M
matts90: [citat] Stort tack för din hjälp Dan!! Ska bli skönt och få upp tempen till lite mer än de 14 grader det är där nere nu haha
10 svar · 1,9k läst
·
Dheri
Dheri: [citat] Ja, men det är nog ganska ovanligt. Men det har hänt minst två gånger. Exempel från Storfors och Jokkmokk
7 svar · 3,9k läst
S
Soltorp40: [citat] Den behöver inte vara heltom för besiktning - de pumpar ur, slamsuger/rakar botten, besiktar och pumpar tillbaka det som inte hamnat i slamsugen... Jag vet inte hur stor tank de har i bilarna för att mellanlagra olja dock, men fråga. Det kan ju hända att man kan få ett bra pris om man kör i lågsäsong, och om de får välja dag fritt under ett antal veckor
59 svar · 30,4k läst
·
S
Soltorp40: De allra flesta på detta forum är tämligen överens om att värmepump är det absolut billigaste sättet att värma sitt hus - i alla fall har det varit så de senaste åren för den som inte har gratis ved i släkten. Med en bra vedanläggning kan tidsåtgången vara rimlig (stor ackumulatortank, modern effektiv panna etc), En sådan anläggning kostar i inköp, och det kostar tid att kapa,
35 svar · 5,2k läst
G
Granström2: Har ägaren till huset fått offert på 200000 kan det vara dåliga markförhållanden. Om du berättar exakt vilken panna det gäller så kan du få tips om en pelletskonvertering skulle vara möjlig. Någon händig person i bekantskapskretsen kan nog hjälpa till med installering av brännarre. Om en bra beg.brännare köps för 5000 och sedan säljs för 3000 när du installerar bergvärme så
14 svar · 4,1k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Varmvattnet påverkas med största sannolikhet inte och skulle det påverkas så märker du det eftersom det blir jäkla trist att duscha och alla i familjen börjar lukta lite funky efter ett tag ;) Behövs inte så mycket tryck för att cirkulera varmvattnet i beredaren :)
9 svar · 3,0k läst
·
B
Babar: Skulle ju återkoppla vilket jag glömt... tack för era förslag, det var mycket riktigt en kontaktor som brunnit/gått sönder, så nu tuffar pannan på igen!! Tack
8 svar · 2,5k läst
H
Husqvarna220Ac: Är det så jäkla dyr elnätsavgift i Norge?
4 svar · 5,1k läst
O
olofh: No more rör. Rann ut ca 2dl vatten så ska nog inte vara några problem och nu är mina rör snart på plats..
15 svar · 6,0k läst
·
C
CissiSimon: Tusen tack alla för svar. Vi har bestämt oss för att ha kvar oljepannan ett tag till och till hösten sätta in en kamin. Sen får vi se vad vi känner för. Kanske byter vi redan i höst till bergvärme eller luft/vatten.
24 svar · 4,4k läst
E
elmont: Är det inte klokare att lämna alltihopa och låta yrkesmannen rätta till det som är fel? Du kan ju ge honom en liten varning så att han inte skadar sig.
6 svar · 1,6k läst
D
Daniel 109: På två timmar kommer många system att komma upp i temperatur även på en lägre effekt. Frysar kylar mm är i normaldrift igen. Så visst finns det vinst med att effektbegränsa en tid efter avbrott.
