Möbelsnickeri
Pettman: [citat] Vitt och med speciell radiatorfärg. Kan vara läge för sprutmålning.
binnet: Inte helt klart än. Men här kan man iaf se ganska bra hur det är tänkt. 238 cm höga garderober som står på en socken ca 5 cm hög, sen 50 cm höga garderober ovan (så att det blir kvadratiska dörrar). sen en liten väggsnutt med hålkälslist oven för att få en inbyggt känsla.
Wip3: Tack för svar, då jag inte är kemist så blir det nog att köra hårt med slipen ;)
Andreas Kneg: Hej Hur gör jag här för att få samma linje i golvsockeln som jag har på höga bröstpanelen. Hörnat på golvlisten hamnar inte i linje? Hur får jag in linjen längre till vänster?
Satila: [citat] Tack för tipset! Väteperoxid alt. Oxalsyra har jag har ska läst ska vara effektivt mot i vart fall de ljusa fläckarna/vattenbombar så det är nog en god start. Bra tips med t-sprit också! Befintlig lack går i princip att skrapa bort med nageln så det underlättar säkert arbetet!
Pettman: [bild] Så här menade jag, upp i bilden är undersidan av din fot. Det gulbruna är eken och det blå är kryssfanéren (plywood, här ritad 12mm tjock men ta vilken tjocklek som passar). Kör du den här lösningen kan du med fördel borra hålet i eken till förborrstorlek för en M8 gängtapp, gänga hålet och göra urtag i kryssfanéren för skruvskallen. Droppa sedan lite lättflytande
z_bumbi: Du kan ta vilken profil dom helst i stål, aluminium eller plast beroende på önskemål. Vill du limma och inte skruva/spika så kan du köra epoxy Beslagen man bygger transportlådor med finns också delvis pp biltema och bauhaus men jag har inte kikat specifikt efter kantlisterna. Vill du hålla nere tjockleken kan du lägga glasfiberremsor.
Daniel-C: Är tyvärr den som är väldigt intresserad men har brist på kunskapen för att bygga egna gångjärn.Det jag verkligen gillade i videon är att (det ser iaf ut som) dom är "mjukstängande" genom att man måste pressa fjädern. Dvs luckan kommer inte falla ner om man skulle släppa den i lutat läge. Hittar detta gångjärn.
Daniel-C: Oj förlåt, jag har svarat i helt fel tråd hahaha. #trött
BirgitS: Då får du nog använda vitpigmenterad hårdvaxolja. Olja/hårdvaxolja utan färgpigment kommer nog att göra skivan mörkare. Du bör hitta mer information i forumet om du söker på vitpigmenterad hårdvaxolja.
cs888: [citat] Hur gick det för er? :)
Pettman: Om en stol knarrar är det ofta för att en limmad fog släppt. Åtgärdas genom att ta isär, avlägsna gammalt lim och limma om. Väntar man för länge riskerar man att trä nöts bort och fogen tappar passformen.
elax1212: Tack för alla svar! Resultatet kommer sen när den är klar för dem som är nyfikna:)
Oskar Söderberg1: [citat] Jag får testa detta. Tar era råd och ska läsa på lite om detta. Tack så mycket för svar.
Pettman: [citat] Har du riktigt vassa bildhuggarjärn kommer du nog kunna klara dig med lite eller ingen slipning. Kirchen/Two Cherries gör bra järn som kommer med bra slipning från fabrik, sen är det bara att vara rädd om eggen och strigla ofta. Behändigt nog finns de på Bauhaus så man kan gå och klämma på dem innan man bestämmer sig för vilka man vill ha. Handlar man på andra ställen är
F Vidlund: Hej! Vi har renoverat en sommarstuga och har en del gamla golvplank från denna kvar, det är långa furuplankor som skulle vara väldigt kul att göra om till ett bord. Är det någon som har tips på företag i Stockholm som är vana att jobba med gammalt återbruksvirke?:) är främst ute efter företag som även kan bygga bordet men tips på företag sol bara kan bearbeta plankorna är också
Hep: Ove och Rolf låter för mig som män som bygger mer med trä än knåpar med uppdaterade hemsidor. Jag tror också på den något omoderna lösningen att lyfta luren. Edit: Ett annat tecken på att gubbarna är gamla är att det finns en grupp på facebook för verksamheten.
Kvackatore: Häftig handukstork och snygg design! Sen vill jag bara ge en eloge till att du verkar ha ditt hem uppritat i SketchUp (eller liknande) ner på möbelnivå. 🤓
Testarn: [citat] Du kan ju öva fanéring på lite mindre ytor till en början om du gör en låda, högtalare eller liknande. Jag tror målning kan vara en bra lösning just nu. 👍
Pettman: Den kornstorlek du börjar med är den som ska "göra jobbet", alla finare som kommer efter är bara för att ersätta reporna från slipmediet med mindre repor tills de är små nog för att inte spela roll. Jag skulle börja med grov sickel (fulkrok lagd med fil) och sedan kanske 120 korns följt av 240 korns slipnät i excenterslip, och avslutas med 240 eller 320korn handslipning längs
Testarn: Pratade de verkligen om OSB? Var det inte MDF? Jag skulle aldrig bygga något skåp i OSB, möjligen dörrar i en verkstad/förråd. (Har en "tillfällig" skåpsdörr i målad OSB som suttit i en hall ett par år, men som sagt - det är högst tillfälligt... ;) ) Målad plywood tror jag blir svårt, sen finns det skivmaterial som är fanérade med något ädelträ eller så kan man köpa
stigen: Hej! Röret som sjunkit ner i foten har ju en viss ytterdiameter. Mät den och skaffa en liten bit rör med samma innerdiameter som det andra rörets ytterdimeter. Längden på det nya röret bestämmer hur högt du vill ha sitthöjden. Genom att sätta den nya rörbiten utanpå den gamla som en hylsa kommer den att hålla sitsen i rätt höjd. Men fler bilder från infästningen i foten
Staffan-N: Vad har du för övriga krav på lagningen? Hållfastighet o.s.v. Snyggast blir det nog med reparationsvax som man har till parkettgolv, då kan man få till ådringen så det nästan blir osynligt. Men vet inte om jag skulle vilja använda det till ett utsatt hörn. Kemiskt trä är nog ett av de starkaste alternativen. Sen finns det rubinol linoljespackel men tycker det blir för mörkt om man
bjornlind: [citat] Jag borde egentligen bygga klart mina dörrar. Det har kommit lite saker imellan sedan sista posten från mig i alla fall. (renovera traktor, krascha ett par gånger, covid och postcovid, anledning att fundera på bokstavskombinationer (händer ibland efter krascher) bland annat (en del vet hur man roar sig)) Det är lite saker som måste göras innan jag kan komma igång igen som