neurathsbors/2012/12/20/darfor-vill-bankerna-fa-sparpengarna/#xtor=AD-500-[svd]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]
http://blog.svd.se/neurathsbors/2012/12/20/darfor-vill-bankerna-fa-sparpengarna/#xtor=AD-500-[svd]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]