9 svar · 3,2k läst
Misse2
Misse2: [citat] Tjenna. Har har en Pellx 02a och inställningar sitter på och ej digital frågan e ska de stänga av sig någon gång eller kan den göra de för min går enbart på hög å låg helstiden men ibland blir de för varmt även på låg effekt och då vill ja ju den ska stänga av sig å starta när de gått ner 10grader men den brännare kanske inte är sån ? Mvh
11 svar · 5,9k läst
H
Hjulbent: Lite långt efter Fick du ordning på det .troligtvis kärlet som gått sin väg
4 svar · 4,5k läst
·
G
graFFe: Okej jag tror jag börjar fatta nu. Tror lättaste är att bara gå tillbaka med lampan och köpa en annan. Dimmer för LED verkar kosta hur mycket som helst: https://www.bauhaus.se/dimmer-schneider-exxact-led-4-400w.html Jag har bytt 3 andra taklampor (både LED och vanlig) i kåken och det har fungerat perfekt. Men nu, vid 4e rummet så har detta problem uppstått. Kåken byggd 2005, vi
4 svar · 2,5k läst
K
knipo: Jag har gått igenom det du skall göra nu två gånger. Första gången var det ungefär samma förutsättningar som du. Lite kvar i tanken o byte inom en snar tidsrymd. Jag började med att lyfta tanken med en domkraft o pallade upp ena sidan. Det skulle räckt, om inte rörkrökaren blivit försenad. När oljan sinade köpte jag på dunk o fyllde i. Inga problem. När vi flyttade till nytt hus
9 svar · 3,7k läst
V
Vaina: Jag har redan en möbel som går med t sprit men jag vill ha en led brasa som är enklare att använda
2 svar · 1,9k läst
I
Iver: [citat] Tackar för svar vi provar oss fram Med vänlig hälsning,
7 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Som sagt. Ett element drar ju 1 kwh för att producera en 1kwh värmeenergi. En luftvärmepump tar värme ur kall utomhusluft och höjer temperaturen på den. Stoppar du in 1 kwh elenergi i värmepumpen så tar den 2 - 3 (tom 4 i extremt bra fall) kwh värme ur luften. Så du får 3 - 4 kwh värme (även elenergin blir värme idet fallet). Så i värmepumpsfallet får du ut 3 - 4 ggr mer värme
2 svar · 1,3k läst
I
Ivopivo: [citat] Blev bra till slut. Fick öppna både kall o varm för o få lite luft. Den där lilla pluggen övanför din pil blev perfekt att tappa ifrån! Nu tackar parcan för sig! Stort tack rävlyan
6 svar · 1,9k läst
·
S
Soltorp40: [citat] Samma reservation här - gammal tråd, men kan väl både hittas och läsas... Det går utmärkt att bygga stora saker/ytor innanför små dörrar (luckor) - om man använder material som går in genom öppningen. Jag rekommenderar varmt en typ av byggelement som är ganska beprövad, och kallas för "bräder". Om man gör tillkapning utanför och skickar in bräder, ev spåntade och
26 svar · 20,5k läst
R
rävlyan: När du vrider på vredet hur många klick blir det , klickar det men hörs inget annat så kan ett överhettninskydd löst ut och det är enpoligt och troligtvis så finns det en kontaktor innanför den grå plåten i framkant Överhettningskyddet ska gå att återställa utan att skruva isär pannan , brukar vara en pigg under en plastpropp på framsidan Svårt att se på bilderna , ta nytt
12 svar · 18,4k läst
·
Hamillton
Hamillton: [citat] Tror du har rätt igen. Hatten av. Eftersom inkopplingen till fatet är ett hemmabygge var det svårt att bedöma tillgänglig nivå. Nu har jag ändrat lite och det ser att mer bränsle finns tillgängligt, det syns i filtret under brännaren. Tidigare var det mest luft där i glaset. Soppatorsk mao.
9 svar · 5,9k läst
·
Bella88
Bella88: hur mina du nu? Jag är jätte duktig på detta forum än och helt ny i gruppen sa vänligen förklara vad du vill att jag ändra?
11 svar · 6,2k läst
·
jonastroms
jonastroms: [citat] Det är det. Batteri som alternativ verkar inte vara för alla och inte solceller det är fortfarande väldigt dyrt men vart skönt att slippa beroende av elbolag med avgifter man får gissa sig till eller fråga byggahus.se då :ok:
121 svar · 20,7k läst
M
mark45: Har bytt den där trasiga luftventilen på radiatorn och när jag tog bort den gamla kom det bara en liten stråle som jag var tvungen att hålla fingret för hålet medans jag bytte. Tryckmätaren oförändrad efter detta ingrepp. Vad tyder detta på? Har jag nått tryck alls i systemet? Är det mätaren som är trasig?
9 svar · 4,1k läst
·
T
thesandman: Jag har en termax 17 oljepanna som jag tänkte ekonomisota. Det ska tydligen finnas en modell med lucka som har gångjärn och en utan. Jag lyckas inte avgöra genom att titta på den vilken av modellerna det rör sig om. Jag har kommit så långt att jag har tagit bort själva oljebrännaren (det gjorde jag för att undvika skada den ifall hela luckan kommer loss). Jag har lossat de 3 skruvarna
0 svar · 1,3k läst
·
L
lordi: [citat] Prova att lägga ut det under köp och sälj här på byggahus, eller på t ex Tradera
17 svar · 3,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Inte farligt. Bor ni långt från stugan ? Eller kanske finns någon som kan se efter den om det blir kris? Ofta ser jag folk som söker lösningar som du men slutar nästan alltid med nada :)
7 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.