Svara Nytt ämne
  1. 2013-05-14 13:08
    Svara | #1

Nykomling Medlem: maj 2013
    Stockholm
    1 inlägg

Bra enkel men väldigt stadig sängram

Någon som kan ge mig tips och möjligtvis en ritning? Jag vill bygga en sängram till min dubbelsäng 2st 80cm resårbottnar,madrasser. Då jag väger ca 200kg och fru o barn också ligger i sängen så måste det vara en stadig,stabil sängram. Jag tänkte mig en täckt låda som är ca 60cm hög och i lådan ställa sängarna på en ram 20cm från golvet. Då sängarna med madrasser är ca 43cm högt så blir det lagom för jag vill ha sängarna,madrasserna i lådan så allt ligger på plats och inte kan flytta på sig. Snälla hjälp mig med förslag o ritning finns massor av duktigt folk här på forumet.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2013-05-16 21:46
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2009
    BD
    471 inlägg
    Gillad 26 gånger
    8 bilder
    Tycker denna verkar vara snygg!

http://statigr.am/p/407037275981708844_55373806

Kanske inte 100% vad du letar men..
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2013-05-17 03:24
    Svara | #3

4. 2013-05-17 07:58
    Svara | #4

80 cm madrass med den kroppshyddan?
    Vi har en på 90 och en på 105 cm (fråga inte varför vi har olika) och med några barn blir det fullt.
    Varför ska sängen vara så hög? Nästan att det behövs en pall att komma upp. Mät en vanlig stol och lägg till 5 cm.
    Köp 4 st bänkskivor i valfritt träslag och skruva ihop i hörnen, en list/regel på lämplig höjd och en planka på mitten.

Protte
    Trassla inte till det på egen hand, låt en ingenjör göra det.

5. 2013-06-01 22:14
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2013
    Västra Götaland
    173 inlägg
    Gillad 25 gånger
    Jag skulle avråda från att ha lådan så hög. När du sätter benen utanför sängkanten kommer madrassen att svikta och lådan skära in låren. Din tanke om en låda som håller bäddmadrasser och täcken på plats är därför nog inte så lämplig. Vill du verkligen ha en kant runt om får du göra den kanske 5 cm bred och klä in den och ha stoppning i. Verkar jobbigt. Är det inte lättare att sätta fast lite kardborrband eller knytband i bäddmadrassen?

En vanlig Ikeamadrass är gjord i ca 10 cm * 4 cm reglar. Vill du bygga stadigt räcker det således med 120 mm * 45 mm. Tänk dock på att göra stommen isärtagbar m h a skruvar. Annars kan den lätt bli för tung eller för stor att flytta.

6. 2013-06-01 23:43
    Svara | #6

pelpets avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: sep 2009
    Dalarna
    5 760 inlägg
    Gillad 1 178 gånger
    388 bilder
    Är syftet att ha en låda eller att hålla ihop resårmadrasserna? Om en låda inte är nödvändig så kanske man helt enkelt kan borra några hål i sidorna på madrasserna och bulta ihop dem med gängad stav, muttar och brickor. Madrasserna får stå på egna ben.

Liknande ämnen

1. Stadig stege?
    av Skandyla i forum Pool
  2. Hur göra en halvvägg stadig?
    av CissiN i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Sängram 180*210 sökes
    av tullemannen i forum Inredning
  4. Hur får jag altanen stadig?
    av aug52 i forum Altan & uteplats