Hej hej

Jag skall bygga en "hylla" i ek och jag vet inte vilken metod jag skall använda mig av för att få så snyggt resultat som möjligt.

Jag har funderingar på att använda mig av Ikea metoden dvs. att man drar ihop alla delar mha. "förlängda skruvar" och vred som är försänkta i materialet (svårt att förklara då jag inte vet vad det tekniska namnet är).

Har även funderat på att bara plugga och lima ihop allt dock så vet jag inte hur det kommer att hålla.

Funderar på att kompletterar pluggandet men vinkelprofiler som är strategiskt placerade så att de inte syns.

Jag bifogar en pdf ritning av det jag har tänkt mig. Tjockleken är 18 mm. Dock har jag inte alla vinkar på alla detaljer med önskas det så kan jag snabbt fixa det.

Kexning borde vara perfekt här annars så funkar träplugg.
Även "pocket holes" och lim funkar, lite smaksak vad man använder.

Träplugg och lim håller, spänner man bara ihop det medans limmet torkar så är det noll problem.

/Kent

Tack för tipsen!

Kommer bli träplugg, lim och små vinkelprofiler.

Oljade precis en första gång... blir nog toppen!

Ingen oljning eller målning innan Du har limmat.

per

Ja vad ska jag säga, blir lite orolig nu. Med tanke på att jag har ju oljat allt nu och så har jag inte ens reflekterat att jag ska limma ihop allt senare.

Nu blev allt lite jobbigare (har redan feber).

Tror att jag har ganska svårt att backa från detta misstaget. Får nog ta lärdom av mitt misstag och fortsätta. Eller ni har något super snickeri tips?

Har du borrat hålen för träplugg ännu? Om du har fått olja i de hålen är det nog kört med limning. Då kan du använda träpluggen för linjering och dra ihop skåpet med skruv a' la IKEA. Beslag finns hos Classe bland annat.

Nope jag har inte borrat hålen än... men precis som du skriver så kommer jag använda mig av beslag för att allt ska bli stabilare.

Jag tror inte att jag kommer att använda mig av IKEA metoden detta för att det ena hålet blir helt för nära sidan av materialet och på så sätt kommer då att spricka mycket lätt. Dessutom så kommer det att kräva att man är mycket exakt vilket inte är lätt då jag inte har alla nödvändiga vekrtyg mm.

Men som läget är nu så kommer jag vara sängbunden i några dagar till... känns som att jag har haft kronisk huvudvärk i flera dagar nu...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.