Håller på med lite gamla stolar och på en av dessa har ryggbrickan gått av, jag har försökt att limma med PVA-lim. Inga problem att få sprickan helt tät men när jag släpper knekten gör limmet detsamma:confused:
P5190060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Kan det vara att limmet är för gammalt eller använder jag fel sorts lim för detta?

Hmmmm... PVA-lim fungerar ju bra till sådant här, men det fyller inte upp en fog med dålig passform, kan det vara det som spökar? Om det är så, skulle jag använda något 2K lim, typ araldit, det fyller ju upp något bättre.

Lycka till!

Jag upplever passformen som väldigt bra och får fogen helt tät vid pressning. Gillar PVA-lim då det är väldigt lätt att hålla det man limmar rent från kladd. Jag har inte heller upplevt detta problemet tidigare så därför min tanke att limmet precis som gubben gått över bäst före datum:)

Jo, andra limsorter kräver lite mer efterarbete med borttagning av limkladd.
Hur länge låter du tvingarna sitta? PVA-lim kräver ju inte så lång presstid, men om det är spänningar i materialet kan det vara bra att låta tvingarna sitta kvar ett par timmar. Annars är väl det enklaste att köpa en ny flaska lim och slänga den gamla om du är osäker på innehållet.

Presstiden var nog närmare ett dygn. Jag köper en ny flaska och provar igen så får vi se om det var problemet.
Tack för hjälpen.

Ett problem med PVA-lim är att det inte går att limma mot gammalt lim. Det måste vara trärent vilket är svårt att få till om det är en gammal fog eller lagning som spruckit.
Kan du ta isär stolen tillräckligt för att fräsa in ett kex eller liknande?
/B

Om det gått lång tid sen biten lossade kan det vara svårt att få limmet att suga in i trät, speciellt ek har jag förstått, ska man helst limma så snart som möjligt.

Det är med största sannolikhet det som bengtn skriver. För annars skall det bara funka.
Du skriver att limmet kanske är gammalt hur gammalt tror du att det är i så fall.

Pär

bengtn skrev:
Ett problem med PVA-lim är att det inte går att limma mot gammalt lim. Det måste vara trärent vilket är svårt att få till om det är en gammal fog eller lagning som spruckit.
Kan du ta isär stolen tillräckligt för att fräsa in ett kex eller liknande?
/B
Jag kollade och konstaterade att det var trärent och att fogen blev "tät" sedan limmade jag och vid pressningen kröp limmet ut och fogen blev helt osynlig tills jag släppte på pressen.Får fundera på lösningen med kex.

pär h skrev:
Det är med största sannolikhet det som bengtn skriver. För annars skall det bara funka.
Du skriver att limmet kanske är gammalt hur gammalt tror du att det är i så fall.

Pär
Jag vet inte hur gammalt det är har använt det utan att uppleva några problem tidigare men denna limning var ju lite annorlunda eftersom det blir ju ett litet drag i fogen eftersom bitarna inte gick helt ihop utan lite press.

På bilden får man intrycket av att det är spänningar i virket som dragit sönder stolen. Konstruktionen ser ju närmast ut som en pilbåge och det har spruckit i tvärfibrerna. Visserligen bordet det väl bli fibrer i limmet när det fäster, men jag undrar ändå om det inte är konstruktionen av stolen som är problemet. Då skulle det nog behövas inte ett kex utan t.ex. en infräst plywood (som ett kex då alltså) som har fibrer på fler håll. Av nån anledning får jag för mig att den också borde sättas så att fibrerna står i 45 grader mot mittlinjen snarare än 90.

Kan ditt limm ha frusit vid något tillfälle? Det syns inte på limmet men det funkar inte 100% efter det.

Stolen gick sönder av att välta baklänges. Om jag lägger skarven tillrätta så stämmer det bra, tittar jag genom skarven så ser jag ljus trycker jag då med handkraft så kan jag utan någon större ansträngning få skarven ljustät men ett litet drag blir det. Jag har gjort limningar som jag upplevt som mycket mer krävande än denna och även haft någon som släppt men då brukar man se att den dragit flisor ur trät.

Här släppte bara limningen helt odramatiskt inget knäpp eller något annat utan lika snällt som om man inte haft något lim.Därav min tanke på lim och bäst före datum, jag har inte tänkt i dom banorna eftersom jag aldrig upplevt detta tidigare.

Det kanske är som Nybyggarn skrev, räcker det i så fall att "rugga" upp skarven med en liten mässingsborste eller dyl.? Jag har i vilket fall som helst beställt lim :)

Limmet har i min ägo inte varit utsatt för minusgrader, men kan ju ha varit så innan det kom hit.

Redigerat:
Nja tror inte att det räcker med att borsta bort limmet "rugga ytan". För att vit lim skall funka så måste det vara rent i alla små porer och där kommer du inte åt utan man måste rent mekaniskt ta bort en bit trä och det vill du inte.

Så borsta och slipa så rent du kan och använd epoxy, Gärna laminerings epoxy.
Kanske PU limm kan funka det är bara så förbaskat äckligt att hålla på med tycker jag.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.