U
Jag håller på med lite småprojekt hemma och det blir lite skåp och små bord men inte alltid så bra som man hoppas, även om det blir bättre för varje gång. Jag undrar om det någon som känner till om det finns några kurser med lite basic snickeri, så som samanfogningsmetoder å lite tekniktips. Jag kollade runt för ett tag sedan i lite kurskataloger men utan lycka.

Finns det kanske någon bok som man skulle kunna använda å följa? Jag har ett par böcker på ämnet men de flesta känns lite ålderdomliga och inte mycket maskiner används. Det handlar mest som att snida skålar med specialverktyg.

Basic men riktigt bra är stora snickarboken. Där kan man lära sig grunderna teoretiskt, helt klart. Där finns även kortare avsnitt där man använder mindre maskiner som ex handöverfräs om jag minns rätt. Egentligen är det bara att tänka till hur man kan göra ungefär samma sak med maskinerna som man gör för hand.
Sedan är det bara börja öva! Tålamod och noggrannhet kan nog kompensera en del för brist på handens erfarenhet och kunskap i början, så det är nog bra att utrusta sig med. Nästa steg tycker jag är lit emer speciallitteratur, tidningar och specialböcker i ämnet etc. Där finns en del "tips" men det är mest variation på samma tema tycker jag. Ett annat tips är att titta på gamla möbler, ta en gammal stol och renovera den, då ser man hur sammanfogningarna är gjorda och hur de tänkt.

"Stora boken om hobbysnickeri" från ICA förlag är rätt bra. Annars är the Art of the router av Spielman en bra bok om man vill sätta sig in "fräskonsten"...

Annars finns ju skolböcker som Träteknik, dom förklarar ju en hel del man bör veta om trä, hållfasthet. Mycket pedagogiska.
Dock innehåller dom väl inte några "övningsexempel". Men bästa sättet att lära sig, förutom att stå bredvid ngn som kan, är ju att med bild på förlaga eller ritning pröva sig fram. Trial and error som det heter.

Men att plocka isär en stol för att lära sig låter lite väl, bättre att ta reda på innan hur man tillverkar en stol och vad som gäller vid tillverkning av en stol. Då har man större förståelse vid en renovering hur sammansättningar fungerar. Annars kan det ju bli lite svårt att få ihop objektet. ;)

ABF verkar ju ha en del kurser, kollat med dom?

• Gilla
Tess1
  • Laddar…
U
Jag kollade med ABF och medborgarskola inför förra hösten och då hittade jag inget, tänkte jag skulle vara ute i god tid inför denna hösten.

Jag har köpt ett par nummer av the woodworker som brukar ha en hel del bra tis å övning, har än så länge bara hittat den stockholm å inte göteborg och eftersom det inte är så tätt mellan resorna dit så blir det inte så många nummer, någon somvet om den går att få tag på i götet?

Jag har ett par böcker hemma, skall kolla om det är någon av de som föreslås av er, tackar för förslagen

Inte ens hos Press Stop på Drottninggatan?

U
Har inte kollat där, får bli helgen mission.

Jag tycker man kommer mycket långt med alla de guider och videosnuttar som finns på nätet, framför allt på de amerikanska sidorna. Har lärt mig massor om hur man använder fräs, bordssåg etc via nätet. Oftast nämns alla de de finurliga knepen för att resultatet ska bli riktigt bra.

• Gilla
Tess1
  • Laddar…
Jag köper bla Amerikanska/Engelska böcker på http://www.adlibris.com, där finns t.ex. häftade versioner av bra artiklar ur Fine Woodworking till ett pris av ca 150 pix. Det tycker jag är prisvärt jämfört med att köpa tidningar... böckerna inehåller massor med förklarande bilder och inga annonser.

Press Stop på Drottningatan i Göteborg har garanterat vad du behöver när det gäller fackpress.

Sedan är det nog så att man bör testa att göra "några laxstjärtar" för hand innan man tar till maskinen; det är så man lär sig hantverket och bygger upp sitt kunnande. Om en handöverfräs är ett absolut krav för att resultatet av en sammanfogning ska bli bra är man ju inte mycket mer än en maskinoperatör...

För övrigt finns det bra kurser här och var, fortsätt leta.
Lycka till!
/Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.