Möbelsnickeri
Pettman: Emedan nagellacksborttagning uppenbarligen löser befintlig lack kanske det går att lite försiktigt lösa upp lacken runt skadan och smeta in den i skadan så det ser vettigt ut. Lyckades med det på mitt piano, det var nog iofs schellack och isopropanol men principen är densamma.
Kane: [citat] Finns ju på många ställen att köpa. Testa att googla med söktermen mdf 6 mm.
Styrman_jansson: Hej, Jag har en en sliten utemöbel i ”grythyttan”-stil där sitt och ryggbrädorna verkar bara gjorda i någon form av hård board e.d. Jag håller på och slipar och målar om men några av brädorna har gått av och det behöver göras nya. Materialet verkar helt okänsligt för fukt och väta, hårt och relativt tunnt ( ca 6mm). Ytan ser ut som typ någon form av komposit. Vad kan det
Staffan-N: Har ett likadant bord som lossnade på samma sätt, limmade ihop med gammal marinepoxy. Sitter fortfarande ihop men jag är lite mer försiktig med hur jag lyfter det 😆 Tar längre tid än man tänker för epoxi att härda ordentligt, men beror så klart på vilken produkt man använder. Jag brukar räkna med typ en vecka för marinepoxy.
Thomas_Blekinge: Tack för inspirationen! Kanske jag bygger själv någonting med en vagnsbult eftersom mina arbetsstycken är rätt tjocka.
13th Marine: [citat] En intressant lösning, får kika och se om det är görbart! Med lite tur har jag faktiskt rätt gängsnitt hemma.
Snow_Stone: Tack för att ni tog er tid att svara på min fråga, Nävekvarn har jag hört talas om sedan tidigare, jag trodde att de mer körde på typ bordsskivor. Men det blir att höra av sig till dessa tre nu i veckan och hoppas på att det har något lämpligt hemma
MathiasFr: [MEDIA=youtube]S_2vh8WPgeM[/MEDIA] [MEDIA=youtube]jP1rAM_gnGI[/MEDIA]
Pysslarn: Småmaskiner/handhållna maskiner funkar ofta bra med grovdammsugare men det blir annorlunda när det handlar om större maskiner som t ex bordssåg och hyvlar. De senare producerar så mycket och större spån så en dammsugare kan inte hantera mängderna. Kap- och gersågen är verkstadens värsta skitgris och väldigt svår att få till vettig spånhantering på. Ett sätt är att bygga in den
tantaluran: Hej! Har köpt platsbyggda hantverkstillverkad garderob, köksskåp med vitrindörr Samt använt rekommenderad firma för montering. Arbetet är uselt utfört. Har reklamerat och håller på att upprätta en anmälan till ARN. Önskar tips på bra besiktningsman.
Avemo: Köksskåp brukar ju vara gjorda av 16 mm spånskiva. Formstabiliteten tror jag inte är den största frågan för skåpstommarna. Delarna hindrar varandra från att vridas. Därför tror jag att det fungerar utmärkt både med limträ och 15 mm plywood förutsatt att det inte är en riktigt skräpig kvalitet. MDF håller säkert för belastningen den också. Men den brukar ofta bli vattenskadad
HannaSj0: [citat] Har övervägt att göra så men har tyvärr inte tillgång till fräs. Men alternativet med sinkade fogar och laxstjärt var med intressant....ska fundera på det. Nu provar jag att limma två bitar åt gången.
Ivar Nelson: Stången hoppade ur igen efter ca 50 starter. Får prova ett påskpyssel. Än så länge verkar det funka. Den håller helt enkelt plastinsatsen på plats
byggvalpen: Nyfiken på om du hittade dessa någonstans? Fortfarande inte hittat den svenska översättningen, men "kopplingsbeslag" kommer närmare. Jag beställde härifrån https://theswedishmaker.com/products/figure-8-fasteners
LasseLund: Kanske någon metallplatta från t.ex. https://montano.se/category.html/plat
LasseLund: [citat] Låter rimligt, han är extremt noggrann, och tyckte förmodligen att behandlingen från tillverkaren inte gett det resultat som han ville ha. Härliga minnen! 😊
Murgrona: [citat] Ah, då förstår jag. Så då får jag helt enkelt köra vitolja lite då och då så kanske det löser sig 😊
namnbyte: I med trälim och typ tandpetare eller tändstickor som bryts av så det är i liv. Sen dra i skruven igen när det härdat.
Hep: [citat] Det du har fått fram är en trevlig och naturlig yta i ek. Om du bara behandlar den med hårdvaxolja kommer ytan vara skyddad, inget kommer fastna i ojämnheterna, utan du kommer både kunna se och känna att det är riktigt trä. Så ser mina arbetsbänkar ut i köket.
fredsp: Hej, Jag har just monterat 4 st Pax garderober ihop, fästa i väggen och ihop på 2 ställen (upp och nere) mellan varje par. Jag har nu skjutdörrarna kvar att montera, 2st Grimo (1 par per 2 Pax garderober). Grimo Skjutdörrar - Instruktioner Jag har nu två frågor som jag ligger sömnlös över. 1. Redan i steg 1 står att garderobs-paren skall va helt i linje upptill. Jag har lyckats med
PerOF: [citat] Jaa, det förklarar saken. Den Som ändå vill läsa kundernas recensioner kan söka på bondholmen + i*kea. Jag tror möblerna är avsedda att placeras inomhus, i typ inglasade balkonger och sånt. De funkar säkert jättebra där.
Hep: Jag svarade det här i en annan tråd, men det är kanske bättre om det finns här också ifall någon råkar trilla in här och undrar över samma sak. Jag testade att limma en oljad bit mot en ren, utan att ha försökt få bort oljan först. Testade trälim och CA-lim i gelform. Trälimfogen lyckades jag bryta isär med en del kraft, men CA-limmningen var hållbarare än träet. Fast eftersom
ÅkeSun: Dags att komma nu, men sist vi bodde i hyresholk förgyllde vi det kommunalvita melaminköket med hemgjorda skåpluckor Mad fogsvans och borrmaskin fixade vi till laserade träluckor dekorerade med trälister. https://www.bauhaus.se/hyllplan-limfog-furu#pc_selection=1140817=1214769
ÅkeSun: Riktigt snyggt! Man behöver inte ha vinkeljärn. Innan järn blev billigt använde man träklossar, säg 25x25x100 istället. Förborrar man så håller dom bättre