Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: östergötland

Diom Oljebrännare!

Hej! jag har en Diom OF1 oljebrännare hemma som ja ska koppla in men jag har ett litet problem, det är att det kommer Noll, fas och jord från pannan men från brännaren kommer det noll,fas,jord och 2 kablar till som ja inte vet hur ja ska koppla dom?? ska det bygglas på något vis?? jag har ingen anning och det börjar bli lite brottom med att koppla in den för ja kör nu nämligen med elpatron det börjar bli lite dyrt har ja märkt

MVH/ Jossi
    Senast redigerad av Jossi83 2010-01-15 20:01

2.    länk #2
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 44
    Län: skåne Tomelilla

jag har inte en anning om vad det är för brännare men kommer dom 2 extra kablarna ut för sig själv är det väl mest troligt att dom startar brännaren när dom kortsluts.
    Lägg upp lite bilder så kan säkert någon luska ut hur det ska vara.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: östergötland

Diom OF1 Oljebrännare

Jag har satt upp lite bilder på fliken bilder! där kan man se några bilder på brännaren och kablarna från pannan och brännaren!
    Kategorin heter Övrigt och rubriken Diom OF1 Oljebrännare...

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Jönköping
    Inloggad
    Du ska bara behöva L-N-PE till brännaren om max och drifttermostaterna ligger före i pannans interna koppling till anslutningsproppen. Och det ser det ut att göra på din bild av pannans ände där T1-T2 är byglade i kontakten.
    De två andra trådarna är ofta drift och felindikering dvs fas ut från brännaren som visar drift eller blockerat läge på den.

Du kan jämföra med de bifogade bilderna på schema från en snarlik brännare (troligtvis samma tillverkare).
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	UG1.jpg
Visningar:	20
Storlek:	29.5 KB
ID:	35344  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson