Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Håller på att laga ett gammalt skåp med ungefärliga dimensionerna; höjd: 95cm, bredd 65cm och djup 14,5cm. Sidorna är alltså gjorda av en enda bräda. Dörren på skåpet består av en fönsterbåge och ska vara glasad. Den är säkerligen gjord för just det ändamålet, men gjord precis som en fönsterbåge, troligen har skåpet varit ett skyltskåp i en gammal lanthandel, men det kan jag inte säkert säga. Lanthandelns tid är sedan länge förbi och det gällde väl en gång också skåpet som blev liggandes i en bråteshög i en lada utan golv, och allteftersom högen ruttnade upp hamnade skåpet längre ner. Av bakstycket är bara en enda bräda intakt, de andra följde inte ens med när jag lyfte upp skåpet, av sidostyckena är två skadade, så jag har slagit isär skåpet och klyvt bort de förstörda delarna, och hyvlat upp och limmat på nya stycken som ersättning.
Problem 1: I brådskan slog jag en fog åt fel håll och slog av alla utom en laxstjärt. (Ja, det var idiotiskt, och ja, jag har gjort det förut). Två av de laxstjärtar som är kvar efter klyvningen sitter kvar i fel bräda... Visst kan man limma och fejka ihop det, men det känns inte riktigt rätt.
Problem 2: Vad skulle ni använda för såg för handsinkningen, och var ska man köpa den? Det går naturligtvis med ett sylvasst stämjärn, men det vore väl bra att ha rätt såg ändå. Japansåg?, Thomas Flinn? Är det Tyskland som gäller?
Problem 1: I brådskan slog jag en fog åt fel håll och slog av alla utom en laxstjärt. (Ja, det var idiotiskt, och ja, jag har gjort det förut). Två av de laxstjärtar som är kvar efter klyvningen sitter kvar i fel bräda... Visst kan man limma och fejka ihop det, men det känns inte riktigt rätt.
Problem 2: Vad skulle ni använda för såg för handsinkningen, och var ska man köpa den? Det går naturligtvis med ett sylvasst stämjärn, men det vore väl bra att ha rätt såg ändå. Japansåg?, Thomas Flinn? Är det Tyskland som gäller?
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Mölnlycke
· 174 inlägg
När det gäller problem 1 så är det väl bara att först svära, sedan reparera eller göra nytt. Handsinkning är kul och inte så svårt som det ser ut. En bra såg och vassa stämjärn så fixar man det hela. Om man söker på nätet på t.ex dovetail joint så hittar man bra anvisningar.
När det gäller problem 2, vilken såg som skall användas, så går det bra med en japansåg från Clas i Sjön eller ännu bättre med en riktigt bra japansåg från t.ex http://www.nakaya.nu/ny_sida_25.htm . Det går till och med bra med bandsåg. Bränner slantarna i fickan så kan man alltid köpa en Dovetail Saw av Fine Tools (http://www.fine-tools.com/fuchs.htm) i Tyskland, men sinkningen blir inte så mycket bättre på grund av det. Det är bättre att lägga lite tid på att träna på sinkning i stället.
Oavsett såg så är bra och vassa stämjärn ett måste för finliret.
Mvh Den Händige
När det gäller problem 2, vilken såg som skall användas, så går det bra med en japansåg från Clas i Sjön eller ännu bättre med en riktigt bra japansåg från t.ex http://www.nakaya.nu/ny_sida_25.htm . Det går till och med bra med bandsåg. Bränner slantarna i fickan så kan man alltid köpa en Dovetail Saw av Fine Tools (http://www.fine-tools.com/fuchs.htm) i Tyskland, men sinkningen blir inte så mycket bättre på grund av det. Det är bättre att lägga lite tid på att träna på sinkning i stället.
Oavsett såg så är bra och vassa stämjärn ett måste för finliret.
Mvh Den Händige
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag var nog otydlig i min beskrivning av problemet. Eftersom det är en reparation måste ju de två omnämnda sinkorna ersättas på plats. De som bara ska nytillverkas är inte det stora problemet, utan de två som är knäckta. Egentligen skulle jag kunna skarva i helt nya laxstjärtar där, och tappa in dem med en kilformad tapp, så att man får skarven precis i linje med andra sidans mötande linje. Att det blir en skarv i längdriktningen gör ju inte så mycket på insidan av skåpet, och den på utsidan syns nog inte.
Bilderna kanske bättre förklarar vad jag menar. Det ljusa är ersättningsvirke. Och bilden är i genomskärning längsmed mitten av själva tappen.
Bilderna kanske bättre förklarar vad jag menar. Det ljusa är ersättningsvirke. Och bilden är i genomskärning längsmed mitten av själva tappen.
Kan du lägga upp en bild av sidstyckena?
Kan du inte bara limma ihop de avbrutna stjärtarna med sidstyckena?
Sågarna är inget märkvärdigt, fintandat räcker, själv har jag en ryggsåg med vikbart handtag som jag kör med till möbler men det funkar med vilken ryggsåg som helst. en del kör med en rundsåg vilket jag helst inte använder.
/Kent
Kan du inte bara limma ihop de avbrutna stjärtarna med sidstyckena?
Sågarna är inget märkvärdigt, fintandat räcker, själv har jag en ryggsåg med vikbart handtag som jag kör med till möbler men det funkar med vilken ryggsåg som helst. en del kör med en rundsåg vilket jag helst inte använder.
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Bild kan jag trolla fram imorgon.
Förstår inte riktigt om du menar att jag ska limma fast dem i det stycke de varit en del av eller i det stycke där de stack in, men gissar det senare, för det är nog det enda som går.
En ny ryggsåg får det väl bli då.
Förstår inte riktigt om du menar att jag ska limma fast dem i det stycke de varit en del av eller i det stycke där de stack in, men gissar det senare, för det är nog det enda som går.
En ny ryggsåg får det väl bli då.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden