Byggahus.se
Blir att bygga ett inbyggt skafferi på räls som skjuts in bakom de övriga köksskåpen angränsande en dörröppning. Inte lämpligaste platsen ...men nöden har ingen lag.

FRÅGA:
Någon som har bra tips på hur man får en konstruktion på B30xD1000xH2000 att rulla lätt med minskad klämrisk för de små samt mjukstängande sista biten? Har dålig erfarenhet av IKEA's mjukstängande mekanism som annars vore ett alternativ.
 
Låter som ett roligt projekt tyvärr så har jag ingen idé på hur du ska lösa det. Men ser fram emot att se bilder på det.
 
Tänkte lite på det men kan man inte använda sig av gasdämpare som man har till bagageluckan
 
Johan- skrev:
Hittade ett system för högskåpsutdrag där man centrerar skenorna i mitten på botten och toppskiva. Genom detta finns inga begränsningar pga modulmått och annat. Skåpet kan alltså skräddarsys efter utrymmet.
[länk]
Du är inne på rätt väg men nu var det ju 1000 mm djup du ville ha så då får du titta på denna. Finns dämpare att köpa till.
 
fn76 skrev:
Du är inne på rätt väg men nu var det ju 1000 mm djup du ville ha så då får du titta på denna. Finns dämpare att köpa till.
Tack för att du korrigerade mig. Den du länkar till klarar dessutom 200kg, vilket innebär att det inte är så stora begränsningar i hur man kan belasta den. Lägger in en bild på hur platsen för den ser ut, rödmarkerat.

Inbyggnadsstället.PNG
 
Trodde inte det fanns så långa beslag till utdrag.
 
Jag har faktiskt gjort något liknande. Det blir som att dra ut en bokhylla, typ Billy. Luckan fäster man på ena gaveln.
 
Johan- skrev:
Hittade ett system för högskåpsutdrag där man centrerar skenorna i mitten på botten och toppskiva. Genom detta finns inga begränsningar pga modulmått och annat. Skåpet kan alltså skräddarsys efter utrymmet.
[länk]
Är det verkligen ett vettigt pris? Till ett 60 cm högskåp med 6 hyllplan skulle det kosta nästan 6000kr.... + ev. ny lucka...
Jag tycker det låter rätt dyrt, det är ju inte direkt en jätteavancerad produkt...
 
fn76 skrev:
Jag har faktiskt gjort något liknande. Det blir som att dra ut en bokhylla, typ Billy. Luckan fäster man på ena gaveln.
Tycker du att funktionen funkar? Funderat på om saker kommer klämmas mellan när man drar ut den. Så jag får skafferiskåpet fullt med t ex riskorn.
 
Det fungerade kanon. Jag hade rygg i skåpet så inget kunde trilla ut åt ena sidan. Jag kan dock inte ta foto på det nu då jag sålt den lägenheten.
 
Jag hade ställt en hylla på hjul som dölj av sockel. Sedan tagit elastiskt rep till att mjuka ner båda ändlägena.
 
JKrister skrev:
Jag hade ställt en hylla på hjul som dölj av sockel. Sedan tagit elastiskt rep till att mjuka ner båda ändlägena.
Ja JKrister, det är ju helt klart en billigare lösning, lutar även mot denna, då kan man även lätt byta ut eller modifiera skåpet vid behov. Bra tips!
 
Zixten skrev:
Är det verkligen ett vettigt pris? Till ett 60 cm högskåp med 6 hyllplan skulle det kosta nästan 6000kr.... + ev. ny lucka...
Jag tycker det låter rätt dyrt, det är ju inte direkt en jätteavancerad produkt...
Knappast budgeterat för en sådan, tillverkar i så fall en liknande i verkstaden. Det finns även lösningar som används inom slaktindustrin som klarar höga belastningar medan de inte tar stort utrymme. En skena som hänger kullagrat i en annan skena som åker ut en bit, sedan skåpet hängande på kullagrat på denna skena. Kullager, vinkeljärn, fyrkantprofiler, plattjärn, gängstänger, muttrar, brickor och bult har jag alltid uppbunkrat i verkstaden.
 
Denna hittade jag på en amerikansk sida ImageUploadedByByggahus.se1406234375.694428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och om man gör likadant till dig så har t.ex theofils.se beslag som klarar 100 kg som är 1 m långa. Kostar ca 3100kr
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.