Byggahus.se
Har köpte ett hus med kombinerad olja/el-panna (Autoterm tariff 88) från sent 80-tal. Blev väldigt dyrt i vintras och måste hitta på något. Har till slut skalat ned alternativen till luft-vatten eller luft-luft. Förstår att luft-vatten lönar sig i längden men det är lite osäkert hur länge vi kommer att bo kvar. Enligt mina uppskattningar går inte luft-vatten om i förtjänst förrän efter 13 år.
Är det någon som vet uppskattad livslängd på elpannor. Vill ju inte att den brakar om man väljer luft/luft. Då hade det ju varit bättre med vattenbaserat från början.
 
Hur lång livslängden är på en kombipanna är omöjligt att svara på. Verkar dock som om de äldre pannorna håller högre kvalitet och därmed har längre livslängd än de nyare modellerna. Har själv en panna från -65 som fungerar utan anmärkning. Men som sagt den kan rasa idag, i morgon eller om ett år eller...
 
  • Gilla
Mattion
  • Laddar…
derfkir skrev:
Har köpte ett hus med kombinerad olja/el-panna (Autoterm tariff 88) från sent 80-tal. Blev väldigt dyrt i vintras och måste hitta på något. Har till slut skalat ned alternativen till luft-vatten eller luft-luft. Förstår att luft-vatten lönar sig i längden men det är lite osäkert hur länge vi kommer att bo kvar. Enligt mina uppskattningar går inte luft-vatten om i förtjänst förrän efter 13 år.
Är det någon som vet uppskattad livslängd på elpannor. Vill ju inte att den brakar om man väljer luft/luft. Då hade det ju varit bättre med vattenbaserat från början.
Du ligger i samma tidsspann som jag själv kommit fram till. Men i ett annat forum intill hade någon upptäckt en luft-vatten värmepumpar på Jula, vilkat ser ut att flytta hela kalkylen till 5 år snarare än 15.

Kan vara en idé att kolla upp, stämmer det så är luft-vatten plötsligt ett mycket mer lättvalt alternativ.http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/69806-rusta-pump.html

--- Mats ---
 
En elpanna slits knappast ut, elpatronerna kan dock behöva bytas. En elpanna håller lika bra som radiatorerna, typ 50 - 100 år.

Prototypen
 
Annars så lär ju huset stiga i värde om du installerar luft/vatten, så då får du igen pengarna den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.